כוחות-על – גיבורי-על כמקור העצמה

פברואר 17, 2017

תערוכת כוחות על - מוזיאון הקומיקס - הספרייה הפנטסטיתהמוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, חולון מציג: תערוכת כוחות-על – גיבורי-על כמקור העצמה

גיבורי-העל הפכו מזמן לסמלים המרכזיים של אמנות הקומיקס, ובכל העולם מעריצים אותם גם רבים שכלל אינם חובבי קומיקס. הסיבה לכך, היא שבדרכם העל-אנושית, הם נוגעים במחוזות הכי אנושיים שלנו.
המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון מזמין את הציבור למכלול של 3 תערוכות המתרכזות יחדיו תחת הכותרת "כוחות על". התערוכות מציגות צד אחר של גבורת העל: הצד הרגיש, הפגיע, האנושי, תוך בחינת ההשפעה של פן זה בדמותם של הגיבורים על יחסם של הקוראים אליהם.

התערוכה המרכזית, "כוחות-על" עוסקת בקשר הסבוך של היוצרים והקוראים הישראלים עם גיבורי-העל, משנות השלושים של המאה שעברה ועד היום. בתערוכה "צלליות-על" בוחן האמן ג'ייסון רטליף את כוחות-העל הנפשיים המסתתרים בכל אחד ואחד מאיתנו. התערוכה "ילדוּת-על" מוקדשת לחלוץ גיבורי-העל בספרות הילדים ההומוריסטית בת-זמננו – קפטן תחתונים.

אוצרת מיכל פז – קלפ

התערוכות יוצגו בין ה 9/3/17 – 14/10/17

גיבורי-העל הם מהסמלים המרכזיים והמוכרים של עולם הקומיקס הבינלאומי. סופרמן, באטמן, וונדר וומן ,ספיידרמן, הענק הירוק, איירון-מן וקפטן אמריקה – אלה ואחרים ניחנו בכוחות על – אנושיים ובאו לעולם מתוך צורך אנושי בדמות חזקה, חסרת רסן וגדולה מהחיים. יש הטוענים שגיבורים אלו לא יוכלו להתקיים בשום תרבות מלבד זו האמריקנית, אך העולם כולו מעריץ אותם.

התערוכה "כוחות-על" היא מכלול של שלוש תערוכות המבקשות להציג צד אחר של גיבורי-העל – הצד הרגיש, הפגיע והאנושי- תוך בחינת השפעתו של פן זה בדמותם של הגיבורים על יחסם של הקוראים אליהם.

"כוחות-על"

התערוכה המרכזית מציגה את מערכת היחסים הסבוכה של יוצרים ישראלים עם עולם גיבורי-העל זה למעלה משמונה עשורים:

משנות ה-30 עד תחילת שנות ה-70 – שנים שבהן הקומיקס נתפש כוולגרי וגיבורי-העל האמריקנים נחשבים לכוח המשחית את דמיונו של הילד. בהתאם לתפישה זו נוצר בארץ קומיקס שונה לגמרי מזה האמריקני ובו גיבורי-העל האמריקאים הוחלפו ב"ילדי-על עבריים," כגון גידי גזר, אפרים חד העין, יואב בן-חלב ודרור הגיבור. העלילות הבדיוניות הוחלפו בסיפורי גבורה לאומיים. באותה תקופה התפרסמו סיפורי הקומיקס העבריים בעיתוני הילדים כאמצעי לחינוך הדור הצעיר.

שנות ה-70 וה-80: השבר הלאומי – חברתי בישראל הביא ליצירתו של קומיקס חתרני וביקורתי, שנציגיו הבולטים היו דודו גבע ואורי פינק. בשנים אלו נפתחו ערוצי פרסום חדשים לקומיקס בעיתונים היומיים, בכתבי-עת למתבגרים, בחוברות קומיקס ובנובלות גרפיות. גבע יצר את דמויותיהם של יוסף והברווז אנטי-גיבורים מושלמים שנכשלו שוב ושוב בניסיונותיהם להציל את העולם, ופינק, יוצר סדרת הקומיקס המצליחה "זבנג", עסק בחיפוש אחר גיבור-העל הישראלי המושלם, בתהליך סוער רצוף התלבטויות, אכזבות וקשיים.

