צרות בהוביטון?

אפריל 30, 2012

ההוביט - מבט מאחורי הקלעים - הספרייה הפנטסטית

ההוביט מבטיח להציג לקהל את "הדבר הבא בקולנוע" עם צילום סופר-איכותי – אז למה הצופים לא מרוצים?

בשבוע שעבר התקיים כנס CinemaCon, ואורחיו זכו לראות 10 דקות של קטעים מתוך "ההוביט", אולי הסרט הכי מצופה בשנה האחרונה. לא זאת בלבד שהם היו הראשונים להיחשף לחלק כה משמעותי מן הסרט, אם להאמין לפיטר ג'קסון, הם גם היו הראשונים לחוות את הדבר הבא בקולנוע – סרטים ב-48 פריימים לשנייה (עוד על כך בהמשך). הרשת רחשה וגעשה בהתרגשות לקראת ההקרנה וכל אתרי החדשות ציפו למוצא פיהם של הצופים ברי המזל. אך, למרבה הפלא והאכזבה, תגובות הצופים היו מעורבות במקרה הטוב. האם מדובר בסדק ראשון בשריון המיזם הכי פופולרי של ניו ליין וג'קסון?

למן הרגע הראשון בו קיבל מיזם "ההוביט" אור ירוק, הוא זכה לאהדה עצומה ולהייפ תקשורתי שמרבית הסרטים בעולם יכולים רק לחלום עליו. פיטר ג'קסון, בימאי אנונימי יחסית, הפך בתחילת שנות האלפיים לכוכב-על, בזכות טרילוגיית סרטי "שר הטבעות". הוא אף קיבל תואר אבירות על פועלו, והקהל לא שבע מן הקסם של הארץ התיכונה. לאחר מאבקים ממושכים, שתודלקו בעוצמה על ידי קהל המעריצים ברחבי העולם, שב ג'קסון (אביר כעת) אל יצירתו של טולקין, עם "ההוביט" הספר שעלילתו קדמה לאירועים עליהם סופר ב"שר הטבעות".

זה היה רומן ארוך, שנמשך גם כאשר הבימאי הכריז על כוונתו לצלם את הסרט להקרנה בתלת-ממד (השנוי במחלוקת) ובטכנולוגיה שרבים לא מכירים – 48FPS . בעוד סרטים, עד היום הוקרנו ב-24 פריימים לשנייה, סרטי ההוביט צפויים להיות מוקרנים ב-48 פריימים לשנייה – פי שתיים. טכנולוגיית צילום והקרנה זו, מבטיחה לצופים יכולת לראות פרטים באופן הרבה יותר מציאותי, תנועה זורמת ועוד שלל יתרונות על הטכנולוגיה הקיימת. חשיפת הקטע בן 10 הדקות הייתה לא רק חשיפה של הסרט, אלא של הטכנולוגיה החדשה.

מה היה לצופים הראשונים להגיד? ובכן, מסתבר שהרבה. חלקם אהבו אותה מאוד וטענו כי מדובר בהגדרה מחדש של כללי המשחק. אבל אולי מכיוון שתגובות מסוג זה היו צפויות ואולי מכיוון שאנחנו אף פעם לא מקשיבים לדברים חיוביים, התגובות האלה לא ממש תפסו את מרכז הבמה. התלונות, לעומת זאת, דווקא כן. בין המבקרים, היו מי שטענו כי הסרט נראה יותר כמו תכנית טלוויזיה, ואחרים סיפרו כי התמונה החדה גורמת לאובדן האשליה הקולנועית – הסרט נראה פשוט יותר מדי כמו… סרט ותו לא. לכאורה, האיכות הגבוהה של הצילום דווקא פגמה באשליית המציאות הקולנועית, כאשר כל הבעת פנים, כל טקסטורה של בד ותפאורה וכל תנועה נראו בבירור רב מדי.

תגובות הקהל
אם הצופים שמרו עד כה על שתיקה בסבלנות, הרי שעכשיו מתחילה להתעורר השאלה, האם 48FPS אכן יהיה הדבר הבא, או שמא יהיה הדבר הבא שהצופים ילמדו לשנוא. שאלה נוספת המתעוררת, היא כמה יעלו כרטיסי קולנוע במידה והטכנולוגיה החדשה תתפוס. האם קהל המבקרים בקולנוע בכלל רוצה סרטים באיכות כה גבוהה, או מוכן לשלם יותר עבורם? יכול להיות שלא תהיה להם ברירה, משום שהקרנה של הסרט בפורמט החדש דורשת שדרוג הציוד בבתי הקולנוע כדי שיתמוך בו – שדרוג שאינו זול ואף עלול שלא להשתלם אם הקהל יצביע ברגליים.

הסרט יהיה זמין גם בפורמט הרגיל, מבטיח ג'קסון, עבור בתי קולנוע שאין באפשרותם, או ברצונם, לשדרג לפורמט החדש, וכמובן, עבור הצופים שמעוניינים לחוות את "ההוביט" בסגנון הישן והטוב. אם זאת, אני תוהה אם עלות שדרוג המקרנים בכל האולמות שיבחרו לעשות את הצעד לא תהווה סיבה טובה לעלייה מסוימת במחירי הכרטיסים באופן כללי. כך או אחרת, אם תלת-הממד מהווה דוגמה, הרי שלא מן הנמנע כי תהיה זו רק שאלה של זמן עד שנראה הרבה יותר סרטים כאלה, על אף התנגדותם של רבים מן הצופים.

פיטר ג'קסון מגיב לביקורת
תגובתו של פיטר ג'קסון לא אחרה לבוא. לדברי הבימאי, תגובות הצופים מובנות, אך נובעות מכך שראו רק 10 דקות מן הסרט ולא התרגלו עדיין לפורמט האיכותי: "בהתחלה זה נראה מוזר כי אף פעם לא ראית סרט ככה. זוהי, הלכה למעשה, חוויה חדשה, אבל התחושה הזאת לא נשארת כל הסרט—ממש לא. אולי רק 10 דקות. זאת חוויה אחרת לגמרי מאשר לראות רק מספר קטעים בהצגת-תכלית טכנית". ומה יש לבימאי להגיד למי שיחליט כי אינו אוהב את המראה החדש? "אין לי מה להגיד" ג'קסון מודה. "כמו שאני לא יכול להגיד כלום למישהו שלא אוהב דגים. אי אפשר להסביר למה דגים הם טעימים ולמה מישהו אמור ליהנות מהם".

בנוגע לחששותיהם של בעלי בתי קולנוע, השיב ג'קסון פחות או יותר באותה הרוח. לדבריו, לפחות שניים מן המבקרים הקשים דווקא אף ציינו לטובה את הסצנה שהוקרנה בה הוצג המפגש בין בילבו וגולום ואמרו שהתרגלו לפורמט. "אלו הם אותם 48 פריימים שבכל ההדגמה. אני רק תוהה אם זה משום שבשלב זה הם נכנסו לדיאלוג, לדמויות ולסיפור. זה מה שקורה בסרט. אתה שוקע לתוכו".

כך או אחרת, אם תרצו לראות סרט באיכות של 48 FPS, תצטרכו לחכות עד דצמבר, כשיגיע "ההוביט" לאקרנים, שכן אין בכוונת הבימאי לשחרר קדימון בפורמט זה. לאור התגובות הראשונות, אי אפשר להאשים אותו.

מקור הידיעה

קדימון הסרט – לא ב-48 FPS

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.