שלוש-עשרה דלתות, זאבים מאחורי כולן, מאת לורה רובי

אפריל 29, 2023

13דלתות, זאבים מאחורי כולן - תמונת כריכה

הוצאת עוץ חוזרת עם סיפור התבגרות יפהפה על נערות בבית יתומים בשיקגו של מלחמת העולם השנייה – עם טוויסט על-טבעי

בחירה מעניינת חדשה של הוצאת עוץ הגיעה למערכת הספרייה הפנטסטית ושמחה אותנו. והפעם, שלוש-עשרה דלתות, זאבים מאחורי כולן, מאת הסופרת לורה רובי (Laura Ruby). בישראל רובי אינה מוכרת, אבל אם לשפוט מהבחירות הקודמות של גילי בר הלל-סמו, בעלת ההוצאה, הרי שכנראה נתחיל להכיר אותה היטב, בקרוב (מידע על המחברת האמריקאית בהמשך הידיעה).

המדובר בספר נוער, בו לפנטזיה יש מקום עדין יחסית. למביני עניין, זהו תת הז'אנר של הספרות הספקולטיבית שנקרא – ריאליזם מאגי (מי שלא מכירים, מוזמנים.ות לבדוק – זה מרתק). זה אומר שגם מי שפנטזיה בדרך כלל אינה כוס התה שלהם יוכלו כנראה ליהנות מן הספר הזה.

מאתר ההוצאה:
ספר פיוטי וקורע לב לפרקים, המהדהד קלסיקות כגון "אילן גדל בברוקלין", יומנה של אנה פרנק ו"עיניהם צופות באלוהים" – אך הכול מסופר מנקודת מבטה של רוח רפאים הרודפת את בית היתומים, כך שבעצם יש פה שני סיפורי חיים במכה אחת: הסיפור הכרונולוגי של פרנקי, מ-1941 עד 1946, וסיפורה של רוח הרפאים, הנגלה טיפין-טיפין בפרצים של זיכרון טראומתי. מהספרים היפים והמרגשים שתקראו השנה.

תקציר העלילה (מגב הכריכה)

כשאמא של פרנקי מתה ואביה השאיר אותה, את אחותה ואת אחיה בבית היתומים, זה היה אמור להיות סידור זמני, רק עד שיתאושש קצת ויחזור לטפל בהם. לכן פרנקי מופתעת כשהוא מגיע לבקר עם אשתו החדשה ומודיע שהוא עובר לגור במדינה אחרת – ולא ייקח איתו את בנותיו.

פרנקי ואחותה הצעירה, טוני, נשארות מאחור: שתי נערות לא רצויות, המתאמצות לשרוד ומחכות ליום שבו תהיינה מספיק גדולות כדי לעזוב את בית היתומים – ואז מה? איזה עתיד אפשר לדמיין בעולם קרוע מלחמה, שמעניש בנות על עצם היותן בנות?

אך יש בבית היתומים מי שצופה בפרנקי ומלווה אותה לאורך השנים גם בלי להבין מדוע. היא אמנם כבר לא בין החיים, אבל היא רוצה לעזור…

קצת על המחברת

לורה רובי, הייתה מועמדת מובילה פעמיים לפרס הספר הלאומי ומורה ותיקה. היא כותבת סיפורת ושירה למבוגרים, בני נוער וילדים. היא מחברת הרומן זוכה מדליית פרינץ Bone Gap, כמו גם שלוש-עשרה דלתות, זאבים מאחורי כולן. יצירותיה האחרות כוללות את ספר המתח לילדים רוחות הרפאים של לילי שהיה מועמד לפרס אדגר, הבחירה המהירה של ALA (ארגון הספריות בארה"ב) לבני נוער ילדות טובות (2006) וטרילוגיית יורק. סיפוריה הקצרים למבוגרים הופיעו בין היתר ב-Florida Review, The Beloit Fiction Journal ו-Nimrod International, ופורסמו בקובץ I'm Not Julia Roberts (2007). שיריה הופיעו, או עתידים להופיע, ב-Diode, Sugar House Review, Fantasy Magazine, Poetry South, The Dallas Review, The Nassau Review, Passengers Journal, Prism Review ו-Clackamas Literary Review. היא חברה בסגל של תוכנית MFA של אוניברסיטת קווינס ותוכנית MFAC של אוניברסיטת המלין. היא מתגוררת באזור שיקגו.

בקרו באתר הבית שלה (באנגלית)

הספר באתר הבית של הוצאת עוץ

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.