סופרי הפנטזיה הטובים ביותר ש(כנראה) לא הכרתם: דיוויד גמל

ספטמבר 11, 2018

דיוויד גמל - סופרי פנטזיה אנגלים - הספרייה הפנטסטית

בואו לעשות היכרות עם סופרי הפנטזיה הטובים ביותר שאתם (כנראה) לא מכירים, בסדרת כתבות מאת צפריר גרוסמן

 

לפעמים נדמה כאילו כל שני וחמישי מצטרפים עוד ועוד סופרים חדשים הכותבים בז'אנרים המד"ב והפנטזיה. עכשיו, כשלא חייבים גם לעבור דרך הוצאת ספרים וכל אחד יכול פשוט להוציא את ספרו בהוצאה עצמית, המבול שוטף אותנו לגמרי. למרות כל זאת, פה בישראל, אנחנו כמעט ולא מודעים למגוון הסופרים האלו, כישרוניים ומבטיחים ככל שיהיו. לא פחות עצוב – נראה שישנם סופרים מצליחים מאוד, שכותבים עשרות ספרים, שפה בארץ לא הצליחו מסיבות כאלו ואחרות. בסדרת הכתבות הבאה, אציג בכל פעם את אחד הסופרים המעניינים האלו ואת היריעה האדירה שהם פרשו.

 

חלק א': דיוויד גמל

הסופר הראשון שעליו אכתוב הוא דיוויד גמל. השם בוודאי מוכר לקוראי הפנטזיה בארץ, אבל לרוב עבור מי שקורא באנגלית. התגובות שבדרך כלל שומעים בנוגע לגמל הן שהוא סופר מעולה, ושקוראיו נהנים מאוד מהספרים, אבל מסיבה כלשהי, נראה שהחיבה שרוכשים הקוראים לספרים לא מיתרגמת לכדי מכירות גבוהות דיו של ספריו בארץ.

תחילה, בוא ונכיר את הבחור: דיוויד גמל נולד בשנת 1948 והיה אדם לא קל שחי חיים לא קלים. הוא נולד בשכונת עוני בלונדון והיה מסתבך בקטטות. בגיל 16 נשר מהלימודים בגלל שארגן רשת הימורים בלתי חוקית בבית הספר בו למד. הוא עבד בעבודות שונות כמו נהג מונית וניסה את מזלו בכתיבה. הספר הראשון ששלח לעורכים היה כל כך גרוע, שאחד מהעורכים אמר לו שלא יוציאו ספר שלו בחיים.

בגיל 28 גמל אובחן כחולה בסרטן במצב סופני. בניסיון לברוח מהטיפולים ומהמציאות – וגם כדי להגשים לפני מותו את חלומו להיות סופר – החל בכתיבת ספר פנטזיה שעסק בחיים, במוות ובסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו על אגדות. הספר היה "אגדה", והפך להיות רב מכר אדיר בשנות ה-80. כשגמל קיבל את הבשורה כי הוא אינו חולה בסרטן וכי הדיאגנוזה הייתה שגויה, המשיך לכתוב ולהוציא עוד המשכים לספר "אגדה", במה שהפך לסאגה בת 11 כרכים, בשם "סאגת הדרנאי".

במקביל, המשיך גמל לכתוב שתי סדרות נוספות. הראשונה היא סדרת "אבני הכוח", שהיא למעשה שלוש סדרות המשולבות בסדרת-על גדולה. הראשונה מספרת על ימיו של אלכסנדר מוקדון, השנייה מתרחשת בתקופת האימפריה הרומית והשלישית בתקופה פוסט-אפוקליפטית. הקישור שנעשה בין כל הספרים מתבצע באמצעות דמויות של מכשפים אדירים, המקשרים בין כל תקופות הזמן ועוברות ביניהן. הסדרה השנייה היא סדרת ה"ריגנטה", אשר מספרת על קורות שבט הריגנטה, במהלך מאות שנים של היסטוריה – מהמייסד של שושלת המלוכה בתקופת הקסמים ועד לתקופה המודרנית בה לשבטים אין ייחוד וגם אין קסמים. הספר הראשון מהסדרה, "חרב בסערה", יצא לאור בעברית (הוצאת אופוס, 2004).

בתחילת שנות ה-2000, דיוויד גמל ואשתו, אסטל, שיתפו פעולה בכתיבת מעין פריקוול למלחמת טרויה, אשר עוקב אחר הדמויות המוכרות מן הסיפור המפורסם, כעשר שנים לפני תחילת המלחמה. דיוויד לא זכה להשלים את הסדרה במהלך חייו, והלך לעולמו במהלך כתיבת הספר השלישי. אסטל, סיימה לכתוב את הספר והוא נחשב לספר האחרון שגמל כתב. הספר הראשון בסדרה, "בעל הקשת הכסופה", יצא לאור בהוצאת כוכבי כסף זצ"ל.

דיוויד גמל נחשב לסופר פורה במיוחד, אבל לאדם בעייתי. היה מקרה שדיוויד כתב ספר של 500 עמודים בסוף שבוע בודד (ג'ורג' מרטין לעיונך), אבל הוא גם הוגדר כבעל אישיות גבולית ואף הוגדר על-ידי אחד מהפסיכולוגים שלו כפסיכופת. גמל הושפע בסדרות הספרים שלו מהתרבות הקלטית והרבה לעסוק בנושאים שאנחנו חווים לאחר קריאת הספר. בעבר, לאחר שסיימנו לקרוא ספר פנטזיה, תהינו מה קורה עם הדמויות ומה יקרה עם הממלכה לאחר שהנסיך הציל את הנסיכה. אך גמל העמיד את סיפורים האלו מול המציאות, והראה לקוראיו מה קורה לאחר מאות שנים, כאשר נותרת רק האגדה שחווינו וכיצד העולם מתייחס אליה. בעוד שספריו מלאים באקשן וקרבות, ישנן סצנות רבות של הרהורים ומחשבות פילוסופיות. גמל הצטיין בעיקר בבניית דמויות, שהיו הנקודה החזקה ביותר בספריו. זאת על אף שכתיבת הנשים שלו לוקה בחסר, במיוחד כיום, ויש סיכוי טוב שמרבית ספריו לא היו עוברים את מבחן בכדל. יש מי שיכנו את הסגנון של ספריו כ-"פנטזיה קלאסית" ויש סיכוי שהיום חלק מהספרים אולי ייראו נאיביים מדי, אבל מי שייתן להם סיכוי, יצלול לתוך עולמות מופלאים.

 

צ'מעו משהו

חברת אודיבל, שמתמחה בהוצאת ספרי שמע, הוציאה לא מזמן את כל הקורפוס של דיוויד גמל בספרים להאזנה – חגיגה לכל אדם, מכיוון שמרבית מהספרים קשה למצוא היום. ההקראה, לפי מספר ספרים ששמעתי, מצוינת ומדובר בחוויה לכל קורא (ומאזין).

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.