החברה לשימור הקייג'ו

אפריל 6, 2022

החברה לשימור הקייג'ו הוא ספרו הראשון של סקאלזי שעומד בפני עצמו, מאז סיום טרילוגיית האינטרדיפנדנסי רבת המכר שלו

חובבי ג'ון סקאלזי יכולים לעלוץ. ספרו החדש, "החברה לשימור הקייג'ו" (The Kaiju Preservation Society) בחנויות, ונראה שמדובר בכיף… בעל ממדים ורב ממדים. מבלי לספיילר כלום, גיבורת הספר, ג'יימי גרי מצטרפת לארגון סופר-סודי, שמטרתו להגן על הקייג'ו (למי שלא מכירים – מפלצות ענק, נוסח גודזילה וקינג קונג… אבל בעיקר גודזילה). מי שכן מכיר מהם הקייג'ו ודאי שואל את עצמו.ה – ממה, לכל הרוחות צריכות מפלצות כאלה הגנה? מה כבר יכול לפגוע בהן?

במהלך הספר סקאלזי מציג כמה מן הסכנות אתן המפלצות מתמודדות. למשל, בדומה לפנדות, הקייג'ו לא בדיוק ממהרים להתרבות. וכנראה שטוב שכך. ראשית, גם ככה יש יותר מדי מהן, ושנית, ברשימת הדברים שלא הייתי רוצה לצפות בהם, קייג'ו מזדווגים נמצאים די גבוה. לידת קייג'ו אגב, נמצאת הרבה יותר גבוה! ואז, כמובן, יש את בני האדם. למרות שאנחנו קטנים כמו פרעוש לידם, אנחנו פרעוש מאוד עקשן ונבזי.

אל תצפו לפינת ליטוף

בדרך, ג'יימי מצטרפת לצוות המורכב ברובו ממדענים בעלי רקע שונה, אך כולם מחליפים עקיצות, רפרנסים גיקיים והומור פנימי בסגנון, ובכן… בסגנון של סקאלזי. ג'יימי מוצאת עצמה מוקפת לא סתם על בחנונים, אלא בחנונים מהסוג הטוב והכייפי. למרות שג'יימי בכלל למדה במדעי הרוח, חבריה לצוות, כולם בעלי תארים מדעיים מתקדמים, לא לועגים לה ואפילו מכבדים אותה, כאדם. כולם עובדיו יחדיו כדי להגן על חיות הביעותים האלה, לא בגלל שהן מתגלות, בעצם, כיצורים תמימים שרק רוצים חיבוק, ולא בגלל שיש להן איזשהו שימוש לאנושות. הם עושים זאת פשוט מתוך מחויבות לרעיון שלקייג'ו, שלרוב חיים את חייהם, במה שכנראה עובר אצלם בתור שלווה, יש זכות לעשות זאת בלי שיצודו או ינצלו אותם.

למעשה, אחד מהדברים היפים בספר, הוא שאף אחד בחברה הסודית לשימור הקייג'ו לא מצפה מהיצורים הללו להיות משהו אחר מלבד מה שהם, או להתנהג באופן השונה מטבעו. זאת גם עבודה כפוית טובה. הקייג'ו, שחלקם בגודל של הרים, בכלל לא מבחינים בבני האדם שמדי פעם מסתובבים סביבם. בינתיים, בעלי החיים המתגוררים על אדמת הג'ונגל, בני אדם הם אוכל. אז בכל זאת, למה לנו לדחוף את האף בענייניהם ואפילו להתאמץ כדי לשמר אותם? כיוון שבני אדם, כמו בני אדם, כבר דחפו את אפיהם לעולמם של הקייג'ו, ובעולם זה, לקייג'ו יש תפקיד באקוסיסטם. למעשה, הם יכולים לשגשג רק בסביבה של עולמם, והביולוגיה שלהם היא רכיב יסודי באותה הסביבה. הם לא מגיעים לעולמנו בשביל הכיף, וקרוב לוודאי שלא היו עושים זאת לא התערבות אנושית.

תקציר העלילה

כאשר הקורונה עושה שמות בניו יורק, ג'יימי גריי תקועה בעבודתה נטולת העתיד כנהגת עבור אפליקציה למשלוחי אוכל. כלומר, עד שהיא עושה משלוח אל מכר ותיק, טום, שעובד במה שלדבריו, הוא "ארגון לזכויות בעלי חיים". הצוות של טום זקוק ל"סנג'ר" של הרגע האחרון, שיטפל בדברים בפעילות השטח הבאה שלהם. ג'יימי, שלהוטה לבצע כל דבר, מצטרפת מיד.

מה שטום לא מספר לג'יימי הוא שבעלי החיים שצוותו דואג להם אינם כאן, בכדור הארץ. לפחות לא כדור הארץ שלנו. בממד חלופי, יצורי ענק כדינוזאורים, הנקראים קייג'ו, משוטטים בעולם חמים ונטול בני אדם. הם הפנדות הגדולות והמסוכנות ביותר ביקום, והם בבעיה.

החברה לשימור הקייג'ו אינם היחידים שמצאו את דרכם לעולם החלופי. גם אחרים עשו זאת. וחוסר הזהירות שלהם עלול לעלות למיליונים בחזרה בעולמנו בחייהם.

The Kaiju Preservation Society

מאת ג'ון סקאלזי

הוצאה: Tor Books

272 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.