לטוות כסף (Spinning Silver) – ספר חדש לנעמי נוביק

יולי 25, 2018

Spinning Silver - נעמי נוביק - הספרייה הפנטסטית

נעמי נוביק (דרקון הוד מלכותו, עקורה) שבה עם ספר אגדי נוסף, הפעם בהשראת המעשייה רמפלסטילטסקין

סופרת הפנטסיה נעמי נוביק, הזכורה לטוב מספרים כמו דרקון הוד מלכותו (הוצאת גרף 2007) ועקורה (הוצאת נובה 2016), שבה עם ספר חדש, Spinning Silver (לטוות כסף, בתרגום חופשי). אם בעקורה השתמשה נוביק להשראה בפולקלור הפולני, לספרה החדש התבססה הסופרת על המעשייה הגרמנית, ראמפלסטילטסקין (המוכרת בישראל כ"עוץ לי גוץ לי").

במילים אחרות, למרות שעיצוב הכריכה של הספר יכול לבלבל ולמרות האהדה בה התקבל ספרה הקודם, לטוות כסף אינו המשך של עקורה. מי שהתאהבו בעולם ההוא ורצו לשוב אליו, לא יקבלו לרצונם מענה, לפחות לפי שעה. תחת זאת, מדובר בסיפור חדש לגמרי, שמועבר בסגנונה הייחודי של נוביק. מתעוררת, כמובן, השאלה, האם תעמיק נוביק באחד העולמות שיצרה, או שמא זוהי תחילתה סדרת עיבודים של מעשיות ממסורות פולקלור שונות? לא בטוח מה עדיף.

סוגיה נוספת שמעוררת עניין היא שמה ומקורותיה של הגיבורה, מרים. לפי השיח על הספר ברשת, אין זה מקרה שלדמות שם עברי, שכן היא יהודיה. האם יהודים מקושרים הסטורית לענף ההלוואות בריבית? כן, אבל לאור האנטישמיות והעלילות על מזימות של יהודים להשתלט על העולם, שהיו גם הם רקע לקישור הזה, מדובר בנושא מורכב, שלא לומר – בעייתי מאוד, או אמיץ מאוד. הכול תלוי באופן שבו בחרה נוביק לטפל בנושא. בריאיון ל-The Verge גילתה נוביק:

מה שלא גיליתי את זה עד שלב די מאוחר בכתיבת Spinning SIlver,  זה שבמידה רבה, עקורה היה על החוויה של אמא שלי ועל הצד שלה של המשפחה, והרבה מ-Spinning Silver, הוא עיבוד הסיפור של אבא שלי.

סיפורם של יהודי לטביה שברחו לרוסיה וחיו תחת השלטון הקומוניסטי לפני שהיגרו לארה"ב.

רובד מסקרן נוסף, הוא העובדה שהגיבורה היא אישה צעירה שמלווה בריבית וגובה חובות, ואף עושה זאת בכישרון רב. זאת בהשוואה לאביה, שכמעט מביא את המשפחה לפת רעב. נראה שבדומה לעקורה, שוב עומדת במרכז העלילה אישה במסע לגילוי כוחותיה ויכולותיה האישיים, כשהיא יוצאת מתחת לכנפיים המגוננות של משפחתה.

 

תקציר העלילה (מגב הכריכה, בתרגום חופשי)

מרים היא נכדתם של מלווי כספים… אבל אביה אינו טוב במיוחד במשלח היד. עם נטייה להלוות בחופשיות וחוסר רצון לגבות, הוא הלווה כמעט את כל הנדוניה של אשתו ועזב את המשפחה על סף רעב – עד שמרים נכנסת לתמונה. היא מקשיחה את לבה כנגד תחינותיהם של תושבי הכפר, ויוצאת לגבות את החובות – ומוצאת שהיא יותר ממסוגלת לעמוד באתגר. כאשר סבה מלווה לה שקיק של מטבעות כסף, היא משיבה אותו מלא זהב.

אבל מוניטין של מישהי שמסוגלת להפוך כסף לזהב יכול להביא יותר צרות מתועלת – בייחוד כשגורלה נכרך בזה של היצורים הקרים שמתגוררים ביער, שמלכם למד על המוניטין שלה ורוצה לנצל את כישוריה למטרות שמרים לא מסוגלת להבין.

נעמי נוביק שבה ויוצרת עולם פנטסיה עשיר ורב-רבדים להפליא, אליו ירצו הקוראים לשוב פעם אחר פעם.

פרטים נוספים על נוביק ועל ספרה החדש באתר שלה.

Spinning Silver
מאת נעמי נוביק (Naomi Novik)
הוצאת Del Ray
יולי 2018
480 עמודים

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.