סופרי הפנטזיה הטובים ביותר ש(כנראה) לא הכרתם: טד וויליאמס

דצמבר 22, 2018

 

טד וויליאמס - סופר פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

כתבה רביעית בסדרה של צפריר גרוסמן, המציג את סופרי הפנטזיה הטובים ביותר שקוראים רבים מדי מפספסים, והפעם – טד וויליאמס

כששואלים מי היו מקורות הפנטזיה האפית, עולים מיד שמות רבים, אבל אחד מהאנשים שלקח את הז'אנר הזה צעד משמעותי קדימה, הוא אחד הסופרים המפורסמים ביותר בארצות הברית, שמשום מה נשכח פה בישראל. מדובר בסופר והיוצר טד וויליאמס, שאחראי לאחת מיצירות המופת הקלאסיות של הפנטזיה האפית, וכותב גם מדע בדיוני, פנטזיה אורבנית וממשיך להיות פעיל עד היום. וכמובן לא לשכוח – יש לו גם ספר על חתולים.

למעשה, הבא נתחיל עם החתולים. עבור ספרו הראשון, בשנת 1985, טד וויליאמס החליט לכתוב על העולם מנקודת המבט של החתולים, בספר Tailchaser’s Song, שנראה מעין שילוב של "גבעת ווטרשיפ", "עיר" ו"לוחמי הפרא". בספר זה, לחתולים יש מיתולוגיה וחיים משלהם, בנפרד מבני האדם, שאותם הם רואים כיצורים מיתיים. העלילה מגוללת את קורותיו של חתול שמנסה למצוא את חברתו שנעלמה, ונלחם נגד מפלצות מהמיתולוגיה החתולית. תחשבו על God of War, רק עם זנב. בעקבות הצלחתו הרבה של הספר, ועקב אהבתו לז'אנר הפנטזיה ולטולקין, וויליאמס שהפרויקט הבא שלו יהיה סדרת פנטזיה. אבל הוא החליט לשנות מספר דברים.

 

Memory, Sorrow and Thorn

ראשית, הוא החליט שהסדרה צריכה להיות אפית, ולכן יצר עשרות דמויות ראשיות, ומיקם את העלילה בממלכה דרומית, שאינה מודעת לכך שהאויב הקדום והלא האנושי בצפון הקר חזר מהמתים ומגיע דרומה עם צבאו. נשמע מוכר למישהו? הסדרה, שנקראת Memory, Sorrow and Thorn, הפכה להיות מקור השראה לז'אנר שייקרא Grim Dark – פנטזיה אפלה וקודרת. סגנון אומץ במרוצת השנים על-ידי רבים וטובים, וביניהם ג'ורג' מרטין, ג'ו אברקרומבי ומרק לורנס.

שנית, כבר בספר הראשון, The Dragonbone Chair (1988), הוא לקח את הקלישאה המוכרת של "נער יתום שגורל העולם נתון בידו", ושיחק אתה בצורה אירונית להפליא. כך העניק לחובבי הז'אנר את אחד הטוויסטים המקוריים של ספרות הפנטזיה באותה התקופה. בעקבות הספר הראשון, ראו אור שני ספרים נוספים: Stone of Farewell (1990) ו-To Green Angel Tower. הספרים היו הצלחה אדירה, אבל בגלל גודלם, הספר השלישי פוצל לשני חלקים של 800 עמודים, ונחשב עד היום לאחד מספרי הפנטזיה הארוכים ביותר שנכתבו אי פעם. באופן מפתיע ביותר, ועל אף שהפנטזיה בתקופה הזאת ידעה פריחה חסרת תקדים בישראל, הסדרה מעולם לא תורגמה לעברית.

