הבית בים התכלת / טי ג'יי קלון

אוקטובר 8, 2023

הוצאת אופוס מביאה את ספרו עטור הפרסים של טי. ג'יי. קלון, הבית בים התכלת, לקהל קוראי העברית

ז'אנר הפנטזיה אינו סטטי, ולמרות שספרי פנטזיה רבים מוסיפים להיות פופולריים גם מאה שנה ויותר אחרי צאתם, הטעם של הקוראים משתנה ונהיה יותר מתוחכם. אם אלו ייצוגים של מיעוטים ואוכלוסיות מוחלשות על רקע אתני, כמו בספריה של נ.ק. ג'מיסין, או של ציבור הלהט"ב, כמו בספריה של שונן מגווייר. מגמה זו אינה כה חדשה, ובעולם ייצוגים שכאלה בספרות הז'אנרית כבר די נפוצים. אבל משום מה, זהו לא המצב בישראל. הרוב המכריע של ספרי הפנטזיה והמד"ב שרואים אור בארץ אינם מרבית לעסוק בסוגיות מסוג זה, או לייצג אותן.

כל זאת לא אומר שספרות ז'אנרית בעלת רגישות תרבותית וייצוגים של מיעוטים ושל אוכלוסיות מוחלשות לא ראתה אור בישראל קודם, ואפילו זכתה להצלחה. כך, למשל, סדרת 'בני הנפילים' של קסנדרה קלייר כוללת דמויות להט"ביות מרכזיות. כל לב הוא דלת, הספר הראשון בסדרת 'הילדים הסוררים' מאת שונן מגווייר, אף הוא ראה אור בישראל. למרבה הצער, הוצאת נובה, שהוציאה אותו כבר אינה פעילה וההמשכים לא יצאו. בכל זאת, המרחק בין ישראל לשאר העולם המערבי, בתחום הזה, הוא עצום.

הבית בים התכלת לא זקוק לייצוגים שכאלה. הוא לא צריך להיחשב כספר "חשוב". הוא זכה בפרסים חשובים והתקבל באהדה רבה בקרב המבקרים, אך הניב נתוני מכירות מרשימים והציג פופולריות יוצאת דופן בקרב קהל הקוראים. יש מי שיגיד שזהו, בסופו של דבר, המדד האמיתי. כך או אחרת, הבחירה של הוצאת אופוס להוציא את הספר בעברית היא אמיצה. זהו ניסיון נוסף של ההוצאה לטבול את אצבעות רגליה בתחום ספרות הילדים והנוער, לאחר שנים רבות שבהן התרכזה בספרות ז'אנרית למבוגרים, בלבד. הזמן יגיד אם ההימור של אופוס השתלם ואם הקהל הישראלי מוכן להצטרף לעולם.

תקציר העלילה (מגב הכריכה)

אי קסום. משימה מסוכנת. סוד כמוס.

ליינוס בייקר חי את חייו בשקט ובבדידות. בגיל ארבעים הוא מתגורר בבית זעיר בחברת חתולה מרשעת ותקליטיו הישנים. כעובד סוציאלי במשרד לטיפול בנוער מאגי, הוא דואג לרווחתם של ילדים בבתי היתומים הנתונים לפיקוח ממשלתי.

השקט מופר יום אחד, כשליינוס מקבל זימון מפתיע מהנהלה בכירה מאוד ומוטלת עליו משימה מסקרנת ומסווגת ביותר. עליו לנסוע לבית היתומים באי מרסיאס, שבו מתגוררים שישה ילדים מסוכנים: גמדה, פיה, וַוייוֶורן, גוש ירוק רטוב ולא מזוהה, ילד-כלב ובן השטן. ליינוס נאלץ לכבוש את פחדיו ולקבוע אם הילדים עלולים להביא את קץ הימים או לא.

אבל הילדים אינם הסוד היחיד שהאי שומר. מנהל בית היתומים הוא ארתור פרנסוס המקסים והאניגמטי, שיעשה הכול כדי להגן על הילדים שהופקדו בידיו. ככל שארתור וליינוס מתקרבים זה לזה, סודות שמורים היטב מתחילים להיחשף וליינוס נאלץ לבחור בין שתי אפשרויות קשות. להרוס בית או לראות את העולם עולה בלהבות.

הבית בים התכלת הוא סיפור קסום ומהפנט שמסופר במיומנות ובכישרון, ועוסק בחוויה העמוקה של גילוי משפחה מפתיעה במקום לא צפוי – ובהבנה שהמשפחה הזו היא שלך.

על המחבר

טראוויס (TJ) קלון הוא מחברם של יותר מעשרים ספרים. ספריוהתברגו ברשימות רבי המכר של הניו יורק טיימס ויו אס איי טודיי, הבית בים התכלת זכה בפרסי Mythopoeic ו-Alex לשנת 2021. בהיותו קוויר בעצמו, קלון מאמין שזה חשוב יותר מתמיד שיהיה ייצוג נאמן וחיובי של קוויריות בסיפורים.

פרק ראשון לקריאה חינם

בקרו באתר הבית של טי. ג'יי קלון

הבית בים התכלת
מאת טי. ג'יי קלון
הוצאת אופוס (2023)
תרגום מאנגלית: כנרת היגינס דוידי
383 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.