הגולם של וויליאם ג'ויס

פברואר 26, 2013

הגולם - וויליאם ג'ויס - הספרייה הפנטסטית

וויליאם ג'ויס מזמין אתכם לעזור להקים את "הגולם" לתחייה, ולהביא מעט פולקלור יהודי למשחקי המחשב.

טים ברטון היזהר, יש ילד חדש בשכונה, והוא לא עוצר בג'וני דפ! אני מתכוון לוויליאם ג'ויס, איש האנימציה וסופר הילדים האנונימי שעלה לגדולה בשנים האחרונות. בחגורתו של ג'ויס יש—רק מן התקופה האחרונה והקרובה—את "הספרים המעופפים המופלאים של מוריס לסמור" (עליו זכה באוסקר), "שומרי האגדות" (שזכה בערך בכל פרס אפשרי חוץ מהאוסקר), ו"הממלכה הסודית" (שעוד נראה מה יעשה). כעת, ג'ויס וחבריו לסטודיו מונבוט (Moonbot) מבקשים את עזרת הקהל כדי להפיח חיים בגולם,  ואם לדייק, במשחק מחשב בשם "הגולם". למה סטודיו כה מצליח זקוק לגיוס המונים? לדברי למפטון אנוקס, אחד משלושת מייסדי מונבוט, "בטח, זכינו באוסקר, אבל הוא לא הגיע עם פרס כספי. זאת הסיבה בגללה אנו זקוקים לעזרה שלכם כדי ליצור את המשחק הזה בדרך שלנו, באופן עצמאי".

עלילת המשחק מבוססת על סיפור "הגולם מפראג". המשחק מתרחש במאה ה-16, בעת שאירופה נכבשת על ידי כוחותיו של סזר בורז'ה, העומד בראשו של צבא עצום וחמוש היטב, ונחוש בדעתו לנצל את הערים הגדולות והחזקות בעולם למטרותיו, וביניהן פראג. המדען והסמכות הדתית המובילה בעיר, הרב ליווא (מהר"ל), מוכרח לעשות משהו כדי לבלום את האיום הנורא – במהלך חלום תפילה, הוא מקבל חזון של אדם ענקי עשוי חמר, עץ, מתכת ואבן: גולם. השחקנים יגלמו במשחק את דמותו של הגולם, ילמדו לשלוט בתנועותיו ולרתום את כוחו העצום נגד כוחותיו של בורז'ה וכדי להשיב את השלום לפראג, ואפילו לעזור לגולם לזכות במשהו שיוצרו לא סיפק לו – נשמה.

מובן ש"הגולם" של סטודיו מונבוט לוקח לא מעט חירויות עם סיפור "הגולם מפראג" המוכר לנו. אחרת, אין ממש דרך להסביר למה הממונה על הנשקים המתוחכמים של בורז'ה, הוא לא אחר מאשר ליאונרדו דה וינצ'י. אבל דווקא מסיבה זו אני מוצא את הפרויקט כה מסקרן. לא בכל יום רואים את התהליך שהתרחש עם סיפורי פולקלור אחרים, מתרחש עם פולקלור יהודי. הדרך בה מתכנן הסטודיו להמיר סיפור כבד וטעון, בעל משמעויות דתיות מהותיות לסיפור "חילוני" ויותר קליל פשוט מרתקת. בנוסף, גם עיצובי הקונספט של המשחק מהממים (למרות שזהו תפקידם של עיצובי קונספט – להיות מהממים).

כדי ש"הגולם" יצעד קדימה, מבקש הסטודיו לגייס 750,000$, לטובת התחלת פיתוח המשחק לפלטפורמת פי.סי, כאשר יש גם תכניות עקרוניות ליצור גרסת קונסולה אם ייאסף מספיק מימון. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, נאספו 64,831 ונותרו עוד 28 יום עד לתום הגיוס. בהתחשב בכך שהגיוס החל לפני 22 יום, נראה שאין מקום רב לאופטימיות לגבי הצלחתו, שכן המימון יצא לפועל רק אם לפחות 750,000 דולר ייאספו. יחד עם זאת, ביוזמות מסוג זה, אין לדעת. מלבד זאת, נראה שחברי הסטודיו נחושים בדעתם להוציא את הפרויקט אל הפועל, עם מימון עצמאי או בלעדיו.

נקודה נוספת שמעוררת הרמת גבות, היא שגיאות הכתיב והתחביר המופיעות כבר בסרטוני הקונספט. מעקב אחר התגובות לעמוד הגיוס ב-Kickstarter מעלה שגולשים שונים כבר שמו לב לשגיאות והעירו ליוצרים עליהן, אולם תגובת אנשי מונבוט לא השאירה מקום רב לנחמה: בתגובה לגולש ירון דוידסון כתבו: " דנו בנושא עם הרבה המייעצת שלהם בנושא התרגום ומידע הרקע, והם מכינים וידיאו שיסביר כמה מן הבחירות שנעשו בתרגום. כיוונו להיות נגישים יותר מאשר מדויקים בתרגומים שראית בסרטון הגיוס". תגובה מאכזבת, משהו, אבל רק הזמן יגיד האם ישכילו לתקן את השגיאות בפרסומים העתידיים ובמשחק. כך או אחרת, הפרויקט עדיין נראה די מדהים!

עמוד הגיוס של "הגולם" באתר Kickstarter

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.