בני אנאנסי, מאת ניל גיימן, בדרך לטלוויזיה

ספטמבר 5, 2021

סופר הפנטזיה הפופולרי ניל גיימן הכריז בבלוג שלו על עיבוד ספרו, בני אנאנסי, לסדרת טלוויזיה באמזון פריים

סופר הפנטזיה ניל גיימן חלק עם מעריציו שהעונה השנייה של "בשורות טובות" נמצאת בשלבי הפקה. אלו חדשות טובות בפני עצמן, אלא שאז הגדיל לעשות ויצא בבשורה חדשה בצורת תמונה. התמונה הצבעונית מציגה נוף בראשיתי פראי, עם צללית של דמות אנושית ניצבת קרוב לקצהו של מצוק. בבסיס התמונה הכיתוב ANANSI BOYS ותחתיו הלוגו של אמזון פריים וידיאו.

לדברי גיימן, "הוא מאוד שמח שהם עושים את הסדרה, ושהם יוצרים אותה כפי שהם עושים אותה".

איך נולד הספר "בני אנאנסי"

גיימן הוסיף וחלק את האופן בו ספרו "בני אנאנסי" בא לעולם. לדבריו, הרעיון לספר נולד ב-1996. באותה עת עבד על סדרת הטלוויזיה המקורית "לעולם-לא עולם", עבור Crucial Films, חברת הסרטים של לני הנרי. באחד הימים יצאו הנרי וגיימן לטיול רגלי, והמפיק התמרמר על כך שאף פעם לא רואים אנשים כמוהו מככבים בסרטי אימה. הם תמיד החבר של הגיבור, שהוא השלישי למות.

סופר הפנטזיה חשב על כך והחליט שהנרי צודק, והכריז שיכתוב סרט אימה שבו יוכל הנרי לככב. הוא כתב טיוטה והתקדם שישה עמודים לתוך התסריט, כשהבין שהסיפור לא מתאים להיות סרט. הוא גם החל לחשוד שהסיפור שבדמיונו, על שני אחים שאביהם הוא אל, גם לא באמת היה אימה.

הדמות של מר אנאנסי נשאלה מסיפור שלא סיפר עדיין. הוא שם אותו, או גרסה שלו, בספרו "אלים אמריקאים".

ב-2002 ישב גיימן עם העורכת שלו לארוחת צוהריים, סיפר לה את עלילת "בני אנאנסי", ואמר שהוא משער שמדובר בנובלה. העורכת נופפה במזלג והכריזה בביטחון שמדובר ברומן. הסופר התרשם מספיק מהביטחון שלה שאכן כתב את הסיפור כרומן. הוא תיאר אותו כך:

הרומן החדש שלי הוא מן סיפור מפחיד, מצחיק, שאינו בדיוק מותחן ואינו באמת אימה, ולא בדיוק נחשב כסיפור רוחות רפאים (למרות שיש בו לפחות רוח רפאים אחת), או קומדיה רומנטית (למרות שיש בו מספר סיפורי אהבה והוא בהחלט קומדיה, מלבד הקטעים המפחידים). אם אתם מוכרחים לסווג אותו, הוא כנראה סיפור אפי קסום-אימה-מותחן-עם רוחות רפאים-קומדיה-רומנטית-לכל-המשפחה, למרות שזה משאיר בחוץ את קטעי הבילוש והרבה מהאוכל.

הספר ראה אור והיה הספר הראשון של גיימן שהגיע למקום הראשון ברשימת רבי-המכר של הניו יורק טיימס. נתון מפתיע בהתחשב בכך שלפני בני אננסי הוציא גיימן את "לעולם-לא עולם", "אלים אמריקאים", "בשורות טובות" עם טרי פראצ'ט, "אבק כוכבים" ו"קורליין" – כולם להיטים ענקיים שהפכו את גיימן למי שהוא היום. כל זה בלי לומר מילה על סדרת הקומיקס, "סנדמן". זה מפתיע אפילו יותר כיוון ש"בני אנאנסי" גם אינו הספר הטוב או הרווחי ביותר של גיימן.

תקציר העלילה (מגב הכריכה)

כשאביו של צ'ארלי השמן כינה משהו בשם, הכינוי נדבק. כמו שקרא לצ'ארלי השמן "צ'ארלי השמן" גם כעת, עשרים שנה לאחר מכן, צ'ארלי נאנסי לא יכול לנער מעליו את השם הזה, "מתנה" מביכה אחת מני רבות שאביו העניק לו – לפני שצנח מת על במת קריוקי והרס את חייו של צ'ארלי השמן.

מר נאנסי הוריש לצ'ארלי השמן דברים. דברים כמו ,הזר הגבוה והנאה שמופיע על סף דלתו של צ'ארלי ונראה שהוא האח שמעולם לא הכיר. אח שונה מצ'ארלי כלילה מיום, אח שיראה לצ'ארלי איך להשתחרר וליהנות קצת… בדיוק כמו אבא החביב והיקר. ולפתע פתאום החיים נהיים מעניינים מאוד לצ'ארלי השמן. כי אתם מבינים, אביו של צ'ארלי לא היה סתם אבא, הוא היה אנאנסי, אל מתעתע, אל-העכביש אנאנסי הוא רוח המרדנות, המסוגל להפוך את הסדר החברתי על פיו, לייצר עושר מהאוויר ולשטות בשדים. היו שאמרו שהוא יכול לרמות אף את המוות עצמו.

איך נולדה הסדרה "בני אנאנסי"

כל זה לא מנע מבמאי הוליוודי, את שמו הסופר לא גילה, לפנות לגיימן ולבקש ממנו לקנות את הזכויות ל"בני אנאנסי". אבל כשסיפר לו שבכוונתו להפוך את כל הדמויות ללבנות, סופר הפנטזיה המצליח דחה אותו. ואז, בערך לפני עשור, פנו אל גיימן האנשים הנכונים – המפיקה הילרי בוואן ג'ונס וריצ'רד פי. העבודה על העיבוד החלה, ובסביבות 2016 גיימן הסכים לעזור בהפקה. אמזון, שהיו מרוצים מאוד מן הביצועים של המיני סדרה "בשורות טובות", קפצו גם הם על העגלה ונתנו לפרויקט אור ירוק.

בשורה התחתונה – "בני אנאנסי" בדרך למסך הקטן באמזון פריים, ואנחנו נמשיך לעקוב ולעדכן.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.