ביקורת: אֵש / קריסטין קאשור

אוגוסט 8, 2014

 אש - קריסטין קאשור - הספרייה הפנטסטית

ביקורתה של רעות לביא-פלג על "אֵש", הספר השני בסדרת "שבע הממלכות", מאת קריסטין קאשור.

 

"אֵש" הוא השני מבין שלושת הספרים (עד כה), מאת קריסטין קאשור, בסדרת "שבע הממלכות". הספר הראשון הוא "מחוננת", שבמרכזו עומדים ה"מחוננים", אנשים עם עיניים בשני צבעים שונים, בעלי כוחות מיוחדים, החל מאריגה או ריקוד, ועד שימוש בחרב, או כוחות מחשבה. "אֵש" מתרחש בארץ הגיאיות, ארץ נפרדת משבע הממלכות. שם אין "מחוננים", אבל יש "מפלצות" – בני אדם, או בעלי חיים צבעוניים ומדהימים למראה, בעלי יופי יוצא דופן ויכולת להשפיע על מחשבותיהם של אנשים. בעלי החיים המפלצות נראים דומים לבעלי חיים רגילים, מלבד צבעיהם המיוחדים. למשל, פנתר שחור יהיה רגיל, אך פנתר בצבע כחול לילה עם נקודות כסף יהיה מפלצת.

גיבורת הספר נקראת אֵש, על שם שערה המיוחד בצבעי אדום כתום וורוד. היא האחרונה שנותרה מהמפלצות האנושיות, לאחר שאביה מת. אֵש יפה באופן לא-טבעי. היופי שלה נובע מכוחה ה"מפלצתי", ולא תלוי באיך שהיא נראית באופן אוביקטיבי. היא יכולה להיות מכוסה בלכלוך, ועדיין להיראות מהממת ביופיה. אֵש היא גיבורה חזקה, שממשיכה את דרכה של קאשור לכתוב על גיבורות נשים חזקות. החוזק שלה שונה מזה של קטסה, גיבורת הספר הראשון, "מחוננת". היא אינה חזקה פיסית, ואת מרבית הספר היא "מבלה" במצבים שונים של פציעות וכאב. אבל היא חזקה מנטלית. היא לא ניתנת לשליטה בקלות, לא על ידי אויביה ולא על ידי חבריה. היא מתלבטת ומהססת כיצד לפעול, אך בסופו של דבר, זו היא שבוחרת את מעשיה.

נושא הספר, כמו הראשון בסדרה, הוא הכוח להשפיע לטובה או לרעה על אנשים. כמפלצת, לאֵש יש שליטה מחשבתית על אנשים והיא יכולה להשפיע עליהם לעשות כרצונה. המראה שלה מהמם אותם ודוחף אותם לתגובות קיצוניות, לטוב ולרע. אנשים מסוימים מרגישים משיכה בלתי נשלטת כלפיה, בעוד שאחרים מרגישים דחייה ודחף לאלימות. אֵש צריכה להתמודד עם שני הצדדים האלה באופיה. גם אש וגם קטסה נאלצות להתמודד עם היכולת להשתמש בכוחן לטוב או לרע, ובסופו של דבר מוכרחות לבחור ביניהם. קטסה פחדה מלהפוך למפלצת. אבל אֵש מוגדרת כבר בתחילת הספר כמפלצת. האם היא באמת כזאת? קטסה פחדה שכוחה הופך אותה למסוכנת ולאדם רע. אך היא הבינה שמעשיה והחלטותיה הם שמגדירים אותה, והיא לבדה אחראית ומסוגלת לבחור כיצד להשתמש בכוחה. גם אֵש מפחדת שכוחה הופך אותה למסוכנת, אך יותר מכך, בעצם הגדרתה כ"מפלצת" בגיאיות, היא מוגדרת כאדם מסוכן, כי בעצם קיומה ה"מפלצתי", היא משפיעה על אנשים, גם מבלי להתכוון לכך. אך גם היא מבינה שמעשיה והחלטותיה מגדירים אותה יותר מאשר מה שאחרים חושבים שהיא אמורה להיות.

תחילה אֵש מפחדת מכוחה, וחוששת שהיא תהיה חייבת להשתמש בו לרעה, כפי שעשה אביה, או שעליה לא להשתמש בו כלל. בהמשך היא חושבת על כך מחדש ונוצרת בה תקווה שאולי היא תוכל לבחור כיצד להשתמש בו כך שהיא תגדיר את עצמה ולא שהוא יגדיר אותה. "בכל צעד וצעד בדרך שלי אני יוצרת את עצמי. ייתכן שתמיד אמשיך לראות בכוח שלי דבר מחריד, וייתכן שלעולם לא אוכל להיות מה שאני באמת רוצה להיות. אבל אני יכולה להישאר כאן, ולהפוך את עצמי למה שאני צריכה להיות " (עמ' 193).

קאשור נוגעת בספר זה בנושאים נשיים, כמו המחזור החודשי, אימהוּת ואהבה (שהיא בעצם נושא כלל אנושי). היא אינה מהססת לכתוב עליהם, למרות שהם אינם שכיחים בספרות פנטסיה לנוער, ובספרות בכלל, והיא עושה זאת בטבעיות ובקלילות שלא רק שאינה פוגעת בקריאת הספר, אלא אף תורמת לה. גם כאן יש סיפור אהבה, וגם הוא לא קונבנציונלי. קאשור שוב קוראת תיגר על תפישת סיפור האהבה כסיפור אגדה, בו האהובים חייבים להתחתן ולחיות באושר ועושר ולהביא ילדים. היא מציעה סיפור אחר שהוא יפה לא פחות, ומרענן יותר מסיפורים רגילים. בנוסף, היא עוסקת ביחסים בין הורים לילדים, ובאהבה ביניהם שלפעמים היא מורכבת. היא מאפשרת דיון בשאלה מהי האחריות של הורים לילדיהם וכיצד ילדים יכולים בעצם להתבגר ולהגדיר את עצמם כבני אדם ולא רק ביחס להוריהם.

עלילת הספר הנוכחי מרגישה יותר אפלה מזו של הספר הראשון בסדרה, ופחות "הרפתקנית" ממנו. אֵש אמנם גם יוצאת למסע, אך כוחה הוא מנטלי ולכן היא פחות מצטיירת כמשנה את העולם, כמו קטסה. אולם יכול להיות שהיא יכולה לעורר יותר הזדהות מצד הקוראות, שמצד אחד הינן חלשות יותר פיסית בדרך כלל, אך יכולות להשפיע ולשנות את המציאות באמצעות כישוריהן הקוגניטיביים והמנטליים.

 

אֵש (Fire)

סדרת שבע הממלכות (Graceling Realm Series)

מאת: קריסטין קאשור

תרגום מאנגלית: יעל אכמון

הוצאת כנרת (2013)

398 עמודים

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.