שורדים על מאדים – חדש מהוצאת עוץ

דצמבר 14, 2016

שורדים על מאדים - ספרי מדע בדיוני - הספרייה הפנטסטית

בחירת הספרים של הוצאת "עוץ" לא אכזבה עד היום, ולכן החדשות על יציאתו של "שורדים על מאדים", מאת סופיה מקדוגל כבר מעוררות סקרנות

"הסיכוי שמשהו יבוא ממאדים, הוא אחד למיליון, הוא אמר. הסיכוי שמשהו יבוא ממאדים, הוא מיליון לאחד, אך הם עדיין באים…" (מלחמת העולמות). מאדים מעסיק את האנושות כבר שנים רבות. חלליות צילמו אותו, יש לנו רכבים שנעים על אדמתו ובוחנים אות, והמירוץ למשימה מאוישת למאדים אולי לא יצא בדיוק לדרך, אבל נראה שהמתחרים בהחלט נערכים להתייצב בקו הזינוק. זאת אחת מהסיבות ש"שורדים על מאדים" מסתמן כאחד מן הרלוונטיים ביותר מבין ספרי הנוער בכלל והמדע הבדיוני בפרט, של הזמן האחרון. סיפור העלילה מתרחש על רקע מאמצי ההארצה של מאדים, במטרה ליישב אותו. אבל גם באותו עתיד בו האנושות כבר הגיעה למאדים, לא הכול פשוט. בניגוד למה שנראה בסרטים ובספרים מסוימים, יישוב מאדים לא מתרחש ביום ולא ביומיים, וגם עם כל הטכנולוגיה שעומדת לרשות האנושות, זהו לא תהליך קל. לאור האתגרים הניצבים בפני מיישבי מאדים הראשונים העובדה שהוחלט להעביר לשם קבוצה של כ-300 ילדים ובני נוער מרחבי העולם מעידה שהמלחמה נגד החייזרים לא מתקדמת טוב. אותו גזע של חייזרים פולשים העמיד פנים ש"פניו לשלום", אבל עד מהרה הסתבר שכל השאר מלבד פניו פונה למלחמה. וזאת היא רק ההתחלה.

תענוג לראות שהוצאת "עוץ" לא הולכת רק על בחירות בטוחות של סופרים שכבר מזמן אינם אתנו, כגון ל. פרנק באום, מרג'רי ויליאמס ביאנקו ואורסולה מוריי ויליאמס. תחת זאת מנהלת ההוצאה, גילי בר-הלל סמו, מסמנת לעצמה גם יוצרים צעירים, חדשים ומסקרנים, כדי להביאם לקהל הישראלי. קשה שלא להשוות את "שורדים על מאדים" החדש ל"יום סמק הגדול" של שנה שעברה, אך השניים פונים לגילאים שונים. ספרה של מקדוגל בוגר יותר, ובהתאם לכך צולל עמוק יותר לסוגיות סבוכות יותר, ואף מרשה לעצמו להתייחס לטכנולוגיה ולהיבטים המדעיים של מאדים. התוצר הוא ספר שממוקם יפה בין ספרי מדע בדיוני לילדים וספרי המדע הבדיוני ה"כבדים" מדי שפונים לחובבי מדע בדיוני מבוגרים.

 

תקציר העלילה (מגב הכריכה)

"אמרו לגרוב גרביים,

אמרו לשטוף פנים.

תקעו אותי בטיל וירו לכוכבים!"

כשאֶליס דֶר בת ה-12 מפונה מאנגליה למאדים בספינת חלל, היא מבינה שהמלחמה בחייזרים כנראה לא נוחלת הצלחה מסחררת. כבר 15 שנה שבני האדם שקועים בּקְרָב על כדור הארץ, מול חייזרים פולשים שמקפיאים בהדרגה את כוכב הלכת שלנו כדי להכשירו לצרכיהם.
בזכות אמא שלה, טייסת קרב מפורסמת, אליס מצטרפת לקבוצה של 300 ילדים שמורחקים מהקרבות ונשלחים למקלט במאדים. כולם מצפים שאליס תלך בדרכי אמה, ותגדל להיות לוחמת נועזת. אבל לפני שתחליט מה היא רוצה להיות כשתגדל, אליס צריכה לשרוד את שלל הסכנות במאדים: אוויר שאפשר רק בערך לנשום, שמש שאפשר רק בערך לא להישרף ממנה למוות, וגרוע מכול, חבורת בני נוער ממש מרושעת.
יחד עם קומץ ילדים דחויים ודג זהב רובוטי, יוצאת אליס להציל שני עולמות, כשהיא מצוידת בשני כלי עזר חשובים וחיוניים: אומץ לב וגליל של סרט הדבקה.

 

על המחברת

סופיה מקדוגל היא סופרת בריטית, ילידת 1979, ובוגרת תואר באנגלית מאוניברסיטת אוקספורד. כיום היא מתגוררת בלונדון, ובנוסף לכתיבה, מלמדת ומנחה כותבים. הטרילוגיה הראשונה אותה כתבה, היסטוריה חליפית בשם "רומניטס", מתרחשת בעולם מודרני שבו האימפריה הרומית המשיכה להתקיים עד ימינו. בסדרת "שורדים בחלל" כתבה עד כה את "שורדים על מאדים" ואת המשכו, "חטופים בחלל".

 

הספר באתר הוצאת עוץ

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.