רומח הדרקון – הסאגה נמשכת

מרץ 1, 2021

Dragonlance - Larry Elmore-01

טרייסי היקמן ומרגרט וייס הולכים להוציא טרילוגיה חדשה בעולם "רומח הדרקון". צפריר גרוסמן מביא את כל הפרטים.

סדרת "רומח הדרקון" החלה את דרכה ב-1984, עם הספר "דרקונים של דמדומי הסתיו". 37 שנים לאחר צאתו של הספר הראשון נראה שהסדרה שבה לעשות סערה לא פחותה מזו שיצרה עם צאתה. כאנשים שומעים את השם "רומח הדרקון", הם חושבים בדרך כלל על אותה סדרת פנטזיה ישנה, עם מאות ספרי המשך – סדרה בינונית שרבים התחילו אתה את מסעם בעולם הפנטזיה ומשם התפתחו לדברים יותר מתוחכמים. רבים בארץ זוכרים בחיבה את הספרים בתרגומו הנהדר והארכאי מעט של ד"ר עמנואל לוטם. עקב אותה נוסטלגיה, "רומח הדרקון" זכתה למעמד של קאלט בעולם כולו, והסופרים שמאחוריה, מרגרט וייס וטרייסי היקמן, הפכו לאייקונים בעולם הפנטזיה. לאחר שכתבו את "רומח הדרקון", המשיכו ליצור סדרות נוספות שתורגמו לעברית, כמו "חרב האופל", "ורד הנביא", ומה שנחשבת ליצירת המופת שלהם "שער המוות". בתחילת שנות ה-2000, וייס והיקמן חזרו לעולם של "רומח הדרקון" וכתבו את "מלחמת הנשמות", שנחשבת לאחת הסדרות הטובות ביותר בעולם זה, אבל נראה שזאת הייתה שירת הברבור של הסדרה ושל וייס והיקמן. עולם "רומח הדרקון" התחיל לאבד מהפופולריות שלו, במיוחד עקב חוסר חידושים והצלחה של סופרים אחרים כמו ג'ורג' מרטין, פטריק רותפס וברנדון סנדרסון, שלקחו את הפנטזיה לכיוונים אחרים.

גם וייס והיקמן לא הצליחו לשחזר את הצלחתם. הם כתבו סדרה המבוססת על עולמו של הצייר לארי אלמור בשם "The Sovereign Stone", שנכשלה כישלון מהדהד. לאחר מכן, כתבו סדרה שאפתנית בשם "מגן הכוכבים", שהייתה אמורה לשלב מדע בדיוני ופנטזיה ולהיות מלווה באתר אינטרנט. אבל האינטרנט היה אז בחיתוליו והפרויקט נכשל לאחר שני ספרים בלבד. לאחרונה, יצרו סדרה נוספת, בשם "Dragons of Vintras", שהייתה צריכה למנות ששה ספרים, אך קוצצה עקב חוסר במכירות, לארבעה ספרים בלבד.

אם לא די בכך, גם הפרויקטים האינדיבידואליים של שני הסופרים לא הצליחו. בלית ברירה, וייס והיקמן חזרו לכתוב ב"רומח הדרקון", אבל הסדרה האחרונה שלהם, "הרשומות האבודות", לא התקבלה בחיוב רב. זאת, בנוסף ליחסי עבודה עכורים עם ההוצאה לאור, Wizards of the Coast (אנחנו עוד נחזור אליהם), הביאו לכך וייס והיקמן לא שבו לשם. זה היה בשנת 2009.

בואו נקפוץ עשר שנים קדימה

"רומח הדרקון" מגיעה למעמד קאלט. הקאמבק המאסיבי של משחקי התפקידים, מחזיר לבמה את "רומח הדרקון". אנשים מתגעגעים לספרים ולדמויות ומבקשים המשך של הסדרה. וייס והיקמן מחליטים לנצל את ההזדמנות ולחזור אל העולם האהוב ולכתוב בו סדרה חדשה. ועכשיו מתחילות לרוץ השמועות, ההכפשות וההדלפות. במאמר זה אשתדל לתת קצת הבנה על התהליך הארוך והמורכב שהתרחש. קראתם בוודאי כתבות ושמועות, אז אשתדל לסלק את השמועות ולהתרכז בעובדות, כדי להסביר פעם אחת ולתמיד, מה קורה עם עתיד "רומח הדרקון" ולמה אנחנו צריכים לצפות.

אז יש ספרים חדשים ברומח הדרקון?

בגדול התשובה היא, "כן, זה נכון". עומדים להיות ספרים חדשים ב"רומח הדרקון". כרגע מדובר רק על טרילוגיה, אף על פי שווייס והיקמן רמזו על המשך אפשרי. המידע עדיין מסווג ביותר, ולמרות ניסיונותיי להבין במה מדובר, אין עדיין תשובות. עכשיו נחזור להתחלה.

וייס והיקמן החליטו לכתוב טרילוגיה חדשה, כאשר שמותיהם של שני הספרים הראשונים הם: Dragons of Deceit ו-Dragons of Fate. כעת נתקלו במספר בעיות בהוצאת את הספרים. וייס והיקמן אמנם יצרו את הסדרה מראשיתה, אבל לא היה להם את הקניין הרוחני עליה. איך זה אפשרי? וייס והיקמן היו שכירים בחברת TSR, ולכן כל קניין רוחני שהמציאו, כולל העולמות "רומח הדרקון", "ממלכות נשכחות", "השמש השחורה", "רייבנלופט", "פליינסקייפ", ועוד רבים אחרים, לא שייך ליוצרים אלא לחברה שבה היו מועסקים. מעת לעת, TSR שכרה סופרים חיצוניים, או לקחה אנשים מהצוות שלה, שיכתבו ספרים עבור העולמות שלהם. המקרה הידוע ביותר היה של הסופר רוברט א. סלבטורה, היוצר של הדמות הידועה דריזט דו'אורדן, שלאחר שהחליט להפסיק לכתוב על הדמות, הוחלט שסופר אחר יכתוב ספרים חדשים על הדמות וכי הדמות אינה שייכת לו כלל.

