מצור וסופה – ספר 2 בטרילוגיית הגרישה

מרץ 15, 2017

מצור וסופה - לי ברדוגו - הספרייה הפנטסטית

חיכיתם, חיכיתם והנה הוא בא: מצור וסופה – הספר השני בטרילוגיית הגרישה, מאת לי ברדוגו

ב-2014, לפני 3 שנים, הגיע לישראל ספר פנטזיה חדש ומרענן, בהוצאת אריה ניר – צל ועצם, שמו. לי ברדוגו, מאפרת אמנותית במקצועה, בראה עולם יוצא דופן, שחייב את השראתו לתרבות הסלאבית המרתקת, שלא זוכה גם כיום למקום הראוי לה. התוצאה הייתה כה מרשימה, שהספר הפך לרב מכר בינלאומי והזכויות להפקת סרט הקולנוע נרכשו על ידי דרימוורקס ומפיקי סרטי הארי פוטר! כמובן שבימינו זה לא אומר הרבה (ע"ע דרקון הוד מלכותו, אותו תוכנן פיטר ג'קסון לביים). לכן, לא הייתי עוצר את נשימתי בהמתנה לסרט באורך מלא.

למרות הצלחתו של "צל ועצם" בישראל, חלפו החודשים והשנים, וצאתו של הספר הבא בטרילוגיה לא נראתה באופק. למרבה הצער, זהו מחזה די נפוץ – יוצא ספר ראשון בסדרה, מכירותיו לא מספקות וספרי ההמשך ננטשים. לכן כל כך שמחתי לגלות שלמרות הזמן הרב שחלף, "מצור וסופה" הופק ועושה את דרכו אל חנויות הספרים. אלו חדשות מצוינות עבור כל חובבי וחובבות לי ברדוגו, שבאופן כללי עשתה חייל כסופרת פנטזיה, מאז צאתו של ספרה הראשון.

 

התחלות והמשכים

את הרעיון לטרילוגיית "הגרישה" קיבלה ברדוגו במקרה, כאשר הייתה בחופשה בהרים, עם חברים. בערב, לאחר שכולם התפזרו, נשארה המחברת עם ספר שקראה ונרדמה. כשהתעוררה, מצאה עצמה בחשיכה גמורה. ברדוגו, שגדלה כל חייה בעיר, לא הייתה מורגלת בחשיכה המוחלטת, וכשניסתה למצוא את דרכה בחושך, נבהלה כששמעה נשימות לצדה. באין נשק אחר בהישג יד, הסירה את נעלה כדי להתגונן מפני הפורץ, רק בשביל להבין לאחר זמן קצר שהנשימות אותן שמעה היו נשימותיה שלה.
החוויה המשעשעת, גם אם מפחידה קלות, הביאה את ברדוגו לחשוב על כך שיש פחדים שלא באמת עוזבים אותנו לעולם. בשכבה במיטה באותו הלילה רדפה אותה המחשבה, "מה אם החושך היה מקום? מה אם לא הייתה דרך להדליק את האור? ומה אם כל המפלצות שחששת שעורבות בחשיכה היו אמתיות?" הרעיון הזה, הפך ל"קפל הצל" העומד במרכזו של "צל ועצם".
כאשר השאלות והמחשבות המשיכו לבוא, ברדוגו הבינה שהשינה לא עומדת לבוא, אז היא קמה והתחילה לכתוב. התוצאה, היא טרילוגיית "הגרישה". בזמנו, תוכננה הסדרה להסתיים עוד באותה שנה. נראה כי אותן תכניות השתנו באופן קיצוני, אך אם להאמין לשמועות, ההמתנה משתלמת.

 

תקציר העלילה (מגב הכריכה)

האופל לא מת לעולם. הוא אורב בין הצללים לזמן המתאים.

אלינה הבורחת מן האופל נרדפת גם על ידי זיכרון הנשמות שאבדו בגללה בקפל הצל. עליה לנסות לבנות מחדש את חייה עם מאל אהובה, בסביבה זרה ועוינת, תוך שהיא שומרת בסוד את זהותה כזמנית השמש.

אך כאשר האופל מגיח מתוך הצללים עם כוח נורא ובלתי מנוצח שאינו כבול למגבלות העולם האמיתי, היא מבינה שהיא אינה יכולה להימלט מעברה ומהייעוד שאליו נולדה. בעזרתו של שודד־ים חסר מעצורים חוזרת אלינה לארץ שאותה נטשה ולחיילי הגרישה שהשאירה מאחור, נחושה להילחם באויבים המאיימים להשמיד אותה.
אולם ככל שכוחה מתחזק היא נסחפת הרחק ממאל לתוך קסמו האסור של האופל. בקרוב יהיה עליה לבחור בין ארצה, כוחה ואהבתה, לבין הסיכון לאבד הכול לסופה שבאופק.

מצור וסופה
סדרה: ספר 2 בטרילוגיית הגרישה
מאת: לי ברדוגו
תרגום מאנגלית: ורד טוכטרמן
הוצאת אריה ניר
384 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.