פינת הנוסטלגיה: הגיבור הנצחי מאת מייקל מורקוק

יולי 14, 2019

אלריק ממלניבונה - ספרי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית
אלריק ממלניבונה מתוך הקומיקס: Elric: The Ruby Throne, בהוצאת טיטן קומיקס

צפריר גרוסמן מזמין אתכם למסע חדש, והפעם מפגיש אתכם עם מייקל מורקוק ועם אלריק ממלניבונה

בעוד שבמבט ראשון, אם אנחנו מסתכלים לאחור, נראה שז'אנר הפנטזיה התחיל לצבור תאוצה רק בשנות ה-80, יש לזכור כי עוד לפני כן הייתה סצנה פרועה וסוערת של פנטזיה שלא הכירה את עולמות ה"מבוכים ודרקונים" ולכן הייתה מסוגלת לכופף את גבולות הז'אנר ואפילו להמציא אותם. אחד הסופרים הראשונים שעשה זאת היה מייקל מורקוק. מורקוק היה שם מוכר מאוד בשנות ה-60 וה-70 – סופר מדע בדיוני מוצלח מאוד, שכתב גם ספרות פנטזיה. על אף שמורקוק כתב עשרות ספרים, בעברית תורגמו קרוב לעשרה מהם בלבד. כיום כשמזכירים אותו בישראל, הוא זכור רק בשל הגיבור האלמותי שיצר, אלריק ממלניבונה.

מייקל מורקוק הבריטי היה טיפוס מוחצן מאוד, ואף התוודה שלפעמים חשב שהוא גלגולו מחדש של אוסקר ווילד וראה את עצמו כחלק מחבורת בוהמיינים. מייקל החליט לשנות את ז'אנר הפנטזיה כפי שהיה ידוע בשנים הללו, ולכן החליט לעשות זאת באמצעות כתיבה על אנטי-גיבור, בניגוד מוחלט לכל ספרי הפנטזיה שהיו קיימים עד אז. בשנת 1961, הופיע הסיפור הראשון של אלריק ממלניבונה. יצור שאינו אדם, השייך לגזע של האימפריה העתיקה, מלניבונה, לבקן ומנודה, אשר מנסה למצוא את גורלו בעולם אפוקליפטי. עולם קוראי המד"ב והפנטזיה נדהם מכתיבתו של מורקוק. תחילה, היא הייתה בוטה הרבה יותר מהספרות שהייתה קיימת באותם זמנים, ובנוסף לכך, הכתיבה הייתה לירית, גבוהה ומתוחכמת. הסיפורים יצאו בעיתון Science Fantasy במהלך השנים 1961 – 1964, ולאחר מכן אוגדו בספרים.

מורקוק, שהיה פעיל חברתי ופוליטי, רצה לקרוא תיגר על הז'אנר עצמו ולהשתמש בו כדי להביא תרעומת על מדיניות בריטניה, וגילה שהוא מסוגל לעשות זאת באמצעות הפנטזיה. הסדרה הבאה שלו הייתה על דוריאן הוקמון, פליט נוסף מאימפריה מנוונת, שנקראת גראנבראטן, שיוצא להגן על הממלכה שוחרת השלום קאמארג. בנקודה הזאת, מורקוק הבין כי יש דמיון בין הסיפורים והחליט ליצור את העולם הגדול שלו.

בתחילת שנות ה-70, מורקוק הוציא עשרות ספרים במגוון עולמות שונים, אבל הוא מאגד אותם בתוך עולם אחד ענק, המולטיוורס, שבו הגיבור הנצחי, המתגלגל בין זמנים ועולמות שונים, יוצא להציל את היקום מפני איומים נוראיים. הגיבורים שלו בדרך כלל חיו באימפריות מתרסקות, החל מעולמות זרים ועד לסוף הזמן של כדור הארץ, שכולם מתמקדים בקרב אחד אחרון, שנועד להציל את העיר טנלורן מאימתם של כוחות התוהו. ביניהם היה את ארקוסה, בן האנוש הבוגד בבני עמו כדי להציל את גזע האלפים, קורום אירסיי, שיוצא לחסל את האלים הזדוניים של עולמו. דמות נוספת היא ג'רק קרנליאן, הרקדן בסוף הזמן, שנוסע למאה ה-19 כדי להבין את משמעותה של אהבה מאהובתו הפוריטנית. מייקל מורקוק לא הסתפק רק בז'אנרי הפנטזיה, אלא אף הוסיף עוד ספרים לעולם המתרחשים בימינו אנו, ספרי ריגול, רומנים, אשר כולם מהווים חלק מהמחזור האדיר של המולטיוורס.

בעברית תורגמו רק מעט מהספרים. הוצאת עם עובד, בסדרה הלבנה, הוציאה שלושה ספרים של הגיבור הנצחי: "חרב השאול" שיצא בשנת 1978 ו-"אבי סער" שיצא בשנת 1979 (שניהם בתרגומה של דורית לנדס). בנוסף יצא ב-1982 הספר "מגילת החרבות", שמכיל את שלושת סיפורי קורום הראשונים בכרך אחד, בתרגומו של מיכאל תמרי. גם זמורה ביתן הוציאה לאור את אחד מספרי המדע בדיוני שלו, "הפרוזדור השחור" בשנת 1986 בתרגומה של דפנה לוי. וכך שקטה הארץ עשרות שנים.

 

הגיבור הנצחי שב לתחייה

בשנות ה-90, הוחלט להוציא מחדש את ספריו של מייקל מורקוק ב-20 אומניבוסים ענקיים שמכילים את כל ספרי הגיבור הנצחי. אלה זכו להצלחה בשנית, ותרמו לתחייה בקריירה של מורקוק. הוא התחיל לכתוב ספרים חדשים על עולמו של הגיבור הנצחי וגם על אלריק עצמו, שנראה רלוונטי יותר מאי פעם. גם בארץ הייתה התחדשות והוצאת ינשוף הוציאה שניים מספריו של אלריק, "אלריק ממלניבונה" ו-"אלריק בים הגורל" ב-2005, בתרגומה של אינגה מיכאלי. ינשוף הוציאו גם שלושה המשכים לסיפוריו של קורום, "הפר והרומח", "האלון והאייל" ו-"החרב והרמך" בשנת 2007, הפעם בתרגומו של אהוד מימון. למרבה הצער, ספרים אלה לא זכו להצלחה רבה בקרב העם היושב בציון כיוון שמורקוק לא היה ידוע לאנשים, וככל הנראה היה מיושן כבר באותה התקופה. בשנת 2012, הוצאת מובי דיק הוציאה ספר נוסף של מורקוק מסדרת אלריק בשם "גורלו של הזאב הלבן" בתרגומה של איריס נמיר, אבל גם הוא לא הצליח, וכך ככל הנראה נפל הגולל על הסדרה הזאת בישראל.

למרות כל זאת, הסדרה מומלצת מאוד לכל אוהבי הפנטזיה האפלה, שרוצים לראות את השורשים של הז'אנר, ולמי שאוהבים עולמות גדולים וגיבורים טראגיים, שיש בהם את אותו ניצוץ ישן שמוכן לעשות כל מה שצריך לעשות למען הדבר הנכון, אפילו, ובמיוחד, אם הוא הדבר הכי קשה.

לפני שנתיים, היה לנו העונג לראיין את מורקוק, שהתגלה גם כאדם חביב במיוחד וגם מתראיין מעניין.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.