ביקורת: גרם המדרגות הצורח

מאי 28, 2014

גרם המדרגות הצורח - ספרי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

ביקורתו של נדב מילר-אלמוג על ספרו של ג'ונתן סטראוד, "גרם המדרגות הצורח", הספר הראשון בסדרת "לוקווד ושות'"

סופר הילדים והנוער האנגלי, ג'ונתן סטראוד, נודע לראשונה בישראל בזכות טרילוגיית "ברטימאוס" (הוצאת כתר, 2003). כעת הוצאת הכורסא וידיעות אחרונות הוציאו את "גרם המדרגות הצורח" הספר הראשון בסדרת פנטזיה חדשה של המחבר – "לוקווד ושות'". הסדרה מתמקדת סביב סוכנות לגירוש של רוחות רפאים, שחבריה הם בני נעורים.

עלילת הסדרה והספר מתרחשת באנגליה בדיונית, בה משתוללת כבר חמישים שנה מגפה קטלנית של רוחות רפאים. איש אינו יודע מה הסיבה, אך מה שהתחיל כמספר אירועים חריגים בקנט ובסאסקס, הפך למכת מדינה, בעוד הממשל עושה כל שביכולתו על מנת לטפל במתים החוזרים כדי לרדוף את החיים. עד מהרה מתגלה כי בעוד שרוחות הרפאים יכולות לפגוע בכל אחד, דווקא ילדים מסוגלים לראות אותן ולחוש בהן, יכולת אשר לרוב אובדת בהדרגה עם הגיל. כך צומחות באנגליה סוכנויות רבות למלחמה במפגע העל-טבעי, המציבות ילדים ובני נוער בחזית המאבק.

לוסי קרלייל, גיבורת הספר ודמות המספרת, היא סוכנת צעירה שהגיעה ללונדון על מנת לחפש את מזלה, לאחר שתאונת ציד מחרידה הבריחה אותה מעיר מולדתה. כאשר לא עולה בידה למצוא משרה באף אחת מן הסוכנויות הראשיות, היא מוצאת עצמה מצטרפת אל "לוקווד ושות'", סוכנות קטנה וכושלת, שכל חבריה הם בני נוער, כמותה. לוסי וחבריה שואפים להצליח בגדול בענף "הדברת הרוחות", אך כאשר אחת המשימות שלהם מסתיימת באסון, הם מוצאים עצמם בסכנת סגירה. בצר להם, הם נאלצים לקבל משימה מסוכנת במיוחד, ואם לא יצליחו בה, היא עלולה להיות האחרונה של הסוכנות… ושל חייהם.

לא יוצא לכתוב מילים כאלה לעתים קרובות, ולכן זה כל כך משמח אותי כשיש לי הזדמנות: "גרם המדרגות הצורח" הוא כל מה שספר נוער צריך להיות ואחד מספרי הנוער הטובים ביותר השנה. סטראוד, המחבר, הצליח למצוא איזון מושלם בין סיפור אימה מצמרר ובין ספר נוער, עם כל המשתמע מכך. מצד אחד הוא לא הולך רחוק מדי עם האימה, ומצד שני, הוא גם לא מזלזל בקהלו הצעיר, על ידי סירוס ההיבטים המפחידים של העלילה. התוצאה היא ספר מותח ומהיר שקשה להניחו מן היד – גם אם אינכם בדיוק בקבוצת  הגיל של קהל היעד.

בניית העולם של הסיפור מרתקת, כאשר סטראוד לא מסתפק ב"הבהלות", אלא מציג ומתאר בפרוטרוט את האופן בו קיומן של רוחות רפאים בעולם יכול להשפיע על החברה, על התרבות, על הטכנולוגיה והכלכלה, ואפילו על המבנה המשפחתי. תפקידם של הילדים בחברה משתנה, כיוון שהם חיוניים להגנה מפני הרוחות, ובזמן שהם כפופים לסמכות המבוגרים, הרי שאלה האחרונים תלויים בחסדיהם של הצעירים מהם. מנגד, על הילדים ובני הנעורים להתמודד עם הידיעה, כבר מגיל צעיר, שיש דברים מפניהם לא יוכלו המבוגרים להגן עליהם. כלים מיוחדים וטכניקות מגוונות מפותחים כדי להרחיקן וכדי להילחם ביצורים העל-טבעיים. רשויות החוק והאכיפה משתנות כדי לספק מענה לציבור הרחב. כמו כן, לא מסתפק סטראוד בהצגת רוחות רפאים באופן כללי, אלא מציג היררכיה שלמה של סוגי רוחות, שלכל אחד תכונות מיוחדות לו.

למרות הפרטים הרבים המוצגים לקוראים לאורך הספר, המידע אינו מעיק, ובעוד שהוא מעניק לעלילה אמינות ועומק, הוא אינו מפריע לשטף הקריאה או לאנרגיה הסיפורית. כמו כן, למרות שמדובר בספר הפותח סדרה, סטראוד אינו חוטא בחטא של סופרות וסופרים רבים אחרים, המתמקדים כל כך בהנחת התשתית לספרים הבאים שהספר הראשון הופך למעין מבוא ממושך. אף על פי שאשמח לשוב ולבקר בעולם של "לוקווד ושות'", "גרם המדרגות הצורח" בהחלט עומד בפני עצמו.

דבר אחד ראוי לציון הפריע לי בספר והוא תיארוך העלילה. בעוד שבתחילה נראה שהסיפור יכול היה בהחלט להתרחש באנגליה הוויקטוריאנית, הרי שבהמשך הקריאה מוצגים בפני הקוראים עוד ועוד אזכורים לפריטים ולטכנולוגיה המרמזים על כך שהעלילה מתרחשת בעידן יותר מאוחר, כנראה מתישהו במהלך המאה ה-20. יחד עם זאת, אם זהו המקרה, הרי שטכנולוגיות אחרות בולטות בהיעדרן, הגם שהן עשויות היו לסייע בצייד הרוחות. אף על פי כן, אם טעמכם הספרותי כולל גם סיפורי אימה מותחים, לא תרצו לוותר על "גרם המדרגות הצורח".

לוקווד ושות': גרם המדרגות הצורח" – כתב: ג'ונתן סטראוד, תרגמה: איריס ברעם, הוצאת הכורסא וידיעות ספרים 2014. 

 

פורסם במקור באתר "הפנקס"

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.