ספר הלילה – הולי בלק

אפריל 21, 2022

ספר הלילה - הולי בלק - מה-05.03.2022

סופרת הפנטזיה הפופולרית, הולי בלק, שבה עם ספר הלילה – פנטזיה סוחפת, הפעם למבוגרים

בתחילת חודש הבא (03.05.2022 אם לדייק), יגיע אל חנויות הספרים בחו"ל ובאינטרנט ספרה החדש של הולי בלק (עלילות ספיידרוויק). בלק כבר סופרת משופשפת, עם כ-30 ספרים שראו אור והפכו לרבי מכר מצליחים. אבל הפעם מדובר בספר מיוחד. זוהי הפעם הראשונה שבלק מוציאה ספר פנטזיה המיועד למבוגרים. כמובן שגם מבוגרים קראו ונהנו מספריה עד היום (אני, למשל). אז מה, בעצם הופך את הספר הזה לשונה?

במבט ראשון, אחת התשובות לשאלה הזאת נענית על ידי גילה של הגיבורה: צ'ארלי הול היא אישה צעירה ולמודת ניסיון. בן הזוג של אמה, אשף הונאה מוכשר, לימד אותה את רזי מקצועו המפוקפק. כיצד לגנוב, איך להשתמש בלשונה החלקלקה ובמוחה החריף כדי להיכנס לכל מקום, איך להיראות כמו מישהו אחר ואיך לחמוק בלי שיזהו אותה.

אלמנט נוסף שככל הנראה מייחד את הספר הזה מספריה הקודמים של בלק, הוא העולם האפל והמסוכן שיצרה. בעולם זה נפוץ סוג קסם שנקרא קסם צללים, ולא בכדי. בהשראת פיטר פן והצל שלו, צילם של אנשים בעולם זה אינו רק היעדר אור הנחסם ע"י הגוף. לצל יש קיום משלו, והצל יכול להשפיע על האדם באותה מידה שהאדם משפיע על הצל.

כמו שסביר להניח שהיה קורה בעולמנו, אילו קסם היה אמתי, סודות קסם הצל מוחזקים על ידי האליטה החברתית, וחבריה מנהלים מלחמת סתרים אלה באלה, במטרה להניח את ידיהם על ספרי קסם שונים ולרכוש את המידע והכוח הצפון בהם. לא מדובר במלחמה שנשארת במישור האקדמי. ידע שווה כוח ובעלי ההון והשררה יעשו הכול כדי לשמר ולשפר את מעמדם, גם אם המשמעות היא אובדן חיי אדם.

צ'ארלי מתפרנסת בזירה המסוכנת שבין הכוחות האימתניים. היא גנבת להשכיר, ומתמחה בגניבה של ספרי הקסם לפי הזמנה. אך הן מזמיני העבודות והן קורבנותיהם לא יהססו לחסל אותה אם משהו ישתבש.

אלמנט שלישי ואחרון המפריד את "ספר הלילה" מספרי הנוער של בלק, הוא האלימות. מוטיב זה בא לידי ביטוי במהלך הספר, באמצעות תיאורים גרפיים למדי של הקורבנות חסרי המזל של קסם הצללים ושל הקוסמים חסרי הרחמים שמשתמשים בו.

תקציר העלילה (בתרגום חופשי מגב הכריכה)

צ'ארלי הול מעולם לא מצאה מנעול שלא הצליחה לפרוץ, ספר שלא יכולה הייתה לגנוב, או החלטה גרועה שלא הייתה יכולה לקבל. היא בילתה מחצית מחייה בעבודה עבור הגלואמיטים, קוסמים שמנצלים צללים כדי להציץ אל תוך דרים נעולים, לחנוק אנשים במיטותיהם, או גרוע מכך. גלואמטים שומרים על סודותיהם בקנאות, ובכך יצרו שוק שחור ספרי כישוף.  וכדי לגנוב מעמיתיהם הקוסמים, הם זקוקים לצ'ארלי.

כעת, היא מנסה להתרחק מטעויות העבר, אבל לעלות על דרך הישר אינה משימה קלה. במסגרת עבודתה כמוזגת, היא עדיין קרובה מדי לאזורים האפלים של הברקשיירז. שלא לומר דבר על כך שאחותה, פוזי, נואשת לקסם, ועל כך שחברה נטול הצל – ואולי גם נטול הנשמה שמר מפניה סודות. כשדמות נוראית מהעבר חוזרת, צ'ארלי צוללת בחזרה אל מערבולת של רצח ושקרים. היא נחושה בדעתה לשרוד, אך עליה להתמודד עם קבוצה של כפילים, מולטי-מיליונרים מטורפים, גלואמיטים, והאנשים שהיא הכי אוהבת בעולם – כולם מנסים לגנוב את הסוד שיאפשר להם לשלוט בעולם הצללים ויותר מכך.

לי ברדוגו

לדברי סופרת הפנטזיה, לי ברדוגו (טרילוגיית הגרישה), "ספר הלילה" הוא:

אפל, משונה, ספוג במסתורין ובתפניות—ספר הלילה מכיל את כל מה שערב לחך ומפחיד, כפי שלמדתי לצפות מהולי בלק. זהו סיפור שהקסם בו כל כך אמין שיגרום לכם לשים עין על הצל שלכם בעודכם עוברים מדף לדף.

הספר יגיע אל חנויות הספרים ב-3 למאי, 2022

בקרו באתר הבית של הולי בלק

ספר הלילה
מאת הולי בלק
הוצאת תור (2022)
320 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.