בת המעמקים – בקרוב מריק ריירדן

מרץ 14, 2021

Daughter of the Deep

סדרת ספרים חדשה מאת ריק ריירדן תתמקד בגיבורה בשם אנה דקר ובמקום השפעה ממיתולוגיה, תושפע הסדרה מספרו של ז'ול וורן, 20,000 מיל מתחת לפני הים

5 לאוקטובר, 2021 – זהו התאריך בו ספרו החדש של ריק ריירדן יכה כמו נחשול בחנויות הספרים בארה"ב. שם הספר – בת המעמקים (Daughter of the Deep), אבל זה לא סתם ספר חדש של ריירדן. מדובר בספר ראשון בסדרה חדשה, שלראשונה, אינה מבוססת על מיתולוגיה. לפחות לא מיתולוגיה במשמעות הרגילה שלה. הסדרה החדשה היא המחווה של דוד ריק לספר 20,000 מיל מתחת לפני הים, מאת ז'ול וורן. מהבחינה הזאת, אפשר אולי להגיד שמדובר במיתולוגיה של המדע הבדיוני, שכן 20,000 מיל וספריו האחרים של וורן נחשבים עד היום לאבות הקדומים של ז'אנר זה.

כוח נשי

לדברי ריירדן, רבים ממעריציו ומעריצותיו שאלו אותו כבר זמן רב, מתי יכתוב ספר שיתמקד לחלוטין בגיבורה. זהו הספר הזה. למרות שהיו בספריו אינספור גיבורות נשיות, הספר הזה הוא הראשון שמסופר כולו בגוף ראשון מנקודת מבטה של אנה דקר, תלמידת תיכון שמגלה שההיסטוריה המשפחתית שלה מורכבת לפחות כמו זו של פרסי ג'קסון, אם כי הסיבה לכך קשורה לטכנולוגיה ולא לאלים יווניים.

רמזים נוספים על העלילה

בפוסט בו דיווח ריירדן על יציאת הספר, הניח הסופר גם רמזים לגבי אקדמיית הארדינג-פנקרופט. אם לשפוט לפי סדרות ספרים אחרות לילדים ולנוער, כנראה שמדובר בבית ספר תיכון ולא אקדמיה כפי שאנחנו מורגלים לחשוב על המושג בישראל, כמוסד להשכלה גבוהה.

ככל הנראה, בדומה להארי פוטר, יחולקו התלמידים באקדמיית הארדינג-פנקרופט לארבעה בתים:

בית דולפין: תקשורת, גילוי, קריפטוגרפיה ומודיעין

בית כריש: פיקוד, קרב, מערכות לחימה ולוגיסטיקה

בית ספלופוד (סילונית): הנדסה, מכונאות, חדשנות ומערכות הגנה

בית אורקה: רפואה, פסיכולוגיה, חינוך, ביולוגיה ימית וזיכרון קהילתי

אם אכן זהו המצב, מעניין איך ממיינים את התלמידים – קסדה של אמודאי? כובע של פיראט? כמו כן, לאיזה בית תתאימו, לדעתכם.ן? לאיזה בית הייתם/.ן רוצים.ות להתקבל?

נקודה מעניינת נוספת היא, שמה של גיבורת הסדרה. להזכירכם, שמה אנה דקר, ובאנגלית – Ana Dakkar. כלומר, לא Decker כמו שם המשפחה הנפוץ, אלא ספציפית Dakkar, הלוא הוא… שם משפחתו האמיתי שם קפטן נימו. מכאן ניתן להסיק שתי מסקנות אפשריות: הראשונה, אנה היא נצר לשושלת דאקאר, צאצאיו של הקפטן המפורסם של הנאוטילוס. השנייה, הנסיך דאקאר, או כפי שלמדנו להכירו בספרות, קפטן נימו, הוא הודי. למותר לציין שבמשך כ-200 שנה צאצאיו של נימו יכולים להשתנות לחלוטין ולהתנתק לגמרי מן המורשת התרבותית ההודית. אבל מהיכרותנו עם ריירדן, קרוב לוודאי שלא ייקח על עצמו לעשות ניכוס תרבותי ולנתק את גיבורת ספרו מעמה. לכן ניתן לשער, במידה רבה של סבירות, שאנה דאקאר תהיה הודית, או לכל הפחות ממשפחה הודית.

על הכתיבה

אחד הדברים המרתקים עבורי בכתיבתו של ריירדן, הוא לא בהכרח מה שהוא כותב, אלא המחקר שהוא מבצע קודם לכן. וגם הפעם הדוד ריק לא מאכזב. לדבריו, הרעיון דגר בראשו מ-2008. כדי לדעת מספיק על הים ועל צוללות וכל הדברים שהגיוני לכתוב עליהם בספר שעוסק בצוללת משוכללת, ריירדן לא הסתפק בהליכה לספרייה. כחלק מן המחקר שלו במהלך העשור האחרון, הוא עבר הכשרה כצוללן וקיבל רישיון צלילה. הוא צלל פעמים רבות במימי הקאריביים והים התיכון, קיבל חברות לכל החיים במכון האמריקאי לימאות, כדי שיוכל לעקוב אחר חדשות לגבי שירותים ימיים, וכן, גם קרא הרבה על צוללות ועל הים.

כעת הספר נמצא בשלבי עריכה סופיים ויצא, כאמור, באוקטובר הקרוב. ובינתיים, כמובן שנמשיך לעקוב ולעדכן אתכם.ן.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.