רולינג שוב מסתבכת בלשונה

יוני 9, 2020

סופרת הפנטזיה ג'יי.קיי. רולינג שוב הסתבכה עם הקהילה הלהט"בית, בעקבות ציוץ בו רמזה שמי שמקבלות מחזור הן בהכרח נשים

מחברת ספרי "הארי פוטר", הסופרת ג'יי.קיי. רולינג הסתבכה שוב בלשונה, כאשר קישרה מחשבון הטוויטר שלה למאמר באתר בשם Devex שהכותרת שלו “דעה: יצירת עולם שוויוני יותר בעידן שלאחר COVID-19, עבור 'אנשים שמקבלים מחזור’". רולינג הגיבה בסרקזם: "’אנשים שמקבלים מחזור’. אני בטוחה שהיה פעם שם לאנשים האלה. שמישהו יעזור לי. וומוד? ווימפונד??" כוונתה למילה Women (נשים באנגלית).

התגובות הזועמות מקרב חובביה לא איחרו לבוא. לדברי מבקריה, גברים טרנסים, א.נשים א-בינאריים וא.נשים א-מגדריים יכולים לחוות ווסת. לעומת זאת, יש נשים סיסג'נדריות רבות שלא – אם כתוצאה מגיל ואם כתוצאה מבעיות בריאתיות שונות.

מצדה, רולינג נשארת איתנה בדעתה, גם אל מול זעם החובבים והחובבות: "אם מין אינו אמתי, אין דבר כזה משיכה לאותו מין. אם מין אינו אמתי, מציאות חייהן של נשים בכל העולם נמחקת. אני מכירה ואוהבת אנשים טרנסיים, אבל למחוק את הרעיון של מין מסיר את היכולת של רבים לדון בחייהם בצורה משמעותית. זה לא שנאה להגיד את האמת".

תגידו מה שתגידו, קשה למצוא את דבריה של רולינג תמימים. היא כבר הסתבכה באמירות דומות בעבר ומודעת היטב לתוצאות שלהן, ולאופן שהן גורמות לחובביה להרגיש. בדצמבר 2019 כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "התלבשו איך שתרצו, קראו לעצמכם איך שבא לכם, חיו את חייכם בצורה טובה ביותר בשלום ובביטחון. אבל לדחוק נשים ממקומות העבודה שלהן בגלל שהן טוענות שמין הוא אמיתי?"

הטוויט נכתב בהקשר של תיק מבית משפט באנגליה, בו תבעה מיה פורסטארטר את מעסיקיה על הפסקת עבודתה. טרם פיטוריה פרסמה פורסטארטר פרסמה מספר טוויטים אנטי-טרנסיים וטרנספובים. בעקבות זאת הוחלט שלא לחדש את החוזה שלה. היא תבעה את מעסיקיה, אך תביעתה נדחתה בדצמבר 2019. במועד זה פרסמה רולינג את הודעות התמיכה בפורסטארטר ובדיעותיה.

תזמון הוא שאלה של טיימינג

אלא שהפעם, נראה שהתזמון של רולינג מפוקפק מתמיד. פרסומיה אלה בוצעו כאשר ברקע המהומות בארה"ב, על רקע סדרת רציחות של נשים טרנסיות בארה"ב, כולל רציחתו של טוני מקדייד על ידי שוטר בחודש מאי. מקדייד היה גבר טרנסג'נדר אפרו-אמריקאי, שבתחילה תואר לתקשורת כאישה. בשבועות האחרונים רציחתו המצולמת של ג'ורג' פלויד – גבר אפרו-אמריקני – על ידי שוטר, הובילה לשורת למחאות והפגנות ברחבי ארה"ב והציתה מחדש את הדיון סביב אלימות משטרתית כנגד שחורים במדינה, עם הסלוגן המוכר "We Can’t Breath", אנחנו לא יכולים לנשום. הסלוגן הפך מצמרר עוד יותר לאור תיעוד מותו של ג'ורג' פלויד מחניקה.

