טרול – סרט מפלצות נורבגי

דצמבר 18, 2022

סרט הפנטזיה/מפלצות "טרול" עם נופיה המרהיבים של נורבגיה והפולקלור העשיר שלה, מציע טרול שדווקא כדאי להאכיל

בספרייה הפנטסטית, אנו עוקבים אחר מגוון סרטים וסדרות אפילו שנים לפני שהם מגיעים למסך הגדול, או למסך הטלוויזיה. זהו המקרה גם לגבי סרט המפלצות הנורבגי, "טרול", שעלה בתחילת החודש לנטפליקס. הסרט הוא מין שילוב מקסים בין "עידן האש", "גודזילה" ו"טוב-טוב הגמד". הוא בוים על ידי הבמאי הנורבגי רואר אות'אוג, שעומד גם מאחורי "טומב ריידר" מ-2018.

תקציר העלילה

כאשר חפירות לטובת בניית מסילת רכבת מפעילות פיצוץ רב עוצמה, הן מעוררות מרבצו יצור עתיק יומין, והוא לא שמח בלשון המעטה. לבדו, בעידן זר ומוזר, הטרול עושה את דרכו הביתה, לאוסלו, ומותיר אחריו שביל טביעות כף רגל עצומות והרס. פרופסור לפלנאונתולוגיה, נורה טידרמן מגויסת לעזרת הממשלה כדי להבין את המקור להרס הרב. אליה חוברים אנדראס יסקסאן וסרן קריס הולם מצבא נורבגיה. ביחד, הם יוצאים למסע נגד הזמן כדי לפענח מה רוצה הטרול וכיצד לעצור אותו.

מצד אחד, "טרול" לא מציע שום דבר חדש במיוחד, או מקורי. העלילה צפויה, הדיאלוגים קיצ'יים ואי אפשר להגיד שכל השחקנים בסרט נתנו את הופעת חייהם. מצד שני, העלילה הצפויה היא זו של סרט מפלצות קלאסי, בסגנון גודזילה, קינג קונג וכדומה. הטרול הוא פשוט התרומה הנורבגית לז'אנר הטראשי והאהוב. העיצוב של המפלצת שנותנת לסרט את שמו ממש מגניב והאפקטים ראויים.

בנוסף, במרכז העלילה מספר נשים חזקות בתפקידי מפתח, והסרט עובר את מבחן בכדל בהליכה. כל זאת, בלי לנקוט בשטיקים עלילתיים מאולצים ובלי לדחוף לצופים מסרים חברתיים-פוליטיים לגרון. מנגד, יש ייצוגים שונים של גבריות, לרבות בוס אוהד, אבא אוהב, חייל קלישאתי משהו, גנרל עם אצבע קלה על אישורי פעולות צבאיות ומנהלן רכרוכי אך סימפתי. כלומר, לא יותר מדי מאצ'ואיות, אבל גם לא מוציאים את כל הגברים כניאנדרטלים סתומים וחסרי תועלת. מהבחינה הזאת, הסרט כבר מבצע עבודה הרבה יותר טובה מהרבה מהזבל המזויף שיוצא בשנים האחרונות מהוליווד בקצב תעשייתי.

מורגש ש"טרול" הוא תוצר של אהבה לז'אנר ולפולקלור הנורבגי, ולא עוד ניסיון לסחוט מצופים כסף. יש בו שלל מחוות לנכסי צאן ברזל של התרבות הגיקית, אבל גם אלו לא מוגזמות, ולמרבה השמחה, גם לא מוצגות באופן נלעג.

בשורה התחתונה, הסרט סיפק את הסחורה והצדיק את ההמתנה לצאתו. הוא נושא את 101 הדקות שלו בכבוד והוא מהנה לצפייה. ניתן לקוות שהוא רק סנונית ראשונה להפקות אוף הוליווד בעלות ערך הפקה גבוה, ובייחוד כשהן מתבססות על יצורים מן הפולקלור הנורבגי הנפלא. מומלץ.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.