ביקורת ספר – קלע הכשף

ינואר 3, 2019

קלע הכשף - ספרי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

קלע הכשף, מאת סבסטיאן דה קסטל, הוא מירוץ מהנה של פנטזיה, תככים ותפניות ודמויות בלתי נשכחות

"Don't judge a book by its cover", נהוג להגיד באנגלית (אל תשפטו ספר על פי כריכתו). "קלע הכשף" הוא ספר יפהפה, ולכן מפתה לצפות שתוכו לא יעמוד בהבטחת הכריכה המעוצבת. אבל אם מה שציפיתם לו הוא ספר פנטזיה לנוער, עם דמויות נפלאות, קסם, פוליטיקה, תככים ומזימות וקרבות קסם – אז כנראה ש"קלע הכשף" יענה בקלות על כל ציפיותיכם.

הספר נקרא בקלות ובמהירות. האנרגיה שלו יציבה כמעט לחלוטין לכל אורכו, ומתובלת בתפניות עלילתיות צפויות יותר ופחות, אבל עדיין מספקות. חשוב לציין, זהו ספר שמפגיש במידה מסוימת בין המערבון ובין הפנטזיה – זהו לא החומר ממנו קורצו קלסיקות. אבל כספר מהנה וחסר יומרות, לשבת ולקרוא לשם הנאה, הוא עשוי היטב ומכיל את כל מה שדרוש כדי לבצע את מלאכתו נאמנה.

 

קסם הנעורים

"קלע הכשף" מתאר את מסעו של קלן לרכוש את הקסם ולעבור בכך את טקס החניכה שלו, אבל במובנים רבים, זהו ספר על נעורים ועל שאלות שעוד אין עליהן תשובות, על חששות מהעתיד וחוסר ודאות, ועל ציפיות והרצון הטבעי לעמוד בהן. גיבורו נקרע בין הרצון להשתייך, מצד אחד ולבלוט מצד שני. אולי זהו גם סוד קסמו של הספר: פנטזיה או לא, הוא מתאר נפלא את חוויית הנעורים, רגע לפני הבגרות.

דה קסטל יצר עולם בו הקסם הוא חלק טבעי מן החברה ונכנס לפעולה במלואו רק בגיל העשרה. המתבגרים נדרשים לעבור סדרה של אתגרים כדי להוכיח את יכולותיהם הקסומות. מי שעוברים את המבחנים, מתקבלים אל תוך המעמד הגבוה של החברה בתור "מגים" – הז'אנ'טפ. מי שנכשלים הופכים לבני המעמד הנמוך – השא'טפ, נטולי הקסם, המשמשים כעובדי כפיים וכמשרתים. גיבור הסיפור, קלן, הוא בן 16, ולא הצליח עדיין להפעיל את כוחותיו. אם לא יעשה זאת במהרה, יבייש את משפחתו ועתידו בחברה יוטל בספק.

הסיפור מועבר בגוף ראשון מנקודת מבטו של הגיבור וגורם לקוראיו להריע לדמות, לקוות שקלן יצליח לקבל את הקסם שלו, ובאותה עת לקוות שלא יקבל אותו, כיוון שהשוני שלו מבני שבטו והמתח שהשוני הזה גורם כל כך יותר מעניינים ומספקים. זה כמעט ההיפך מסיפור סינדרלה. קלן לא מחכה שמישהו יבוא ויהפוך אותו למישהו או למשהו שהוא אינו, כבמטה קסם. תחת זאת, הוא לומד לדאוג לעצמו.

 

מלחמת המעמדות

החברה אליה משתייך קלן נחלקת לשני מעמדות עיקריים: הז'אנ'טפ, והשא'טפ. כן, מעמד אחד הוא של קוסמים והשני הוא של נטולי קסם, אך לכל דבר ועניין מדובר במעמד עליון ובמעמד נמוך, שעל חבריו נגזר לחיות בנפרד ולשרת את בני המעמד העליון.

