בית החודשים והשנים / אמה טרוויין

פברואר 2, 2017

בית החודשים והשנים - ספרי נוער - הספרייה הפנטסטית

אמה טרוויין, הסופרת שהביאה לנו את "דרך מגדל השעון" הנפלא, שבה עם ספר חדש ומסקרן – "בית החודשים והשנים"

"דרך מגדל השעון" של אמה טרוויין לא היה מושלם, אבל היה בו משהו נפלא, משהו שגרם לי להסתקרן לגבי הסופרת ולרצות לקרוא את כל מה שכתבה. כעת שבה טרוויין עם ספר חדש ומסקרן – "בית החודשים והשנים" (The House of Months and Years). הספר, שצפוי לצאת בקרוב באנגלית, מגולל את סיפורה של ילדה הנאלצת להילחם בבית מרושע, או ביצור המרושע הרודף אותו. בכך הוא מצטרף למסורת שלא קל לפרוץ אליה. בין השותפים למסורת הסיפורית "גנב הנצח" של קלייב בארקר וכמובן "קורליין" של ניל גיימן. האם תצליח טרווין למצוא "חדר משלה" בנישה המאוכלסת על ידי ענקים שכאלה? קשה לדעת, אבל אני בהחלט סקרן. יש לי אמון שלא לגמרי מובן אפילו לי ביכולותיה של המחברת לרקוח תבשיל שיעמוד בזכות עצמו.

 

תקציר העלילה (בתרגום חופשי)

כאשר דודה ודודתה הרחוקים מתים, אמיליה האולינג נאלצת לעבור לביתם, לאחר שהם משאירים להוריה את האחריות לטפל בילדיהם. הוריה מבטיחים לה שזה יהיה כמו הרפתקה גדולה עם שלושה אחים חדשים, אבל אמיליה לא משתכנעת. למרבה המזל, הבית גדול, ומלא בפינות מסתור מושלמות כדי להתחבא מפני בני דודיה.

בית החודשים והשנים - אמה טרווין - הספרייה הפנטסטיתאבל אפילו עם כל מקומות המחבוא, החדרים המלחששים והמתפוררים יותר מסוכנים מכפי שהם נראים. הבית נבנה לפני שנים על ידי יצור בשם הורשיו, והוא המתין לדייר המושלם: אמיליה. להורשיו יש את היכולת לנדוד מבעד לזמן ולזיכרונות והוא מפתה את אמיליה אל תוך עולמו. הזיכרונות של ילדים, סיפר לה, הם הכי טובים, ואמיליה הסכימה—לדודניה היו המון זיכרונות טובים. עד שהיא מבחינה שלאחר שהיא והורשיו ביקרו בזיכרון, הוא נעלם לנצח. והיא גנבה את הזיכרונות הטובים של בני דודיה והוריהם מבלי לדעת!

המומה ומפוחדת , אמיליה מגלה לבני דודיה את סודה ומבקשת את עזרתם. ביחד עליהם להתחרות נגד הזמן כדי להשיב את זיכרונותיהם ולשבור את המנגנון המושלם של בית לוח השנה המרושע.

 

בין הדברים המסקרנים בספרה החדש של טרוויין היא הגישה שלה לטעימה מן "הפרי האסור", שיתוף הפעולה של הגיבור/ה עם דמות הנבל. הן בספרו של גיימן והן בספרו של בארקר, ניצבים הגיבורים בפני הבחירה: להתפתות להבטחות הנבל ולסייע לו, או לסרב ולהילחם בו. אך בשני המקרים הללו, הגיבורים נמנעים בסופו של דבר מפגיעה באחרים בשירות הדמות הרעה. בספר של טרוויין, לעומת זאת, ניתן להבין כבר מן התקציר שהגיבורה—שלא בידיעתה, אמנם—לא מצליחה לגלות את התחבולה, אלא אחרי שגרמה כבר נזק למשפחתה. במובן זה, מדובר בהסלמה מסוימת של ההיבט האפל. מעניין מאוד לראות האם תנצל את ההחמרה הזאת, ואם כן, כיצד תביא זאת לידי ביטוי.

תעלול נוסף אותו מבצעת המחברת ולו פוטנציאל מעניין, הוא השלכה של אלמנט האובדן מן הגיבורה אל דודניה. גילה של מסורת הילדים היתומים במעשיות ובספרות הילדים והנוער הוא כגיל הסיפורת. בדיקה של מעשיות וספרים לילדים ולנוער תגלה שדה הרג אינסופי של הורים, שנאלצו למסור את חייהם כדי שילדיהם יוכלו לצאת להרפתקאות. אבל בדרך כלל, אלו ההורים של הגיבורים. לכל הפחות, אם הוריהם לא נרצחו על ידי המספר על מזבח העלילה, הגיבורים סובלים ממשפחה במשבר כבד כלשהו. אבל ב"בית החודשים והשנים", נראה שהגיבורה מגיעה ממשפחה תפקודית, ואלו הם חבריה שהתייתמו.

 

למידע נוסף על המחברת וספריה, בקרו באתר הבית של אמה טרוויין

 

בית החודשים והשנים (אנגלית, The House of Months and Years)
מאת: אמה טרוויין
מועד יציאה מתוכנן: 07.02.2017
הוצאת סיימון אנד שוסטר
288 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.