חתולה לבנה – ביקורת ספר

אוגוסט 9, 2017

חתולה לבנה - ספרי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

"חתולה לבנה", הפותח את "מפעילי הקללות", מאת הולי בלק הוא לא "ספיידרוויק". אך למי שמכיר ואוהב את ספרי הנוער של בלק נכונה חוויה מהנה להפליא. בעצם, גם לחובבי חתולים. 

סופרת הפנטסיה לנוער הולי בלק פרצה לתודעה הבינלאומית עם סדרת "ספיידרוויק", אותה יצרה עם בעלה. אך מאז שהספרה הסתיימה והפרנצ'ייז הקולנועי נגדע (שלא בצדק) אחרי סרט אחד בלבד, היא די ירדה מהמכ"מ, לפחות בישראל. אבל בזירה הבינלאומית, בלק הייתה עסוקה מאוד, לרבות מספר שיתופי פולה עם חברתה זה מכבר, קסנדרה קליר (בני הנפילים). אחד מאותם שיתופי פעולה אף הגיע לישראל בדמות סדרת "מג'יסטריום", שרואה אור בהוצאת כנרת זמורה דביר.

נראה שלאחר סיום סדרת "ספיידרוויק" בלק שבה אל כור מחצבתה – ספרות הנוער. לכן, מי שמצפה לספר שדומה לסדרת "ספיידרוויק" יתאכזב מאוד. למי שמכיר ואוהב את ספרי הנוער של בלק נכונה חוויה מהנה להפליא. בעצם, גם לחובבי חתולים. "חתולה לבנה", הספר הראשון בסדרת "מפעילי הקללות" הוא מן הספרים היותר טובים של בלק בסוגה זו.

"חתולה לבנה" מבסס את העולם בו צפויה לפעול הסדרה – עולם הדומה במידה רבה לעולמנו, אלא שבו אחוז מסוים מן האוכלוסייה ניחן ביכולות קסומות שונות. אלו הניחנים ביכולות אלו נקראים "מפעילי קללות", והם מסוגלים להעביר קסם מזיק או מיטיב באמצעות ידיהם. ישנם סוגים שונים של מפעילי קללות, ביניהם מפעילי מזל, מפעילי רגשות, מפעילי זיכרון, ואפילו מפעילים המשפיעים על חלומותיו של קורבנם, על צורתו, או הורגים אותו בנגיעה קלה.

מטבע הדברים, בני האנוש הרגילים לא משוגעים כל כך מן האפשרות שמישהו ייגע בהם ויגרום להם להרגיש דברים שלא שייכים להם, לשכוח מיהם, או פשוט להרוג אותם, סתם כך. אלא שבניגוד למצופה מספרים מסוג זה, בלק לא בחרה ליצור חברה סודית וקסומה, בה מתנהלת מלחמה נצחית בין כוחות הטוב והרוע וכל הבלה-בלה הזה. תחת זאת, בעולם של מפעילי הקללות, העולם מודע לחלוטין לקיומם של המפעילים, והמחברת צוללת במידת מה אל האפשרויות והמשמעויות של אנשים אלה על החברה.

למשל, בארה"ב, בה מתרחשת עלילת הספר, הפעלת קללות אסורה והמפעילים נחשבים לפורעי חוק, לפחות כשהם נתפסים. נוסף על כך, ברקע הסיפור מתנהלת מלחמה תקשורתית ותודעתית בנושא חוק שיחייב את כל המחזיקים בכוחות קסם להירשם ככאלה. במקביל, כמו כל דבר שנאסר בחוק, הביקוש ליכולותיהם של המפעילים מביא ליצירת שוק שחור, סודי למחצה, לרכישה של קללות מסוגים שונים או קמעות הגנה מפניהן. כמו בכל שוק שחור, מעורבות בנושא משפחות פשע וישנם אלו שמזייפים הן קללות והן קמעות.

אבל המשמעויות של קיום הקסם בעולם ושל הסכנות שהוא מביא עמו לא מוגבלות לרשויות החוק. תחת זאת, כל האוכלוסייה מורגלת לשימוש בכפפות. אלו משמשות הן להגנה מפני קללות והן למניעת העברה מקרית שלהן ע"י בעליהן (ע"ע המלך מידס).