 

Other World

עבור הסדרה החדשה שלו, טד וויליאמס החליט לשאוב מהניסיון שהיה לו ככתב טכני עבור חברת אפל וכתב סדרת מדע בדיוני בשם Otherworld. העלילה בסדרה זו מתקיימת בחברה בה קיים עולם שלם במציאות מדומה, ואנשים הנכנסים לתוך אותה המציאות במטרה למצוא רוע עתיק. הסדרה הייתה הצלחה אדירה, נפרשה לאורך ארבעה ספרים עבי כרס ונחשבת על-ידי רבים לסדרה הטובה ביותר של וויליאמס. הדבר המרגש ביותר בספרים האלו הן ההקדשות המקדימות כל ספר. למרות שאביו של וויליאמס שונא ספרי מד"ב ופנטזיה, המחבר הקדיש לו את הספר הראשון. כאשר יצא הספר השני, וויליאמס עדכן את קוראיו שאבא שלו עדיין לא ראה את ההקדשה והחליט להקדיש לו גם את הספר השני. הוא רצה לראות מתי אביו ידע על כך. עד סוף כתיבת הספר, אביו של וויליאמס לא ידע על ההקדשות הרבות עבורו, אבל טד הודיע לו על כך.

נראה שהסדרה הזאת כן משכה את תשומת לבם של המוציאים לאור בישראל, אבל הוצאת אסטרולוג, אשר תרגמה את הספרים בשם "ארץ אחרת", עשתה טעות בעלת השלכה קשה לקוראים. בעוד שפיצול ספרי פנטזיה ומד"ב הוא רוע הכרחי בעולם המו"לות בישראל ובעולם, אסטרולוג הגדילה לעשות ופיצלה כל אחד מהספרים של וויליאמס לארבעה חלקים בני 250 עמודים. לאחר הוצאת שני ספרים מהסדרה (שמונה בסך הכול), אסטרולוג הפסיקה לתרגם את הסדרה, וכך נותרנו עם חצי תאוותנו בידינו.

 

Shadowmarch

בסדרה הבאה, בשנת 2003, וויליאמס חזר לעולם הפנטזיה וניצל את המדיום האינטרנטי החדשני כדי לכתוב את הספר Shadowmarch בצורה מעניינת. מדי שבוע פרסם פרק באתר הרשמי שלו, ורק לאחר שסיים את הספר הוציא אותו בכרך אחד, ומשם המשיך ארבעה ספרים. הספרים הם פנטזיה ז'אנרית, ואף על פי שהם מעוררים געגועים לסדרה הישנה שלו, אילו היה סופר אחר מוציא אותם, סביר להניח שהם היו נעלמים בתהומות הנשייה.

 

Bobby Dollar

למרות כל הלחצים של הקוראים לכתוב המשכים לסדרת Memory, Sorrow and Thorn, וויליאמס החליט לנסות את מזלו בכתיבת פנטזיה אורבנית. התוצאה הראשונה של מאמצו החדש הגיעה ב-2012, בדמות The Dirty Streets of Heaven, הספר הראשון בסדרת Bobby Dollar, בו אותו בובי הוא מלאך בשם דולוריאל, ותפקידו להיות הסניגור של הנשמות המתות, הנאבק על כל נשמה כנגד הקטגורים מהגיהינום. כאשר עומדת לפרוץ מלחמה בין גן העדן ובין הגיהינום, בובי נאלץ לשתף פעולה עם שדים מהצד השני של המתרס כדי לגלות מי עומד מאחורי הבלגן.

 

שיבה למקורות

ב-2016 הגיעו חדשות טובות, כי וויליאמס עובד על המשך לסדרה Memory, Sorrow and Thorn. ואכן, ב-2017 יצאו סיפור קצר מקדים וספר ראשון של הסדרה החדשה, ששמו The Last King of Osten Ard. העלילה בו מתרחשת שלושים שנה לאחר הטרילוגיה הראשונה, ומספרת על מלחמת אזרחים שעומדת לפרוץ בממלכה. נכון לכתיבת שורות אלה, רק הספר הראשון יצא מהסדרה, והשני עוד בדרך.

טד וויליאמס הוא אחת הדוגמאות הגדולות לסופרים שלא נקלטו בישראל. לכל מי שעדיין לא קרא אותו, זאת הזדמנות מצוינת לעלות על העגלה ולהתחיל בספרי הפנטזיה שלו, כיוון שהסדרה שלו עדיין בכתיבה והוא מוציא ספר בכל שנתיים. באופן כללי זוהי הזדמנות להתוודע לסופר מצוין ולקול שונה מאלו שמוכרים בישראל.

 

בקרו באתר הבית של טד ויליאמס (אנגלית)

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.