יין חלומות – אסופת סיפורים זוכי פרס גפן

יולי 7, 2018

יין חלומות - סיפורי מדע בדיוני ופנטזיה - הספרייה הפנטסטית

יין חלומות – אסופת סיפורים שזכו בפרס גפן ב-20 השנה האחרונות הגיעה לחנויות הספרים

לחובבי פנטסיה ומדע בדיוני בישראל, שנולדו ב-20 השנים האחרונות, בערך, יש מזל גדול. הם לא הכירו מעולם ישראל קצת צעירה יותר, קצת תמימה יותר, אבל גם יותר פרובינציאלית, מקובעת ובעלת מעט מאוד הבנה לסיפורים בדיוניים, או למי שאוהבים אותם. באותה תקופה, להיות חובב פנטסיה ומד"ב היה להיות די לבד, לפחות בכל הנוגע לחברים לחלוק איתם את המחשבות והרגשות לגבי הספר הז'אנרי האחרון שקראת, או הסרט הז'אנרי האחרון שראית. וכתיבה של ספרים וסיפורים כאלה? למצוא שותפים לכתיבה? למצוא קהל קוראים של יותר מחבר או שניים? גם לא בחלומות הלילה!

אבל אז, ב-1996, הוקמה האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה והאינטרנט בדיוק החל להפוך למשהו יותר זמין ונפוץ, והוקמו פורומים וצ'אטים. החלו להיות מפגשי חובבים, מגזינים, תחרויות כתיבה… נולדה קהילה! נדרש עוד זמן רב, עד שמתוך אותה קהילה החלו לצוף ולעלות כותבות וכותבים. כולם החלו את דרכם כחובבים, אך מעטים מהם המשיכו מאותה נקודה, השקיעו, השתפשפו, פיתחו וטיפחו – ובעצם יצרו במו ידיהן וידיהם את הפנטסיה והמד"ב הישראליים.

לכן, אני כל כך נרגש מצאתה של אנתולוגיית המיטב של המיטב: אסופה של סיפורים זוכי פרס גפן – הפרס הספרותי הוותיק והחשוב בישראל, המוקדש לז'אנרים הספקולטיביים (לא, למרבה הצער, אות גריפון הזהב של הספרייה הפנטסטית אפילו לא מתקרב. 🙂 ). את מרבית הסיפורים מבין ה-17 שמופיעים באסופה, קראתי בזמן אמת, במקומות שבהם פורסמו. רבים מהם הם מהחביבים עליי, במסגרת היצירה הישראלית ובכלל. חלקם כבר לא ממש זמין היום. ההזדמנות לשוב ולבקר בסיפורים הללו ולמצוא את כולם במקום מרוכז אחד… אני באמת ובתמים נרגש. כה, נרגש, למעשה, שברגע שראיתי את הספר על מדף בחנות הספרים, הייתי מוכרח לקנות אותו, לרוץ הביתה ולספר לכם ש"יין חלומות", בציר בן 20 שנה, איז אין דה האוס! לחיים!

יין חלומות - זוכי פרס גפן - הספרייה הפנטסטית

הטקסט בגב הכריכה

פרס גפן מוענק בעשרים השנים האחרונות לספרי ולסיפורי המדע הבדיוני והפנטסיה הטובים ביותר של השנה, שיצאו לאור בעברית. זהו אחד מחשובי הפרסים הספרותיים המוענקים בישראל. זהו גם הפרס היחיד המוקדש לסוגה מסוימת. הפרס קרוי על שמו של עמוס גפן, מי שהיה העורך הספרותי הראשון, שפרסם בעברית את ספרי הסוגה באופן סדיר והביא אל הקוראים הישראלים עולמות חדשים ומופלאים שלא היו מוכרים לקהל הקוראים של אותם הימים.

בשנים מאז יוסד הפרס, היו זכאים למועמדות לו למעלה מארבע מאות סיפורים קצרים. רק סיפורים שעומדים בתנאי סף מחמירים ואשר פורסמו בבמות מוכרות נשקלים כמועמדים לפרס. מתוך אלה בוחרים חברי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה את חמשת המועמדים השנתיים, ומתוך אלה בוחרים באי פסטיבל אייקון, הפסטיבל הגדול והחשוב בישראל למדע בדיוני ולפנטסיה, את הסיפור הזוכה בכל שנה.

עד היום זכו שבעה-עשר סיפורים בפרס גפן בקטגוריית הסיפור הישראלי הטוב ביותר: כולם מקוריים, חדשניים ופורצים את גבולות המעטפת. סיפורים ישראליים ואוניברסליים כאחד. לא מעט ממחברי הסיפורים הפכו לסופרים מוכרים, שפרסמו רומנים באורך מלא בגדולות והמכובדות שבהוצאות הספרים בישראל. רבים נוספים נמצאים בימים אלה בתהליכים לקראת פרסום רומן ראשון או שני, ואת ספריהם תוכלו למצוא על מדפי חנויות הספרים בעתיד הקרוב. עתה, לראשונה, אנו מאגדים את כל הסיפורים הזוכים מתחילת ימי הפרס ועד היום לכרך אחד, המאפשר לכם להכיר מקרוב את קבוצת הכותבות והכותבים המסעירה ביותר שקיימת כיום בישראל.

יין חלומות: אסופת סיפורים זוכי פרס גפן

הוצאת גרף והאגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה (2018)

534 עמודים

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.