האם מאדס מיקלסן טוב יותר בתפקיד גרינדלוולד?

אפריל 8, 2022

המבקרים תמימי דעים: מאדס מיקלסן טוב יותר מג'וני דפ בתפקיד גלרט גרינדלוולד בסרט חיות הפלא: הסודות של דמבלדור

בלי שנשים לב (או לפחות בלי שאנחנו נשים לב), הסרט השלישי בסדרת סרטי "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" התקרב והוא כבר כמעט כאן. "חיות הפלא: הסודות של דמבלדור" עומד לעלות לאקרנים בשבוע הבא. לכן אין להתפלא שהביקורות מתחילות להתפרסם, ממבקרים שראו את הסרט בהקרנות מוקדמות.

למי שלא עוקבים, צילומי הסרט זכו לתשומת לב בלתי רצויה, בעקבות תביעת הדיבה של ג'וני דפ נגד עיתון הסאן הבריטי. השחקן תבע את העיתון בעקבות פרסום שטען כי דפ הוא בעל מכה. דפ לא הפסיד במשפט, הוא פשוט לא ניצח בו. תביעת הדיבה שלו נכשלה. בעקבות זאת, אולפני האחים וורנר ביקשו ממנו לפרוש מתפקידו כגרינדלוולד בסרטי "חיות הפלא". הרבה פיקסלים הבהבו מאז, ואמינותה של גרושתו, אמבר הרד די התפוררה. אך דפ לא הושב לתפקיד.

במקום דפ, גוייס בחופזה השחקן הדני מאדס מיקלסן, וההפקה השתדלה שלא למשוך אש לנושא. אך כעת, כשהסרט כמעט כאן, אין מנוס. יש לפרסם אותו. בנוסף, התחילו להקרין את הסרט בהקרנות מוקדמות בפני מבקרים מגופי התקשורת השונים. למרבה ההפתעה, נראה שהמבקרים דווקא מרוצים מהחלפת השחקנים ומשבחים את משחקו של מיקלסן. למעשה, אומרים רבים מהם, השחקן הדני מכניס בתפקיד של גרינדלוולד עידון שהיה חסר באופן בו דפ גילם את התפקיד.

אם להודות באמת, עם כל הכבוד לדפ, מן ההתחלה לא אהבתי את הליהוק שלו בסדרת הסרטים. דפ מכניס לתפקידיו גרוטסקיות, שמאז הצלחתו בתפקיד קפטן ג'ק ספרו, הפכה לסימן ההיכר שלו. לא מדובר רק בהסתמכות על איפור ותלבושות. מדובר גם בצורת המשחק עצמה, שחסרה את העידון והתחכום של התפקידים אותם מילא בעברו. כמו כן, לדעתי האישית, גרינדלוולד הוא אירופאי, ואילו המשחק של דפ… אמריקאי מדי.

תקציר העלילה

פרופסור אלבוס דמבלדור חושד שהקוסם האפל גלרט גרינדלוולד עומד להשתלט על עולם הקסמים. בגלל סוד כמוס מעברו, דמבלדור לא יכול להילחם בגרינדלוולד בעצמו, ועל כן הוא מבקש מניוט סקמנדר להוביל צוות נועז של קוסמים, מכשפות ואופה בן אנוש אחד במשימה המסוכנת שתיקח אותם מאמריקה לברלין, ועד המזרח הרחוק.

הביקורת של האינסיידר

לפי קירסטן אקונה, מאתר האינסיידר:

מיקלסן מחליק אל התפקיד של גרינדלוולד בטבעיות כה רבה, שקל לשכוח שדפ אי פעם גילם את הדמות. עם דפ, לא הצלחתי להבין למה שמישהו ירצה ללכת בעקבות קוסם שנראה מצחיק כמו עוד המצאה משונה מתוך אוסף הדמויות האקסצנטריות שהשחקן גילם במרוצת השנים. לעומתו, מיקלסן משחק את גרינדלוולד עם כריזמה מתוחכמת ומקסימה שמשכנעת אותך בסיבה שמישהו יתפתה על ידי הקוסם המושך ויפה התואר וימצא עצמו נלחם במלחמה למענו.

הביקורת של הגרדיאן

השבחים להופעתו של מיקלסן נמשים באדיבות פיטר ברדשו מהגרדיאן, המתאר את האופן בו השחקן גילם את גרינדלוולד כ"יותר מעודנת" ו"יותר מאופקת".

מאדס מיקלסן צורף לסדרה כדי להחליף את ג'וני דפ הבעייתי כעת, בתפקיד גלרט גרינדלוולד, הקוסם הרע, שהיה פעם ביחסים קרובים עם אלבוס דמבלדור עצמו (מגולם על ידי ג'וד לאו עם ניצוץ של דקדקנות וזקן). מיקלסן מספק הופעה יותר מעודנת וערמומית מזו של דפ ואפקט "העין החיוורת" יותר מאופק.

הביקורת של ה-USA Today

בריאן טרואיט, גם הוא, מצא את הופעתו של מיקלסן יותר מעודנת ומספקת, וטען שזה האחרון יותר אמין כמנהיג מאשר הדמות התימהונית של דפ.

בעוד הגישה של דפ – שבמהותה הציגה את גרינדלוולד כמנהיג כת עם שיער פרוע – הייתה בסדר, זו של מיקלסן מרגישה יותר מסוכנת, כשהוא משתמש בקסם האישי שלו, כדי להציג עצמו במניפולטיביות כאיש העם, בעודו מסתיר את טבעו האכזרי וחסר העכבות.

ומה עם הרומנטיקה?

בנוסף, לדברי המבקרים, גרינדלוולד של מיקלסן הוא גם מושא רומנטי טוב יותר מול דמבלדור של לאו. משהו שהחובבים מצפים לראות כבר הרבה זמן. ואכן, אם להודות באמת, קשה לי לדמיין רומן כלשהו בין גרינדלוולד של דפ ודמבלדור של לאו. אז האם יכול להיות שהקהל הרוויח מהחלפת השחקן? ושאלה חשובה לא פחות – כמה זה משנה לקהל, לאור הצניחה בפופולריות של רולינג בעקבות התבטאויותיה הבעייתיות?

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.