גיבור הסיפור הוא קאסל  שארפ, נצר למשפחה ותיקה וידועה לשמצה של מפעילי קללות, שלמגינת לבו, לא זכה בכוחות קסם כמו אחיו, הוריהם והוריהם לפניהם. למרבה השמחה, זוהי לא הכנה לכך ששארפ ג'וניור הוא ילד חננה גמלוני. הוא לא נבחר ואין שום נבואה שמצהירה עליו בתור "האחד". תחת זאת, כדי למצוא את מקומו במשפחתו מחד, ובחברה מאידך, הוא מפתח לעצמו קריירה מרשימה כנוכל מתחיל וכשרוני. הוא לא התיכוניסט שלוקחים לו את הכסף של ארוחת הצהריים, הוא התיכוניסט שלוקח את הכסף. אה, והוא גם רוצח. מצפונו רודף אותו על כך שרצח את חברת ילדותו בדם קר, במרתף ביתו.

כל אלה אינם ספוילרים, אלא פרטי רקע הניתנים בכל מקרה בתחילת הספר. אבל זהו, כאמור, הרקע, נתוני הפתיחה אבל לא נקודת הפתיחה. כל מי שמתעניין בכתיבה שמע על ההמלצה להתחיל סיפור בקליף-האנגר, לתפוס את הקורא בגרונו כבר מן השורות הראשונות, וזה בדיוק מה שבלק עושה. שארפ הצעיר מתחיל את דרכו על קצהו של גג בניין המעונות, בעודו מתעורר משינה רק כדי לגלות שהוא עומד על הקצה, שניות מצניחה אל מותו. גרוע מכך, הוא לא יכול לטפס בחזרה.

מאותו רגע של פחד מצמית, מתגלגלת העלילה במהירות מסחררת, כך שקשה להניחו מן היד. סיימתי את 260 עמודי הספר בתוך פחות מ-24 שעות. הספר הזה הוא לא פאר היצירה. אין בו משהו בלתי נשכח. ובכל זאת, הוא קריא להפליא ומהוות הסחת דעת מושלמת למי שמבקש/ת להעביר מספר שעות בהנאה עם ספר ביד.

דבר נוסף שאהבתי בספר הוא המשחק שלו על המוטיב החוזר של גיבורה שמוצאת את עצמה נסחפת אל עולם מסתורי, בו היא פוגשת זר מסתורי / מישהו שאמור להיות האויב שלה / גבר מסוקס וקשוח עם נשמה מעונה. אז בניגוד למה שאומר לה מוחה, בניגוד להיגיון היא מוצאת את עצמה מתאהבת בו עד כלות והם נאבקים יחדיו כדי לזכות ביכולת לממש את אהבתם ולצעוד יחד אל השקיעה.

נכון, גיבור הסיפור אינו טלית שכולה תכלת, אבל הוא ממש לא הדבר הכי נורא או מסוכן בסביבתו, ואף בחורה לא נופלת שדודה לרגליו. הוא גם לא נטול חששות, ספקות או רגשות, ואם כבר הוא זה שצריך לאזן בין כל אלה ובין ההיגיון. בחירה ספרותית זו משחררת נערות ונשים מן המקום המשעמם והשכיח, בו גם אם את גיבורת הסיפור, את עדיין נספרת רק ביחס לדמות גברית. אך מלבד זאת, וחשוב לא פחות, היא משחררת נערים וגברים להיות בעלי מנעד רחב יותר של רגשות וחוויה אישית. לכך תורמת העובדה שבלק הצליחה להציג בצורה מופלאה דמות של נער מתבגר, מבלי לשפוט אותו ומבלי להפוך אותו לאישה בכסות גברית. זהו שאפו רציני.

לסיכום – מומלץ לשני המינים, ואני בהחלט אמשיך לעקוב אחר ספרי הסדרה.

אזהרת תיאורים מיניים מועטים למי שדברים מסוג זה מפריעים להם.

חתולה לבנה (White Cat)
סדרה: מפעילי הקללות (The Curse Workers)
מאת: הולי בלק (Holly Black)
תרגום מאנגלית: ענבל שגיב נקדימון
הוצאה: גרף (2016)
260 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.