נשאלת השאלה – האם למישהו עם פחות יכולות, או אמצעים, לא מגיעות אותן הזכויות שבעלי יכולות ואמצעים לוקחים כמובן מאליו? בני מעמד השא'טפ לא רק משרתים את הז'אנ'טפ. למרות שהם מתחילים את חייהם בדיוק כמו המגים, כאשר מתגלה שאין להם את היכולת לקסום, הם הופכים לשקופים. אפילו הזכות להתרבות נשללת מהם. למעשה, הם נחשבים למעין תת-אנושיים.

אבל "קלע הקסם" אינו מתפתה להציג תמונה ברורה של מוסריות, עם טובים ורעים. הז'אנ'טפ אינם רעים בהכרח והשא'טפ אינם טובים ותמימים רק משום שהם קורבנות. בכך שהספר מתמודד עם הסוגיה החברתית באופן יותר מורכב, הוא מתעלה מעל לדואליות פשטנית ומאפשר לקוראים להזדהות עם הגיבור ועם העלילה.

 

פריוס ונשים חזקות אחרות

אלמנט נוסף שספרו של דה קסטל מצטיין בו במידה מפתיעה הוא ייצוגים נשיים. "קלע הכשף" לא מסתפק בדמות סמלית של אישה, או נערה, חזקה. הוא גם לא מועד אל תוך קלישאה של חברה שוויונית בה לנשים יש מעמד זהה לגברים. גם בעולם בו מתרחשת העלילה, נשים סובלות ממעמד נמוך יותר מזה של גברים, והאפשרויות הניצבות בפניהן מוגבלות בגלל מינן. אלא שבדומה למציאות, גם בחברה בה גדל קלן ישנן נשים חזקות, בכל מעגלי החיים, שהולכות בעקבות המצפן האישי שלהן ונאמנות לעצמן.

כזאת היא אמו של קלן, וכך גם פריוס, בוקרת נודדת, שגורלה נכרך בגורלו של הגיבור, ומתגלה כמדריכת הישרדות, שומרת ומורה רוחנית ומוסרית עבורו. כזאת היא גם נפנייה, מושא אהבתו של קלן (כל אלו אינם ספוילרים, אלא מעין נקודת מוצא). לנערה הצעירה יש תפקוד עצמאי מעבר לתפקיד הרומנטי. יתירה מזאת, היא דמות רבת פנים, שיקול דעת ורצונות אישיים שאינם כוללים את הגיבור הראשי. כמו כולם, היא מתמודדת עם הקלפים שחולקו לה, ואף על פי שלא פשוט להיות אישה בשבט הז'אנ'טפ, אם היא קורבן, היא בעיקר קורבן של החלטותיה, ובהחלט מסוגלת לשנות את דעתה.

השילוב של גיבור נער ושפע של דמויות נשיות חזקות מעשיר מאוד את העלילה, ולמעשה מאפשר אותה. אבל הוא גם הופך את "קלע הכסף" לספר מהנה לקריאה עבור נערים ונערות כאחד.

 

לא הסוף

אחת מן ההכרזות בהן יצא דה קסטל, בבואו להניח את התשתית לסדרת קלע הכשף, הייתה שלמרות שמדובר בסדרה, כל ספר יזכה לסיום מלא שיאפשר לו לעמוד בפני עצמו. כך, יוכלו כל קורא וקוראת להתחיל ולסיים את הקריאה של הספרים בכל שלב. המחבר נמנע משימוש בסיומים מותחים ופתוחים, כדי להכריח את קוראיו לשוב. מעבר לכך שמדובר בעד מבורך, הוא גם עבד. אף על פי שהספר מסתיים ויכול לעמוד בפני עצמו, יש לי כל כוונה להמשיך אל הספר השני, לכשיהיה זמין בתרגום לעברית. זה לא הסוף.

 

קלע הכשף (Spellslinger)
סדרת קלע הכשף #1 (
Spellslinger #1)
מאת סבסטיאן דה קסטל (
Sebastian de Castell)
תרגום מאנגלית: לי עברון
הוצאת כתר (2018)
379 עמודים

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.