מטריקס 4 – תחייה – Matrix Resurrections

ספטמבר 9, 2021

המטריקס 4 - טריילר ראשון

שמונה-עשרה שנה אחרי, ניאו (קיאנו ריבס) וטריניטי (קרי-אן מוס) חוזרים אל המטריקס

אין כפית וזה לא חלום – המטריקס חוזר אחרי שמונה עשרה שנה, עם סרט רביעי. אמנם אף אחד לא ביקש אותו, אבל אם הוא כאן, שאנחנו נגיד לא? למרות שינויים חוזרים ונשנים במועד הבכורה, שהטילו ספק בדבר יציאתו של הסרט, השנה, הטריילר ששוחרר היום מרמז שכן.

הטריילר החדש נשען חזק על הנוסטלגיה של קהל החובבים לסרט הראשון (והיחיד שאהבתי בטרילוגיה). אבל נראה שהדמויות שהרכיבו את החבורה הישנה זרים זה לזה ולעצמם, כעת.

ב-1999, כשהמטריקס הגיע לראשונה אל המסכים, הוא היה פורץ דרך מבחינת צילום ועיצוב. סרטים רבים מאז חיקו את הסגנון, חלקם ברצינות, חלקם בלעג. כך או אחרת, טכנולוגיות הצילום וההדמיה התקדמו המון מאז. למרבה הסימבוליות, באולימפיאדת טוקיו, השימוש בשיטת הצילום האייקונית מהמטריקס, החגה סביב הדמות, הייתה לדבר שבשגרה.

שובה של וושובסקי

לנה וושובסקי חוזרת אל כיסא הבמאי, אבל הפעם בלי אחותה, לילי. זוהי הפעם הראשונה בקריירה של היוצרות שדרכיהן נפרדות. סרטי המטריקס היו תמיד יצירות ייחודיות של שני מוחות. לכן מסקרן כיצד ייראה הסרט, כשרק אחת מהאחיות מעצבת את החזון. בכל הנוגע לטריילר, לפחות, לא מראה סימן לדאגה, בדבר יכולתה של לנה לספק את הסחורה. אם כבר, נראה שהסרט הרביעי מאתחל את העלילה ומשיב אותה למחוזות הסרט הראשון והמוצלח מהשלושה.

אבל למה לילי לא שבה גם היא אל המטריקס? האם סרבה לקחת את הגלולה הכחולה? היוצרת משמשת בימים אלה כשואוראנר, מפיקה בפועל, כותבת ובמאית של סדרה בשם Work in Progress. בנוסף, סיפרה ל-Entertainment Weekly שהיא העבירה זמן רב להתחבר לעצמה אחרי ששינתה את מינה ולאחר מותם של הוריה. לדבריה, "היה משהו מאוד לא מושך ברעיון של לחזור אחורה ולקחת חלק במשהו שעשיתי קודם". אך בעוד הרעיון ליצור סרט מטריקס נוסף לא קרץ ללילי, שחקנים מרכזיים נוספים דווקא שמחו.

בהיעדר אחותה, לנה החליטה לגייס כוח עזר חדש כדי לעזור לה בכתיבה. למטרה זו בחרה בסופרים דיוויד מיטשל (ענן אטלס) ואלכסנדר המון (איש משום מקום). בחירה טובה, אם בכוונתה לשחזר גם את ההיבטים הפילוסופיים של המטריקס, ולא רק את האקשן.

מי חזר/ה למטריקס

קודם כול, הבשורות הטובות הן שקיאנו ריבס שב לגלם את ניאו. זה לא היה המטריקס בלעדיו. מה שכן, קשה לפספס את הלוק החדש של ג'ון וויק, שניאו קיבל. לצד ריבס, גם קרי-אן מוס שבה אל דמותה של טריניטי. חוזרים נוספים הם: ג'דה פינקט בתור ניובי (לא בטריילר), דניאל ברנהרדט בתור הסוכן ג'ונסון ולמברט ווילסון בתור המרובינגיאן.

בולטים בהיעדרם, כמובן, הם לורנס פישבורן בתור מורפיאוס והוגו וויבינג בתור הסוכן סמית'. אל פישבורן, למרבה הפלא, אפילו לא פנו. באשר לוויבינג, השחקן פשוט היה עסוק בהתחייבויות קודמות. נשמע קצת חשוד, אבל זה המידע שיש לנו נכון לעכשיו.

מה העלילה

שאלה טובה. הטריילר נותן רק רעיון כללי. מה שכן ידוע, הוא שניאו שב אל חייו כתומס אנדרסון, וטריניטי חוזרת אל תכנית המטריקס. אך שניהם לא זוכרים זה את זה, וככל הנראה גם לא את חוויותיהם מהסרטים הקודמים. אנדרסון מטופל אצל פסיכיאטר ולוקח בקביעות גלולות כחולות. אלה כנראה מסמלות השיבה של ניאו לחיי הבורות. כשניאו מפסיק לקחת את התרופות, הוא מתחיל להבחין כי דברים אינם כפי שהם נראים. המטאפורה של "אליס בארץ הפלאות" חוזרת אף היא בצורת השיר המתנגן ברקע הטריילר, וכן בספר עצמו, אשר ניתן לאנדרסון ע"י אישה במשקפיים.

יש בטריילר הרבה אקשן, אבל מקור האיום לא ברור לגמרי. יש סוכן, או סוכנים, אבל המאבק של אנדרסון וחבריו הוא נגד לוחמי ימ"ם. גם כוחות-העל של כוח ההתנגדות נראים שונים, במסגרת יכולתם "לכופף" את חוקי הפיסיקה של המטריקס. אבל מה הקונפליקט? הסנטינלים, הרובוטים הגששים דמויי התמנון מהטרילוגיה הקודמת מופיעים בחטף, וכן מראה של "מפעל כוח" משודרג, בו בני אדם משמשים כבטריות. כל זה מרמז על כך ששביתת האש בין בני האדם והמכונות הגיעה לקיצה. אלא אם כן…

בסוף הסרט השלישי של הטרילוגיה המקורית, המטריקס מאותחל ולבני האדם ניתנת הבחירה אם לעזוב את העולם המדומה, או להישאר בו. לא קשה לדמיין שרבים מבני האדם בחרו מרצונם החופשי לשוב אל המטריקס, בייחוד לאור המצב המדכא של כדור הארץ האמיתי. המצוקה הנשקפת מפניו של אנדרסון במעלית, כשהוא רואה שכולם מלבדו דבוקים למסכי הטלפון שלהם, מביעה כנראה ביקורת על עולמנו במאה ה-21. האם אנחנו בוחרים לברוח מהמציאות (המדומה) באמצעות מציאות מדומה אחרת? נראה שהמטריקס החדש נעזר בסמרטפונים (שהומצאו רק לאחר תום הטרילוגיה הראשונה) כדי לספק לבני האדם נחת והסחת דעת, כדי למנוע מהם להילחם כדי לשפר את העולם. מעניין…

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.