עולמות הפנטזיה של ברנדון סנדרסון

ינואר 30, 2019

יקום הקוסמיר - ברנדון סנדרסון - הספרייה הפנטסטית
מפת יקום הקוסמיר – אמנות: אייזיק סטיוארט

"מורה נבוכים" לברנדון סנדרסון, או: איך הפסקתי לפחד מסדרות ענקיות והתחלתי להתמכר לקוסמיר

בחודש אוקטובר הקרוב, הולך להגיע לישראל אחד הענקים בעולם ספרות הפנטזיה, ברנדון סנדרסון, שנהנה כיום משיא הפופולריות שלו. כל אחד מספריו מגיע לראש מצעדי רבי-המכר, וזה אומר הרבה כשמדובר בסופר פורה מאוד. נכון להיום הוציא 24 ספרים ב-14 שנות פעילות, והאורך של כמה מהם הוא למעלה מ-1,000 עמודים. עכשיו, כשהתחלנו את 2019, זה הזמן המושלם להתחיל ולקרוא את סנדרסון, כדי להגיע להרצאות ולאירועים באייקון, מוכנים ומביני עניין. אז בואו ונתחיל לעשות קצת סדר באוקינוס הנייר והדיו, ואענה על השאלות הגדולות.

 

מה זה הקוסמיר?

סנדרסון הוא בחור שאפתני. עוד לפני שהוציא את הספר הראשון, החל לתכנן בראשו את המיתולוגיה שבבסיס ספריו, ואת הכיוון אליו ירצה לקחת אותם. בדמיונו ראה עשרות עולמות, כל אחד מהם עשיר בפני עצמו, שבסופו של דבר, יצרו את הקרוס-אובר הגדול ביותר אי פעם, שבו דמויות ועלילות מכל העולם נפגשות לקראת סדרה אחת ענקית (משהו בדומה למלחמת האינסוף של מארוול, רק הרבה הרבה יותר גדול). לכל היקום הזה, ברנדון סנדרסון העניק את השם קוסמיר (Cosmere באנגלית). כל סדרה ביקום הקוסמיר עומדת בפני עצמה, כך שניתן לקרוא סדרה אחת ולהתעלם מהשנייה ועדיין ליהנות. למרות זאת, מי שמתמידה וקוראת את כל ספרי הקוסמיר, ההנאה שלה אדירה כפליים, כי היא מסוגלת להבחין בכל הפרטים הקטנים שמסתתרים, ולמעשה לקרוא עלילה הרבה יותר רחבה. מעבר לכך, יש לזכור כי ברנדון סנדרסון כותב גם ספרים שאינם קשורים ליקום הקוסמיר וכי לא יתחברו לעולם.

 

מה הספר הראשון שצריך לקרוא?

לפי סקרי קוראים, וגם לפי הסופר עצמו, הספר הראשון שכדאי לקרוא הוא "האימפריה האחרונה", הספר הראשון של טרילוגיית "הערפילאים". זהו אמנם לא הספר הראשון של סנדרסון, אבל הוא ללא ספק, המגובש ביותר שלו. הוא גם מציג בצורה נפלאה את היקום שיצר ואת מערכות הקסמים, שילוו את הקורא בכל הסדרות שלו. במידה ואנשים לא מתחברים לפנטזיה ורוצים לקרוא ספרים אחרים סנדרסון, המחבר ממליץ על "לב פלדה", הראשון בסדרת "מלחמת הנפילים" פרי עטו, שהיא סדרה דיסטופית ובה עולם הנשלט בידי גיבורי על מרושעים.

 

מה סדר הקריאה המומלץ?

עקב ריבוי הספרים, ההמלצה הרשומה כאן מבוססת על המלצותיו של סנדרסון עצמו ושלי.

  1. הערפילאים – העידן הראשון – "האימפריה האחרונה", "באר האלוהות", "גיבור העידנים".
  2. אלנטריס
  3. Warbreaker – עדיין לא תורגם.
  4. גנזך אורות הסער – "דרך המלכים", "רסיסים של אור", "בעל השבועה".
  5. הערפילאים – העידן השני (מתרחש כ-300 שנה לאחר העידן הראשון) – "חוק ומסג".
  6. Arcanum Unbound – ספר סיפורים קצרים שעדיין לא תורגם.

למרות הסדר הרשום, אין כל מניעה לקפוץ מ"הערפילאים" אל "גנזך אורות הסער" או לקרוא את "אלנטריס" ומשם לעבור אל "הערפילאים". יש לזכור כי סנדרסון סידר את הספרים כך שניתן יהיה לקרוא כל סדרה בנפרד ועדיין ליהנות.

 

האם אוהב את הספרים של ברנדון סנדרסון?

אם אתם קוראים ספרי פנטזיה וקצת נמאס לכם מאותן עלילות שחוזרות על עצמך, אז סנדרסון מומלץ. מדובר בסדרות עם מערכות הקסם הטובות ביותר שיצאו לאחרונה, ואפילו יצאו "שלושת חוקי סנדרסון" לכתיבת מערכות קסם. מעבר לכך, הדמויות של סנדרסון נפלאות, העלילות שלו מורכבות ויש במהלכן טוויסטים לא נורמליים. הבעיה היחידה שהוא עלול למכר אתכם ולמנוע מכם לקרוא ספרים אחרים.

 

כולם מדברים על מערכות הקסם של ברנדון סנדרסון. מה מיוחד בהן?

בעוד שישנם ספרי פנטזיות, שלרוב משתמשים בקסמים כדי לפתור בעיות, אצל סנדרסון, הקסמים הם חלק מהעולם עצמו. לא רק שהם לא פותרים את הבעיות, לרוב הם הגורם לבעיה. כיוון שהקסם מוצג כחלק מהעולם, חלק ממערכות הקסם פועלות כמו מערכות פיזיקליות, כמו למשל בסדרת הערפילאים, שבה אנשים יכולים לבצע קסמים על-ידי בליעת מתכות מסוימות, כך בעולם גנזך אורות הסער, יכולות הקשירה של הגיבורים תלויה בווקטורים פיזיקליים. כל אחת ממערכות הקסם של ברנדון סנדרסון מעוגנת בצורה הרמטית בשלושת החוקים שלו.

 

עוד פעם אתה מזכיר את החוקים האלו. במה מדובר?

ברנדון סנדרסון לא אהב את ההתייחסות שיש לקסמים בספרי פנטזיה, ולכן החליט לשנות אותם. מכיוון שברנדון סנדרסון עובד באופן מסודר מאוד, הוא בנה שלושה חוקים שעל פיהם הוא בונה את כל מערכות הקסם שלו. אבל בשביל לקרוא את כל הפרטים עליהם, תצטרכו לקרוא את הכתבה הבאה.

 

ובינתיים, מוזמנים/ות לקרוא ריאיון שערכנו עם סנדרסון.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.