שלהי שנות ה-80 עד ימינו: בהשראת יצירות מופת כגון "ווטצ'מן" ו"שובו של האביר האפל" נולד דור חדש של גיבורי-על בקומיקס העולמי – גיבורים אנושיים ולא מושלמים. לתפישה חדשה זו של גיבורי-העל הייתה השפעה מכרעת על עיצוב דמויותיהם של הגיבורים בעולם כולו, וגם בישראל. בזירה המקומית החלו להופיע שלל התייחסויות לגיבורי-על: מקצתם זאבים בודדים הרואיים כמו "עוזי" מאת נמרוד רשף, אחרים פועלים כקבוצה המדמה את כור ההיתוך הישראלי, כמו אבירי התכלת מאת עופר ומשה זנזורי, אחדים בעלי כוחות-על שנויים במחלוקת, כמו גיבורו של איציק רנרט שכוחו במיניותו, ורבים משעשעים כמו פלאפלמן של דורית מיה-גור או איש הדבורה מאת ליאב צברי. יוצרים צעירים כמו אהוד בראל, גיא פוגל, אור בנדל, ערן אביאני, ליעד גבע, מתן כהן או מולי יחב"ס בראו אנטי גיבורים המגיעים מכל חלקי החברה, מקצתם פגועים, למודי טראומות וכאבים, ואלה דוחפים אותם לעבר ייעודם כגיבורי-על.

קיר שלם בתערוכה מוקדש לספרי קומיקס פורצי-דרך העוסקים באנדרדוגים שהיו לגיבורי-על: שאזאם, ספיידרמן, וונדר-וומן וקיק-אס.

לצד התערוכה המרכזית יוצגו 2 תערוכות נוספות, מרתקות לא פחות, שעוסקות בזוויות נוספות של תופעת גיבורי-העל:

צלליות-על

בתערוכה בוחן ג'ייסון רטליף את כוחות-העל הנפשיים הגלומים בכל ילד והנובעים מחלומותיו ומשאיפותיו, וזאת באמצעות חיבור מרהיב בין עולם הילדות לעולם גיבורי העל. ג'ייסון רטליף הוא אמן ומעצב גרפי אמריקני. לאורך חייו הִרבה לעסוק בציור ובעיצוב, ועבודותיו הן דיאלוג בין השניים. הוא משתמש בטכניקות מעורבות, הכוללות דיו, אקריליק וקורטוב של הומור, ומתמקד בצבעים, בקומפוזיציות ובאינטראקציה שביניהם

ילדוּת-על

התערוכה מוקדשת לחלוץ גיבורי-העל בספרות הילדים ההומוריסטית בת-זמננו – קפטן תחתונים. במשך עשרות שנים שימשו גיבורי-העל מושא הערצה וסימלו את האנושות המושלמת, אך בשני העשורים האחרונים החלו להופיע גיבורים חדשים בספרות הילדים: גיבורי-על לא מושלמים, מבולבלים ונבוכים. בסיפורים אלו הילדים הם שמצילים את המצב במקום הגיבור. חלוץ הספרות ההומוריסטית הזו הוא קפטן תחתונים – גיבור-על עם הרבה כוונות טובות ומעט שכל בקדקוד. בסדרה זו שראתה אור לראשונה בארצות הברית לפני 20 שנה מודגשת חוכמתם ותושייתם של הילדים, שמשכילים להדריך את הגיבור ויחד להציל את העולם ממזימות רשע שונות ומשונות. בהשראת הסדרה החלו להופיע בספרות הילדים דמויות משולי החברה, שהומור עצמי מתגלה ככוח-העל שלהן והופך אותן לגיבורים בלתי מנוצחים.

 

המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס

רחוב חיים ויצמן 61, חולון.

 

מחיר כניסה ליחיד: 15 ₪
סטודנטים, חיילים ואזרחים ותיקים: 10 ש"ח
ילדים עד גיל 5: חינם

 

www.cartoon.org.il

טלפון 03-6521849

שעות פעילות:

ימים ב' ,ד' : 10:00 – 13:00

ימים ג', ה': 17:00 – 20:00

יום שבת: 10:00 – 15:00

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.