אד אסטרה (2019) AD ASTRA

ספטמבר 11, 2019

אד אסטרה - סרטי מדע בדיוני - הספרייה הפנטסטית

בראד פיט מצטרף אל מתיו מקונוהיי וסנדרה בולוק, ומככב סרט מדע בדיוני בחלל – אד אסטרה

אד אסטרה הוא סרט מדע בדיוני אמריקאי, שאמור לצאת לקראת סוף השנה. הסרט מבוים על ידי ג'יימס גריי, על בסיס תסריט שכתב הבמאי עם חברו איתן גרוס. שם הסרט נגזר מן האמירה הלטינית המפורסמת, המשויכת לסנקה (לוקיוס אנאוס סנקה): "אד אסטרה פר אספרה" מלטינית: "דרך קשיים אל הכוכבים."

עלילת הסרט

בעתיד, האסטרונאוט רס"ן רוי מקברייד (בראד פיט) מוביל צוות אשר בונה את האנטנה הגדולה בעולם, שמטרתה לגלות חיים תבוניים, עד שלפתע סופה חשמלית כמעט עולה לו בחייו.

המקרה הזה הוא רק האחרון בשורה ארוכה של קטסטרופות שפקדו את כדור הארץ אשר כללו עד כה שריפות ומטוסים שנפגעו מהסופה החשמלית שמתרחשת עקב התפרצויות רדיואקטיביות. המודיעין האמריקאי מאמין שההתפרצויות הללו הן כתוצאה מקרניים קוסמיות שנובעות מסדרת פיצוצים שקרו בסמוך לנפטון ומקושרים ל'פרויקט לימה', מעבורת מאוישת שיצאה למשימה בחלל ונעלמה 16 שנים לאחר השיגור.

הבמאי, התסריטאי והמפיק ג'יימס גריי מסביר, "הרעיון שעמד מאחורי פרויקט לימה הוא שהצוות יבצע ניסויים בנפטון מכיוון שהוא כוכב מספיק מרוחק מהשמש, כך שהשדה המגנטי של השמש לא ישפיע על המכשור וכך הם יוכלו לבחון כוכבים שונים. המניע העיקרי היה הניסיון למצוא חיים תבוניים בגלקסיה."

גריי ושותפו לכתיבה, איתן גרוס, החלו את דרכם המשותפת כחברים לספסל הלימודים כאשר למדו השניים בבית ספר לקולנוע בקליפורניה ומאז השניים עבדו יחד במספר סרטים. גרוס מספר: "הרעיון של העלילה היה לקחת דמות למסע שיעביר אותה טרנספורמציה. כמו בסרט '2001: אודיסאה בחלל' אשר מקודדים לתוכו מוטיבים מתוך האודיסיאה של הומרוס. וכמובן הסרט 'אפוקליפסה עכשיו', אשר באופן מובהק מתכתב עם ספרו של ג'וזף קמפבל 'הגיבור בעל אלף הפרצופים'".

גריי מוסיף, "היו כל כך הרבה סרטים מדע בדיוני נפלאים, אך כמה מהם מרגשים אותך? רציתי לעשות סרט שבמובנים מסוימים יהיה הפוך מרוב סרטי המסע בחלל, שמציעים הסתכלות חיובית על המסע שמסתיימת במפגש עם חייזרים או חיים תבוניים בעלי רצון טוב. ניסיתי ללכת בכיוון ההפוך ולהגיד, מה אם אין שם כלום? מה אם יש בחלל ריקנות בסדר גודל שהמוח האנושי לא יכול להכיל?"

גריי ממשיך: "התרגשתי לחקור את העובדה שכבני אדם אנחנו לא אמורים להיות בחלל. הגוף האנושי לא מסוגל לרחף ב-250 מיילים לשעה מחוץ לאטמוספרה. אנחנו לא בנויים לזה ולעולם לא נהיה, ויהיה לזה מחיר." גריי נזכר בציטטה של ארתור סי קלארק אשר כתב את הספר '2001: אודיסאה בחלל': "או שאנחנו לא לבד ביקום, או שכן, שתי האפשרויות מפחידות באותה מידה. חשבתי לעצמי, טוב, אף פעם לא ראיתי סרט מדע בדיוני שהיינו לבד ביקום".

דרך קשיים אל בראד פיט

מבחינת הליהוק, גריי היה יותר ממרוצה כאשר שמע שבראד פיט ישחק בתפקיד הראשי את דמותו של רוי מקברייד: "לאורך השנים אני ובראד ניסינו לעבוד מספר פעמים יחד על סרט אך תמיד היה בעיה של לוחות זמנים ותיאום, זה פשוט מעולם לא יצא לפועל. הייתי בעננים כשגיליתי שהוא הצטרף לקאסט."

הכוכב ההוליוודי מוסיף מצדו: "תמיד אהבתי את הסרטים שיצר ג'יימס. הם מגיחים לעולם ממקום של ידע עמוק בהיסטוריה הקולנועית," מספר בראד פיט. "האופן בו הוא מספר סיפור הוא כזה שהוא תמיד יכניס אלמנט קלאסי, אלגנטי שמתכתב עם היצירות הגדולות שנעשו אי פעם." פיט ממשיך: "השיחות הראשונות שלנו על הסרט כללו את השאלה: "מהו חיבור בין אנשים?", בייחוד לגבר. וכיצד אפשר ליצור חיבור עם אדם שיצירת חיבור מבחינתו היא לא מחויבת המציאות. הוא בן אדם עם יכולות מרשימות כשמדובר על מגדל בחלל החיצון בו הוא עובד והסכנה ממשית. אך כשהוא נדרש לאינטימיות בסיסית – שם הוא מאותגר."

פיט מוסיף: "אנו פוגשים את רוי בצומת בחייו בו הוא מבין שאינו יכול להמשיך את חייו כך, והוא נעשה מאוד מודע לזה, יחד עם העובדה שלפתע הוא מגלה שאביו בחיים. כך שלג'יימס ולי הדיון סבב סביב רגישות ופגיעות. מה זה להיות פגיע? במה נמדד כוחו של אדם? מאיפה אדם שואב כוחות באמת? המסקנה אליה הגענו היא שפגיעות היא מקור לחוזקה."

"ביטחון עצמי אמיתי נבנה על היכולת שלנו כאינדיבידואלים להכיר בחולשות שלנו, במגרעות שלנו, בחסרונות שלנו ובמקום להסתיר אותן להיות פתוח לגביהן. החיים לימדו אותי שכוח מגיע ממקום של הכרה בחולשה, דבר שמהווה אנטיתזה למוסכמות שהדור של אבי גדל עליהן," מסכם פיט.

שחקנים:


בראד פיט – רוי מקברייד
טומי לי ג'ונס – קליפורד מקברייד
ליב טיילר – איב מקברייד
רות נגה – הלן לנטוס
דונלד סאת'רלנד – קולונל פרואיט

אורך הסרט: 122 דקות
מסעו של הסרט בבתי הקולנוע יחל ב-19.12.2019

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.