רגנרוק – סדרת פנטזיה בנטפליקס

יולי 8, 2021

רגנרוק - סדרת פנטזיה - נטפליקס

רגנרוק, סדרת טלוויזיה נורבגית מחזירה את האלים והענקים מן הפולקלור הנורדי הביתה – חובה לחובבי מיתולוגיה זו

רגנרוק היא סדרת פנטזיה נורווגית, המשודרת בנטפליקס ומבוססת על המיתולוגיה הנורדית. העלילה מתרחשת בימינו, בעיירה דמיונית בנורווגיה, בשם אדה. העיירה סובלת מהשלכות שינוי האקלים והזיהום התעשייתי, אשר נגרמים כתוצאה מהמפעלים שבבעלות משפחה מקומית בשם יוטול (Jutul). בני המשפחה הם למעשה ענקים (במיתולוגיה הנורדית, ענקים וגמדים יכולים להגיע בכל גודל).

מעשיהם של הענקים באדה עוברים ללא מענה או התנגדות מצד האוכלוסייה המקומית, שאינה חושדת בכלום. כך לפחות, עד שמגיעה לעיירה משפחה קטנה, אם חד-הורית ושני בניה המתבגרים, מגנה ולאוריטס. מגנה מתחבר בבית הספר עם פעילה סביבת חדורת מטרה, ובמקביל, מתחיל לגלות שהוא למעשה התגלמות של האתר הנורדי, תור – אל הרעם. חמוש בידע ומטרה, ובכוחות-על חדשים, מגנה מחליט לשים סוף לשלטון הטרור של משפחת יוטול, לחשוף אותם ולסכל את תכניותיהם ההרסניות.

לא סדרה רגילה

למרות שהסדרה הופקה על ידי נטפליקס, או עבורה, היא מצליחה לשמור על צניעות מסוימת שמעניקה לה אותנטיות. המראה שלה שונה מזה של סדרות נטפליקס אחרות, קל וחומר כאלה שמערבות גיבורי-על. כמו כן, למרות שהיא זמינה בגרסה מדובבת לאנגלית, בולטת מאוד העובדה שהדמויות מדברות בשפה זרה.

אלמנט נוסף שמבדיל את רגנרוק מתכנים דומים, הוא שמגנה מגלה עד מהרה, שהכוחות הפיסיים של תור ממש לא יקלו עליו בדרך לפתרון. למרות כוחם הפיזי של הענקים, הם ממש לא בריונים מטומטמים. הם הסתתרו במשך אלפי שנים, נטמעו באוכלוסייה, והם מתנהלים בערמומיות במחשכים. בהתאם, מרבית הלחימה שלהם במגנה מתבצעת בדרכי עורמה ובאופנים המנטרלים את הגיבור והופכים את כוחותיו ללא רלוונטיים.

זהו טייק נפלא על גיבורי-העל אליהם התרגלנו בקולנוע ובטלוויזיה. בני משפחת יוטול לא זוממים כל מיני שיקויים ותכניות זדוניות כדי להפשיט את מגנה מכוחותיו כדי לנצח אותו בקרב. הם לא צוחקים ומקרקרים ברשעות… הם אפילו לא רשעים לחלוטין. כל זה יוצר מאזן כוחות עמום מוסרית ומרתק.

לא בדיוק מבריקה

למרות מעלותיה של הסדרה, יש לציין שחובבי המיתולוגיה הנורדית, או מי שקראו את "אלים אמריקאים" של ניל גיימן לא יתקשו לפצח רבות מנקודות התפנית בעלילה, זמן רב לפני שהן יתרחשו. בשונה מן הענקים האנונימיים יחסית, אלי המיתולוגיה הנורדית בולטים מאוד ב"מחבואם" וקל מאוד לזהות את חלקם כבר מן הפרק הראשון. התסריטאים נהגו בחכמה כשדאגו לא להציג את כולם כבר בהתחלה. הפרקים הראשונים מרמזים על כך שתור לא יהיה האחרון שיתעורר לחיים ויתגלגל לגוף אדם, ואכן, בהמשך הם מתגלים בהדרגה. אבל ברגע שהם מופיעים, אין הרבה מתח לגבי זהותם – מי יגלם, או תגלם, איזה אל, או אלה. ועדיין, זה משעשע למדי.

הסדרה עלתה לאוויר בינואר 2020. בארץ היא די עברה מתחת לרדאר, ולכן ראינו לנכון לציין אותה ולהמליץ עליה. למרות שזכתה לקבלת פנים די צוננת בנורווגיה, התגובות אליה ברחבי העולם היו חיוביות מאוד. היא חודשה עונה שנייה, שכבר זמינה לצפייה, ועונה שלישית בדרך.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.