אות גריפון הזהב 2017 – ספר הפנטסיה הטוב

אפריל 28, 2018

אות הספרייה הפנטסטית 2017 - ספר הפנטסיה הטוב - הספרייה הפנטסטית

אנו מתכבדים להכריז על הזוכה באות גריפון הזהב של הספרייה הפנטסטית – לספר הפנטזיה הטוב לשנת 2017

בקטגוריית הספרות, הזוכה באות גריפון הזהב לספר הפנטזיה הטוב לשנת 2017, הוא "עץ השקרים", מאת פרנסס הרדינג.

"עץ השקרים" מאת פרנסס הרדינג הוא אחד מאותם ספרים בהם מתרחש משהו מיוחד ונפלא: הם מקיימים לחלוטין את ההבטחה שהם מספקים על גב הכריכה. התוצאה, ספר שהוא אכן יצירת מופת מורכבת, מרובדת ומותחת, מתובלת בהומור דק ושנון, ובפמיניזם מפתיע (מגב הכריכה). זהו לא ספר רגיל של הוצאת עוץ, במובן שהוא מורכב, בוגר ומודרני בהרבה ממרבית הקלסיקות שאפיינו את הקטלוג של ההוצאה עד כה. אבל הוא בהחלט ספר של עוץ במובן שהוא מצטרף לסדרה הארוכה של יוצרים/ות ויצירות שמו"ל ההוצאה, גילי בר-הלל, ליקטה בקפידה והביאה לקוראים בישראל.

 

תקציר העלילה (מגב הכריכה)

פיית' רגילה שלא משוחחים עמה. היא רק בת 14, ילדה בעיני המבוגרים; בחברה הוויקטוריאנית, מקומה לשתוק ולא להביך את הוריה. אבל כשמשפחתה עוקרת בבהילות לאי קטן ונידח, פיית' חושדת שהם בעצם נמלטים משערורייה – ויצר הסקרנות גובר עליה. אולי תמצא הסבר ביומנים של אביה, הכומר והמדען?

כתביו צופנים סודות מפתים על מוצא האדם, על דינוזאורים, על מאובנים של מלאכים. חיפושיה של פיית' אחר האמת צוברים דחיפות. הולך ומסתמן שהמפתח להבנת הכול הוא צמח מסתורי: עץ שלפי האגדות ניזון משקרים.

באופן סימבולי – אולי אפילו סימבולי יתר על המידה – פיית' היא בתו של כומר מכובד ששמעו יצא למרחוק גם כמדען פורץ דרך. היא מעריצה אותו עד בלי די וחולקת עמו את העניין במדע ובעולם החי. אך האמונה של פיית' מתערערת כאשר משפחתה עוקרת לפתע ממקום מגוריה ועוברת לאי נידח ומנותק, שלא היה מבייש כרקע לאחד מספריה של אגתה כריסטי, או כל אחד מסיפורי הבלשים האחרים שיצאו מן האי הבריטי. ואכן, מן הרגע בו המשפחה מתמקמת באי, העלילה הופכת למעין סיפור בלשי על-טבעי.

אחד מן הדברים היפים שהרדינג עושה, שמעניק לספר את הטון המדויק והמיוחד שלו, הוא להתמקד באלמנט על-טבעי / פנטסטי אחד – עץ השקרים. צמח זה נראה כגלגול מודרני של עץ הדעת מחד ושל הנחש הערמומי מגן עדן, מצד שני. כפי ששמו של הצמח מעיד, הוא ניזון משקרים. כיאה לשמו, עליו גם להיות בחושך כמעט מוחלט. ככל שהשקר המסופר לעץ גדול יותר, כבד ומסוכן יותר ומזיק למספר רב יותר של אנשים, כך העץ משגשג ופירותיו משתבחים. אך זהו לא הפלא היחיד הנוגע לעץ. למרבה האירוניה, לפירותיו של עץ השקרים תכונה רבת עוצמה – הם חושפים את האמת ומעניקים מידע על כל דבר שהם נשאלים.

 

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך הספר הזוכה: [button color="green" size="small" link="https://www.fantastic-library.com/2017/05/01/%D7%A2%D7%A5-%D7%94%D7%A9%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%A4%D7%A8%D7%A7-%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F-%D7%9C%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%94/" ]עץ השקרים – פרק ראשון[/button]

 

עץ השקרים
מאת פרנסס הרדינג
תרגום מאנגלית: יעל אכמון
הוצאת עוץ (2017)
416 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.