מלחמת הכוכבים – אחרוני הג'דיי – ביקורת סרט

ינואר 10, 2018

 הג'דיי האחרון - ביקורות סרטים - הספרייה הפנטסטית

ביקורתה של נטע שרמייסטר על מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי, הסרט החדש בטרילוגיה החדשה

40 שנים לאחר הבלחת סרטי סטאר וורס לחיינו, מגיע  הסרט השני בטרילוגיה החדשה –  "אחרוני הג'דיי". סרט מהנה ביותר, מחדש, מפתח דמויות, משאיר טעם לעוד ושומר על אווירת סטאר וורס – מה עוד ניתן לבקש? בשילוב עם אקשן סוחף, צילומים מרהיבים, ספינות חלל מרשימות ומפורטות, ושפע של הומור – זהו בהחלט סרט מומלץ לחובבי הסרטים וגם לקהל חדש.

סינופסיס

"אחרוני הג'דיי" ממשיך מיד לאחר הסרט הקודם, בו ריי מגיעה ללוק סקייווקר על מנת לפתח את היכולות שגילתה לאחרונה ולרתום אותו למאבקם של המורדים במסדר הראשון. המאבק הזה בעצם מלווה את הסרט לכל אורכו.
הביקורת הגדולה ביותר על קודמו "הכוח מתעורר" הייתה שהסרט חזר על עלילת הסרט "תקווה חדשה", כך שהיה מאוד צפוי ורפטטיבי. הפעם, במקום לברוח למקבילתו "האימפריה מכה שנית", הסרט הציג עלילה מקורית ובלתי צפויה, כך שהצופים נשארו במתח עד לרגע האחרון ולא ידעו מה יקרה.

מי שמשכו תשומת לב מיוחדת בסרט היו הנסיכה ליה (סליחה, גנרלית כעת) ולוק סקייווקר. קארי פישר מקבלת מקום של כבוד בסרט, היא האור שמוביל את המורדים, המנהיגה מעוררת השראה שלהם והכוח המניע שמאגד ומלכד אותם לאורך כל ההתרחשויות. לצופים רבים היה קשה לראות את קארי פישר המנוחה שוב על על המסך. פישר אף עזרה בכתיבת התסריט לסרט וזהו הסרט האחרון שהשתתפה בו, בטרם הצטרפה אל קורבנות 2016. כעת נותר לתהות מה הם יעשו עם דמותה על מנת להמשיך את החלק השלישי שבטרילוגיה.
לוק סקייווקר ללא ספק עשה את קאמבק המאה! אולי זוהי העובדה שלא היה את האריסון פורד להאפיל עליו בכריזמה, או שלמארק האמיל היו שנים לחשוב על הדמות ולפתח אותה, אבל אין ספק שנעשתה כאן עבודה נפלאה ובסרט אחד התאהבנו מחדש (או בכלל לראשונה) בלוק. המון סוואג, אולי קצת יהירות, אך הרבה אופי ונוכחות שמארק והכותבים הביאו לדמות, למרות מורת רוחו של מארק האמיל מהכיוון שלקחו אותה.

 

סגירת מעגל

הדמויות שהכרנו מהסרט הקודם עושות צדק לפרנצ'ייז וממשיכות לשאת בגאווה את הייצוג לעולם של "מלחמת הכוכבים". בנוסף לקומץ הדמויות החדשות והמלבבות, ישנן גם הופעות אורח נפלאות, כמו זו של לורה דארן המרשימה ושל בניסיו דל טורו המעולה, שעבורו ההשתתפות בסרט היא מן סגירת מעגל. הוא אמור היה לשחק את דארת' מול בסרט "אימת הפאנטום" מ-1999, אך פרש לאחר שג'ורג לוקאס הוריד לדמות את רוב השורות. בינינו, הוא עשה בשכל כשהמתין עד כה כדי לככב בפרנצ'ייז.
קיילו רן מצליח להציג דמות מעניינת מהצד האפל. יש מעין תחושה שהצליחו לעשות אתו מה שנכשלו עם אנאקין – להראות לנו הצצה יותר אינטימית לצד האפל, שמלמדת אותנו שבעצם במאבק בין הצד המואר לצד האפל, לא הכול שחור ולבן, מעין הנגשה לנפש האנטגוניסט.
התחושה הכללית היא של עומק ואהבה שהיו כה חסרים בטרילוגיה האמצעית (הפריקוולים משנות ה-2000), ששמו דגש יותר על העולם מאשר על הסיפור או הדמויות (או התסריט).

 

ייצוג נשי

בסרט הקודם "הכוח מתעורר" שמנו לב לעלייה משמעותית בייצוג הנשי על המסך, נשים טייסות, רופאות, בתפקידי פיקוד וכו'…דברים שהיו חדשים יחסית לעומת הסרטים הקודמים. הסרט הנוכחי אפילו מתעלה על זה, לא רק שאנחנו נחשפים לנשים טייסות ומפקדות, אלא גם למעשי הקרבה, אומץ וגבורה מנשים, שזה יותר נדיר למצוא על המסך. וחוץ מזה, בואו נדבר על כמה מגניב זה שהג'דיי הבאה היא בחורה, היא מהווה דוגמה בורקת לבנות צעירות של בחורה צעירה שבזכות כישוריה וליבה מגיעה רחוק מאוד, בסרט הקודם ראינו שהיא מכונאית מוכשרת, טייסת וכעת גם יורה ולומדת להלחם עם חרבות אור, כל אלה הם תחומים שעד לא מזמן נחשבו לגבריים. אנו תקווה שזה ימשיך את השינוי המיוחל, ביחד עם שלל דרגות הפיקוד הנשיות.

הומור וקונפליקט

הביקורת שהושמעה על הסרט הנוכחי הייתה מצופים שטענו שהיה אולי יותר מידי הומור, אך זהו טרנד שנפוץ כעת בסרטים שבסגנון, וכנראה שאין מה להתווכח עם נוסחה שעובדת…מצד שני זה השאיר את הסרט קליל ומהנה לצפייה במשך כל השעתיים ו-32 דקות (הסרט הארוך ביותר עד כה בסאגת סרטיי מלחמת הכוכבים).

הסרט מצליח גם כן להציג קונפליקטים ולהכניס אותנו עמוק יותר לתוך העולם של "הכוח", הקונספט של "רעים" ו"טובים" ומספק כמה רגעים מרגשים. כל זה בשילוב בניית העולם ופרטים שחובבי מלחמת הכוכבים ישמחו לראות, מציגים ביחד סרט עגול, מהנה ועם נשמה.

 

*פריט טריוויה לחדי העין – על הפוסטר של מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי, כל הדמויות ממוקמות כך שהן יוצרות את צורת קסדת דארת' ויידר. (תמונה למטה)

מלחמת הכוכבים: הג'דיי האחרון - סרטי מדע בדיוני - הספרייה הפנטסטית

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.