תיקים באפלה: התחיה

ינואר 19, 2016

תיקים באפלה: התחייה - סדרות מדע בדיוני - הספרייה הפנטסטית

דיוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסון שבים למסך ב"תיקים באפלה: התחיה",  המיני סדרה החדשה, שתשודר ב-yes, במקביל לשידור בארה"ב.

13 שנה לאחר סיומה של הסדרה המקורית, דיוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסון חוזרים למסכי הטלוויזיה בתפקידיהם האייקוניים, כסוכני ה-FBI פוקס מאלדר ודיינה סקאלי, במסגרת מיני סדרה בת 6 פרקים, המגוללים את השלב הבא בסיפור של "תיקים באפלה".

 

תיקים במה?

כיום, "תיקים באפלה" אולי זקוקה לקצת הסבר, אבל אי אז, בראשית שנות ה-90, היא צמחה להיות להיט בינלאומי והיוותה צעד כביר לשיפור מעמדו של ז'אנר המדע הבדיוני ולהבאתו למיינסטרים. הסדרה עוקבת אחר סוכני ה-FBI מאלדר וסקאלי, שתפקידם לחקור "תיקי X" – תעלומות לא מוסברות וקונספירציות ממשלתיות, שההסבר היחיד מאחוריהן הן תופעות על טבעיות. הסדרה עלתה לאוויר ב-1993 ושודרה במשך לא פחות מ-9 עונות. בנוסף, עברו הסוכנים בהצלחה מן המסך הקטן לגדול בשני סרטי קולנוע, ובמקביל זיכתה את יוצריה בפרסים רבים, ביניהם 16 פרסי אמי, 5 פרסי גלובוס הזהב ופרס פיבודי.
"תיקים באפלה" נחשבה לפורצת דרך בזמנה, בהביאה לטלוויזיה המסחרית מד"ב איכותי, מושקע ואפל, ובכך שקראה תיגר על תפיסות מקובלות רבות, כולל תפיסות מגדריות ותיקות. הסוכנת דיינה סקאלי, למשל, הייתה דמות נשית חזקה ואסרטיבית, אשר בנוסף להיותה שותפה שוות ערך לפוקס מאלדר, עמדה בזכות עצמה, כמדענית רציונלית ונחושה. ככזו, אף זכתה להטביע את חותמה על עולם המדע, כאשר "אפקט סקאלי" נטבע על שמה – אפקט אמיתי לחלוטין המצביע על עלייה בהתעניינות נשים במקצועות המדע, בהשראת הדמות הטלוויזיונית.

חלק נוסף בהצלחתה של הסדרה נבע מכך שהיא התאימה באופן מושלם לרוח שנות ה-90, תקופה בה הסלוגן שלה "I want to believe" שיקף את עמדתם של רבים. זאת הייתה תקופה בה שלל תיאוריות בנושא עב"מים, חייזרים ותופעות על-טבעיות היו בפריחה, וכל העיניים היו נשואות אל שנת 2,000 הממשמשת ובאה – החלפת המילניום! לא היה נדיר אז להיכנס לחנויות "שאנטי" ולשמוע את נעימת הפתיח של הסדרה מתנגנת בלופ. במובן זה, "תיקים באפלה" היוותה נקודת שיא ורכבה על הגל בכישרון רב. סדרות רבות ניסו להעתיק את הפורמט, רובן ככולן, ללא הצלחה. מסתבר שהנוסחה של הסדרה, למרות שלכאורה הייתה גלויה לעיני כול, נותרה באפלה.

בסופו של דבר, ב-2002, כשהתחלפה התקופה וגם הסדרה די מיצתה את עצמה, היא ירדה מן האוויר ועם השנים נשכחה. אך בקרב חובביה, הייתה ונותרה יצירה פורצת דרך, שהכינה את השטח לסדרות טלוויזיה, סרטי קולנוע, ספרים וכותרי קומיקס רבים אחרים שבאו אחריה. כעת, גם אם לא הכרתם את הסדרה בימי השיא שלה, אתם יודעים מספיק כדי להבין מדוע שובה למסך הוא אירוע כה מסוקר ומשמעותי.

 

התחייה

לטובת האירוע הטלוויזיוני בן 6 הפרקים (בשלב זה), שב יוצר הסדרה והמפיק הראשי שלה, כריס קרטר למלא את תפקידיו אלו. אף על פי שפרטי העלילה של הסדרה נשמרים בסוד, הפרטים הידועים הם ש"התחייה" מתרחשת בימינו ושבה לעקוב אחר קורותיהם של מאלדר וסקאלי, שעסוקים כמו תמיד בחקר של תעלומה לא מוסברת: היעלמות פתאומית של אישה שנחטפה בעבר על ידי חוצנים, אותה מגלמת אנט מהינדרו. בנוסף לדוכובני ולאנדרסון ישובו להתארח גם: מיטש פילגי בתפקיד וולטר סקינר, ו-וויליאם בי. דייויס בתפקיד "האיש המעשן". אנבת' גיש שגילמה את הסוכנת מוניקה רייס (והצטרפה לסדרה עם עזיבתו של דוכובני בעונה השמינית) תשוב גם היא, כמו גםשילה לארקין כמרגרט סקאלי (אמא של דיינה) ושלישיית ה"אקדוחנים הבודדים" ברוס הארווד, טום בריווד ודין האגלונד.

 

 

צפייה מהנה!

https://www.youtube.com/watch?v=szVb8-c9oH4

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.