בשל כך עלתה ביקורת נוספת על על הסתת הדיון והטיימינג הגרוע במיוחד של רולינג. כולל מצד השחקנית קייטי לאנג (ששיחקה את צ'ו צ'אנג בסדרת הסרטים). לאנג פירסמה ציוץ עם הכיתוב " דעתי על צ'ו צאנג…" ובהמשך לו צייצה "#AsiansForBlackLives", אסייתים למען חיי שחורים, וקישרה ארגונים לזכויות להט"ב אפרו-אמריקנים להם המליצה לתרום.

אבל קייטי לאנג אינה היחידה שראתה לנכון להגיב. גם שחקן הארי פוטר, דניאל רדקליף, החליט להתבטא בנושא, ותגובתו כנראה מסכמת את הנושא היטב:

תגובתו של דניאל רדקליף (שחקן הארי פוטר בסדרת הסרטים) אל רולינג

אני מבין שגופי תקשורת כאלה ואחרים ירצו להציג את זה כמריבה בין ג'יי.קיי רולינג וביני, אבל זה ממש לא העניין. זה גם לא מה שחשוב עכשיו. בעוד ג'ו ללא ספק אחראית למסלול שלקחו חיי, בתור מישהו שזכה לכבוד לעבוד עם, וממשיך לתרום ל-פרויקט טרבור בעשור האחרון, ופשוט בתור בן אדם, אני מרגיש שאני מוכרח להגיד משהו ברגע הזה.

נשים טרנסג'נדריות הן נשים. כל אמירה הפוכה מוחקת את זהותם ואת כבודם של א.נשים טרנסג'נדרים ונוגדת כל עצה שניתנת על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, שלהם הרבה יותר מומחיות בנושא ממני או מג'ו. לפי פרויקט טרבור, 78% מהנוער הטרנסג'נדר והא-בינארי דיווחו שסבלו מאפלייה על רקע זהותם המגדרית. זה ברור שאנחנו צריכים לעשות יותר כדי לתמוך בטרנסג'נדרים ובא-בינאריים, לא לבטל את הלגיטימציה של זהותם, ולא לגרום להם נזק נוסף.

אני עדיין לומד איך להיות בן-ברית יותר טוב, אז אם תרצו להצטרף אליי וללמוד עוד על זהויות טרנסג'נדריות וא-בינאריות, תקראו את המדריך כיצד להיות בן-ברית לנוער טרנסג'נדרי וא-בינארי, של פרויקט טרבור. המקור הזה מספק הקדמה הסברתית ומכסה מגוון רחב של נושאים, כולל ההבדלים בין מין ומגדר, ומציע דרכים טובות לתמוך בא.נשים טרנסג'נדרים וא-בינאריים.

לכל מי שמרגישים כרגע שהחוויה שלהם מן הספרים זוהמה או פחתה, אני מצטער מאוד על הכאב שהתגובות האלה גרמו לכן.ם. אני באמת מקווה שלא תאבדו לגמרי את מה שהיה יקר לכן בסיפורים האלה. אם הספרים לימדו אתכם שאהבה היא הכוח החזק ביותר ביקום, שמסוגל להתגבר על הכול; אם למדתם שכוח טמון במגוון, ושרעיונות שרירותיים לגבי טוהר מובילים לדיכוי של קבוצות פגיעות; אם אתן מאמינות שדמות מסוימת היא טרנסית או א-בינארית, או ג'נדר פלואיד, או שהיא הומוסקסואלית או ביסקסואלית; אם מצאתם משהו בסיפורים האלה שאתם מתחברים אליו ועזר לכם בכל נקודת זמן בחיים שלכם – אז זה בינכם ובין הספר שקראתם, וזה קדוש. ולדעתי, אף אחד לא יכול לגעת בזה. זה אומר לך מה שזה אומר לך, ואני מקווה שהתגובות האלה לא יכתימו את זה יותר מדי.

אוהב תמיד,

דן

תגובתו של רדקליף פורסמה באתר הארגון "The Trevor Project" העוסק במניעת אובדנות בקרב נוער להטב"קי. בארץ פועלים מספר ארגונים מקבילים, ביניהם הקו החם של "האגודה".
בטקסט רדקליף מפנה למדריך מתוך האתר, "כיצד להיות בן-ברית לנוער טרנסג'נדרי וא-בינארי?". ארגון "מעברים" הישראלי פרסם גם הוא מדריך קצר בשם "כך תהיו טרנס פרנדלי". הקריאה מומלצת!

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.