באמצע שנות ה-90, TSR הגיעה למצב של פשיטת רגל והיא נקנתה על-ידי חברת Wizards of the Coast, שעד אותו הזמן הייתה ידועה כיצרנית של משחק הקלפים המצליח מאוד "מג'יק". Wizards רצו לקדם את המשחק שלהם בליין ספרים ולהשתמש במערך הקיים של TSR, וגם קנו את כל הזיכיונות של TSR, וכך "רומח הדרקון", "ממלכות נשכחות" ועוד עולמות רבים הפכו לרכושם של Wizards.

המלחמה על הזכויות

זוכרים שווייס והיקמן רוצים להוציא ספרים ב"רומח הדרקון"? יפה, אז עכשיו צריך לבקש רשות מ-Wizards, מכיוון שהם הבעלים החוקיים של העולם הספרותי הנ"ל, ואסור לאף אדם, אפילו לאנשים שהמציאו את העולם, לכתוב בו אפילו ספר אחד. יש לזכור שבאותה תקופה, כבר עשר שנים לא יצאו ספרים של "רומח הדרקון". וייס והיקמן החליטו לקחת הימור. הם יצרו קשר עם הוצאת ספרים אחרת, שאינה קשורה ל-Wizards, ואמרו לה שהם כותבים ספרים חדשים של "רומח הדרקון". הם קיבלו חוזה על טרילוגיית הספרים, אבל בתנאי ש-Wizards יעניקו להם את הזכות להשתמש בעולם. רק אז, וייס והיקמן פנו אל Wizards וביקשו את רשותם. Wizards העניקו הסכמה עקרונית, אבל אמרו שהם חייבים לראות את הספרים לפני כן, כדי לוודא שאין שם חומר פוגע, ולמעשה להיות הבורר האחרון. וייס והיקמן יצאו לדרך וכתבו את כל הספר הראשון וטיוטה גדולה מאוד מהספר השני ומסרו את החומרים ל-Wizards. ואז הגיע הבום הגדול: Wizards לא אישרו את הספר.

לא ידוע מה היה שם, אבל לפי Wizards, הספר הכיל תוכן פוגעני, ולכן הוחלט לבטל את ההסכם עם וייס והיקמן, דבר שהיה לגיטימי יותר לפי החוזה. איש אינו יודע מה היה התוכן הפוגעני, ואז התחילו השמועות הקשות מאוד. חברת Wizards עוברת בשנים האחרונות תהליך בניסיון להנגיש כמה שיותר את משחק "מבוכים ודרקונים" לקהלים מגוונים, וקיימות דעות מכל הכיוונים. חלק אומרים שהם הלכו רחוק מדי, עד כדי ביטול קלפים במשחק מג'יק, וחלק אומרים שהתהליך וא לטובה, כדי לדלל תוכן גזעני קיים בתוך המשחק. תהא הדעה אשר תהא, אוהבי "רומח הדרקון" יצאו בזעקה כנגד Wizards.

גם וייס והיקמן לא נשארו חייבים, וישר הדליפו את העובדה הזאת וליבו את האש שכוונה נגד Wizards. הם לא הסתפקו בזה. באחד הסעיפים בחוזה עם Wizards, נאמר כי לחברה אכן יש אפשרות לפסול את הספר, אבל הם חייבים להסביר למה ולאפשר לוויס ולהיקמן לתקן את התוכן. אבל Wizards לא עשו זאת. התוצאה הייתה תביעת ענק בסך 10 מיליון דולר כנגד החברה. התמיכה האדירה של הקהל ברשתות החברתיות והתביעה כנראה כופפו בסופו של דבר את Wizards, שהחליטו להסיר כל התנגדות להוצאת הספר. לאחר הסרת ההתנגדות, וייס והיקמן ביטלו את תביעתם, ולאחר שבועיים פרסמו את ההודעה המכריזה על יציאת הסדרה החדשה.

לסיכום

אז בסופו של דבר, מי צדק? אין צדיקים בסיפור הזה. ראשית, Wizards אמנם הבעלים של עולם "רומח הדרקון" והיו יכולים למנוע את הסאגה הזאת עוד בהתחלה, אבל הם לא עשו את זה. שנית, הם גם לא הסתכלו טוב על החוזה שלהם. שלישית, הם עוברים תהליך כלשהו ואולי לא היה חכם בתקופה הזאת לתת לספרים האלו לצאת. מצד שני, גם וייס והיקמן לא פעלו בתום לב, וסגרו עסקה על הספרים עוד לפני שהיה להם אישור להשתמש בעולם. למרות זאת, Wizards אכן הסכימו לבחון את הספרים ולתת להם משוב, ולא לסגור להם ישר את הברז. בשורה התחתונה, אנחנו הולכים לקבל ספרים חדשים של "רומח הדרקון". כבר ידוע מראש שלא מדובר בהמשך של הסדרה, אלא חזרה לאותן דמויות מקוריות שעליהן נכתבו ספרים רבים. האם הספרים החדשים הולכים ליצור קאנון חדש? האם מדובר בתיאור מחודש של החבורה, שהכול כבר נכתב עליה (במיוחד על-ידי מרגרט וייס)? אין עדיין רמז לעלילה. ברגע הראשון שנדע משהו לגבי עלילת הספר נפרסם על כך, וגם אם יש סתירה בין הספרים החדשים לבין הישנים והקאנוניים.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.