איש הזאב מביצת הקדחת

אוקטובר 11, 2013

צמרמורת: איש הזאב מביצת הקדחת - ספרי פנטזיה לילדים ולנוער - הספרייה הפנטסטית

הוצאת כתר מחזירה למדפים את סדרת "צמרמורת" הנצחית, אשר צמררה בהצלחה מיליוני ילדים ברחבי העולם

סדרת "צמרמורת", סדרת ספרי האימה לבני הנעורים של ר.ל. סטיין (רוברט לורנס סטיין) הפכו בשנות ה-90 לקלסיקה בתרבות המערבית, והגיעו גם לישראל. מיליוני ילדים ברחבי העולם גדלו על הספרים האלה, קיבלו כמה סיוטים וחזרו מיד בשביל עוד. יחד עם זאת, במילניום החדש נראה שקרנם של הספרים ירדה, והסדרה הלכה בדרכן של קלסיקות ילדות אחרות, אל מחוזות הזיכרון. לא שסטיין הפסיק לכתוב, או כשל בכתיבתו, אבל האופנה השתנתה ואור הזרקורים הופנה למחוזות אחרים. למשל, איזה ילד בריטי עם צלקת על המצח ומקלון ביד, החל למשוך בסוף שנות ה-90 יותר ויותר תשומת לב…

אבל כעת נראה שאלומת האור של הזרקורים שבה לכיוון ספריו של סטיין. כפי שדיווחנו לכם במרץ השנה, אולפני סוני נמצאים בתהליך יצירת סרט קולנוע המבוסס על ספרי "צמרמורות". כמו כן, בדיוק בזמן לחג ההאלווין, גם הוצאת כתר שבה אל הסדרה, עם "איש הזאב מביצת הקדחת", וככל הנראה, כוונה להמשיך להוציא עוד מן הספרים. מספר חברים בספרייה סיפרו לי שאספו את ספריו של סטיין. ובכן, אם יש לכם כוונה לעשות זאת, דעו שמדובר במשימה לא פשוטה בכלל, והכינו הרבה מדפים פנויים, שכן מדובר במספר מאות!

באתרו, סטיין אומר כי יש לו עבודה מעולה: "העבודה שלי היא להפחיד ילדים!" נראה שהוא הצליח לא רע בעבודתו, שכן ספריו תורגמו ליותר משלושים שפות ונמכרו ברחבי העולם קרוב לחצי מיליארד עותקים, מה שהפך אותו לאחד הסופרים הנמכרים ביותר בהיסטוריה של ספרות הילדים, ובכלל.

על המחבר

סטיין נולד בקולומבוס, אוהיו שבארה"ב ב-1943, בן בכור לפקיד משלוחים ועקרת בית יהודיים. שמו המלא הוא רוברט לורנס סטיין, לכן ברור שכולם קראו לו בוב. כמו באגדות סופרים רבות, כאשר היה בן תשע, מצא מכונת כתיבה בעליית הגג. תגלית זו שינתה את חייו. הוא סחב אותה למטה לחדרו והתחיל להקליד סיפורים וספרי בדיחות קצרים.

אמו התחננה בפניו שיצא החוצה לשחק. אבל בוב תמיד השיב שמשעמם מדי בחוץ. הוא נשאר בחדרו והמשיך להקליד – ומאז לא הפסיק.

בבית הספר, בוב לא היה תלמיד מזהיר. הוא קיבל בעיקר ציוני B. מצד שני, הוא אף פעם לא טרח ללמוד קשה מדי. תחת זאת, העביר את מרבית זמנו בכתיבת סיפורים ועיתוני בדיחות. לאחר שסיים את הרפתקאותיו בעולם הלימודים, לאחר שסיים תואר ראשון באנגלית באוניברסיטת אוהיו, ב-1965, עבר בוב לניו יורק כדי להמשיך לרדוף אחר חלומו להפוך לסופר. שם, פרסם אין סופר ספרי בדיחות והומור לילדים ואף יצר את מגזין "בננות" (באנגלית, גם מטורף), שאותו ערך במשך עשר שנים. באותם ימים, פרסם תחת שם העט בוב סטיין העליז (Jovial Bob Stine).

ב-1969 נישא לג'יין וולדהורן. ג'יין אף היא הייתה לעורכת וסופרת, ויחדיו הם עבדו על מספר ספרי ילדים. עם הזמן, ג'יין ושותפה פתחו הוצאה לאור משלהם בשם פרשוט פרס (הוצאת מצנח), ועזרו להפיק את כל סדרות הספרים המצליחות של בוב, שהחל כעת לפרסם תחת השם ר.ל. סטיין.

ב-1986 פנה סטיין לז'אנר האימה, ובו מצא את הצלחתו. ספר האימה הראשון שלו, "פגישה עיוורת" הפך ללהיט מידי, מה שהביא לפרסומם של ספרי אימה רבים נוספים, ביניהם "חוף הרוחות", פגע וברח", "שמרטפית ושמה סיוט" ו"החברה".

סדרת "צמרמורת" החלה לצאת לאור ב-1992, והפכה עד מהרה ללהיט ברחבי העולם. הספרים תורגמו ל-32 שפות והפכו את סטיין לסלבריטי. גם סדרת הטלוויזיה שנוצרה על בסיס הספרים הפכה להצלחה ונבחרה לתוכנית הילדים מספר אחת, שלוש שנים ברציפות. פרקים מן הסדרה עדיין מוקרנים מדי שנה לקראת האלווין, ואף יצאו ב-DVD.

בימים אלה, סטיין בן השבעים, עובד קשה יותר מתמיד ועמל על כתיבתם של מספר ספרים, כולל סדרת המשך לסדרת "צמרמורת". הוא חי בניו יורק עם אשתו, ג'יין, וכלבם, ובנו מת'יו, הוא מלחין ומוזיקאי.

עלילת הספר (מגב הכריכה)

מי מיילל בביצת הקדחת?

גריידי טאקר ומשפחתו עוברים לגור בפלורידה. גריידי לא מרוצה, הוא מתגעגע לחברים שלו ומרגיש בודד. אבל אז מופיעים השכנים הצעירים, ויל וקייסי, והחיים משתפרים. ואולי לא. כי בלילות גריידי שומע קולות. קולות איומים. יללות מחרידות, שלא דומות לשום דבר.

גריידי מוכרח להבין מה קורה פה. הוא נמשך החוצה, אל הלילה השחור. אבל השאלות רק הולכות ומתרבות.

האם יללות האימה מגיעות מהביצה? מיהו האיש המוזר שהם רואים בלב המקום המצחין והאפל הזה? למי שייך כלב הזאב הענקי שמופיע פתאום בחצר הבית? ומי קורע לגזרים בעלי חיים חסרי ישע?

גריידי האמיץ מוכרח לפענח את התעלומה. אבל עוד אין לו מושג איזו הפתעה מחכה לו, עמוק בתוך ביצת הקדחת…

אתר הבית של ר.ל. סטיין

איש הזאב מביצת הקדחת (The Werewolf of Fever Swamp)

סדרת "צמרמורת" (Goosebumps)

ר.ל. סטיין

מאנגלית: אורלי לביא

הוצאת כתר (2013)

122 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.