הנסיך האכזר – ביקורת ספר

אוגוסט 16, 2021

הנסיך האכזר - הולי בלק

הולי בלק במיטבה! הנסיך האכזר עמוס עד להתפקע בקסם פיות, פוליטיקה אכזרית ורומנטיקה קטלנית, כולם מוגשים באיזון מושלם

"הנסיך האכזר", הספר הראשון בטרילוגיית "בני הערפל" מסמן את שובה של הולי בלק לתחום שהוא הפורטה שלה – כתיבה על פיות ועולמן. למעשה, בלק התחילה את הקריירה שלה כסופרת עם ספר שכזה, בשם "Tithe". הספר לא תורגם מעולם לעברית, והוא אכן לא כזה מדהים. מאז, תקפה את עולם הקסם משלל זוויות, אך ספריה מעוררים את התחושה כי אהבתה האמיתית היא לעיסוק בעולם הפיות כמקום אפל, מסוכן, עם שיטת ממשל מלוכנית וחוקים מאוד נוקשים.

אבל ממלכת הפיות היא לא עלילה – היא רק קרקע פורייה מאוד לעלילות. גם התמה של קיום ממלכת הפיות לצד העולם המערבי המודרני והמוכר לנו אינו עלילה. למעשה, לאור הספרים הרבים שיצאו בנושא, לא די בו אפילו לשמש כקונפליקט מרכזי. הנסיך האכזר הוא כל אלה. הוא מתקיים בממלכת הפיות, שהיא מקום אפל ומסוכן… ממלכת הפיות מתקיימת לצד העולם המערבי המודרני… שני העולמות נפגשים, כמובן… ובכל זאת, בלק הצליחה ב"הנסיך האכזר" לחדש את התמה המוכרת וליצור ספר מרתק, סוחף וקריא להפליא. ללא ספק, הישג מרשים וראוי לציון.

לא רומן פנטזיה

כנראה שמילת המפתח בכל הנוגע ל"הנסיך האכזר", היא – איזון. בספר, בלק מצליחה להלך על חבל דק ולא ליפול לאף צד. נכון, מדובר בספר נוער, ונכון, יש בו רומן – אבל, אם הרומן היה גורם בד"כ לכך שהספר יוכרז כמיועד לנשים, והיה מרחיק מעליו קוראים רבים מן המין הגברי, הרי שהפעם הוא תופס מקום כה מדויק ומוגבל, שהספר ממש לא נופל אל תוך סוגת "הרומן הפנטסטי". נכון, הגיבורה היא נערה והיא חזקה, אבל ממש אינה מופת ודוגמה לאף אחת. היא גם נעדרת כל אמירה פמיניסטית ברורה. גיבורת הספר, ג'וד, היא דמות פגומה, בעלת מוסריות מוטלת בספק. היא לא מייצגת אף אחד מלבד עצמה, וכל רצונה, מרבית העלילה, הוא למצוא את מקומה בעולם הפיות, בו נגזר עליה לחיות. ואולי דווקא משום שמדובר במניע כה אישי, כל כך קל להזדהות איתה ולעודד אותה, תוך כדי קריאה.

לא מותחן פוליטי

סיפור העלילה, רובו ככולו, מתרחש בממלכת הפיות, עם גיחות זניחות לעולמנו. זאת כבר מבדיל את הספר מרבים אחרים בסגנון. ואכן, ממלכת הפיות מתגלה כמקום מאוד היררכי, שנשלט ביד רמה על ידי אצולת עם הערפל. יש לו חוקים נוקשים מאוד, שבני אדם מועדים באופן טבעי ליפול בהם. כלומר, חוקים אלו לא נועדו בשביל להוליך שולל בני אדם. הם נובעים מן ההבדלים המהותיים בין בני האדם והפיות. ככלל, עולם זה מסוכן לכל יושביו, קסומים ולא-קסומים כאחד, אבל הוא מסוכן במיוחד עבור בני אדם, בשל פגיעותם הפיזית, היותם בני תמותה, והקושי להבין את צורת החשיבה של עם הערפל שחבריו בני אלמוות. קל היה ליפול בפח ולהפריז בתיאורי חצרות הפיות ולהפוך את "הנסיך האכזר" למותחן פוליטי קסום. אולם בלק מדלגת מעל מלכודת זו בקלילות. למרות החוקים הנוקשים של ממלכת הפיות, הם משמשים רק כרקע לעלילה ולא הופכים לעלילה עצמה.

לא ספר אקשן

לחובבי האקשן והדרמה, גם מהם לא חסר בספר, ובכל זאת, אי אפשר לומר שזהו ספר אקשן. נמזגה בו מנה של אלימות בדיוק במידה הנכונה. הוא גם מלא תהפוכות דרמטיות שישאירו את חובבי הדרמה על קצה הכיסא. העלילה מתפתלת, משתנה, זזה ממקום למקום ומשנה את פניה כמעט ללא הפסקה… אבל לא עד כדי כך שהיא מעייפת, או מכבידה על חוויית הקריאה.

אז מה כן?

"הנסיך האכזר" הוא אחד מספרי הפנטזיה הטובים ביותר שיצאו השנה בישראל. יש בו קצת מהכול, בדיוק במידה הנכונה. הוא קריא מאוד ואין בו אף רגע דל. הוא גורם לקורא לרצות לבקר בממלכת הפיות, אבל גם לברוח ממנה בהזדמנות הראשונה. בני ובנות עם הפיות קסומים ויפהפיים כל כך שהייתם רוצים לפגוש אותם, אבל הם גם מפחידים ומסוכנים, באופן שיזכיר לכם למה בני האדם פחדו מפניהם והעניקו שלל תשורות בשביל לפייס אותם ולשמור איתם על שכנות טובה. כאמור, זוהי הולי בלק במיטבה. הספר מומלץ בחום, וכעת נותר רק לחכות לספרים הבאים!

הנסיך האכזר (The Cruel Prince)
סדרת בני הערפל (
Folk of the Air)
מאת: הולי בלק
תרגום מאנגלית: יעל אכמון
הוצאת מודן (2021)
320 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.