דוקטור סטריינג' – ביקורת סרט

נובמבר 4, 2016

דוקטור סטריינג' - סרטי מארוול - הספרייה הפנטסטית

"דוקטור סטריינג' הוא אחד הסרטים הטובים ביותר שיצאו לאחרונה ומראה שכוחה של מארוול עוד במותניה" – ביקורתו של צפריר גרוסמן

מלחמות הקומיקס הגדולות, כלומר, המלחמה בין הסרטים של מארוול לבין DC, מתנהלת בינתיים בשתי חזיתות: האחת החזית הקולנועית, והשנייה חזית הטלוויזיה. בעוד שבחזית הטלוויזיה יש מלחמה כלשהי בין "החץ הירוק" ו"הפלאש" שנותנים פייט לא רע בכלל לסדרות נטפליקס המצוינות ול"סוכני שיל"ד" המדשדשת משהו, הקרב על המסך הגדול הוא בינתיים קרב חד צדדי, שבו מארוול מנצחת עם יד קשורה מאחורי היד. אבל מארוול אינה מסתפקת בהצלחות הגדולות שלה בקרב קבוצת "הנוקמים", אלא מוציאה סרט עם גיבור חדש שנמצא באותו עולם, אבל החיבור שלו לנוקמים הוא רחוק מאוד. זהו סיכון לא פשוט בכלל, שיכול להעלות את הפרנצ'ייז של מארוול או לרסק אותו כמו סופרמן נגד באטמן של DC.

 

תקציר העלילה לממהרים

סטיבן סטריינג' הוא רופא מבריק ויהיר שנקלע, ערב אחד, לתאונת דרכים קטלנית, ובעקבותיה מאבד את היכולת להשתמש בכפות ידיו. בייאושו, הוא נוסע למזרח הרחוק, כדי לחפש תרופות ניסיוניות ומגלה את מסדר השומרים, שבדומה לנוקמים, מגנים על כדור הארץ מאויבים המגיעים מממדים אחרים, שהמוח האנושי אינו מסוגל להבין. סטריינג' יוצא למסע רוחני וצולל אל תוך תורות הכשפים ונקלע לקרב מול קאיסיליוס, מכשף עריק שיוצא למסע הרג במטרה לפתוח שער אל הממד האפל ולהביא חורבן אל העולם כולו.

למרות הסיכון הכרוך בהצגת דמות נוספת ופחות מוכרת בשלב זה, מארוול בחרו דווקא בסקוט דריקסון, במאי לא מוכר שמתמחה דווקא בסרטי אימה. כדי לאזן זאת, הם בחרו בבנדיקט קומברבאץ' (שרלוק בשבילכם), שיגלם את סטריינג'. בחירת הליהוק היא מושלמת. לקומברבאץ' יש את ההתנשאות הבריטית שהוא מביא משרלוק אל סטריינג', אבל גם אנושיות חמה, קול עמוק במיוחד וגם חוש הומור לא רע בכלל. קומברבאץ' סוחב את הסרט כולו על הגב שלו בתמיכתם של טילדה סווינטון המצויינת ומדס מיקלסון שטוב היה לו היה מקבל עוד דקות מסך. השילוב של כל המרכיבים האלו יצרו את אחד הסרטים הטובים ביותר של מארוול, אשר מסוגל להתנתק קצת מהשבלונות המוכרות של הנוקמים ומערכות היחסים ביניהם ולפתוח עולם חדש ונקי שקורץ לקאנון, אבל עדיין תופס ממנו מרחק. בעוד שישנם מספר פעלולים מרהיבים בסרט המזכירים את העולם של "התחלה" (Inception), שהיו גורמים למ. ס. אשר להתמוגג מנחת, בסרט יש לא מעט דילמות מוסריות גבוהות, יחסית לסרט קומיקס, וגם הומור שאינו שחוק וכמה בדיחות מצוינות. אולי זה הסוד של מארוול, שיודעים לשלב את כל המרקחת הזאת ולתת דגש על כתיבה טובה ודמויות עגולות ופחות על פעלולים מבולבלים וכתיבה מרושלת. לידיעת המפיקים של DC.

 

בשורה התחתונה

בקיצור, מומלץ מאוד. זהו סרט כיפי שמתאים לכל הגילאים, מלא בהומור וגם עשיר באקשן, וניתן ליהנות ממנו אפילו אם לא מכירים כלל את סדרת "הנוקמים". מבחינת העולם של מארוול, ניתן להחשיב את הסרט כמו "שומרי הגלקסיה", שאינו שייך לרצף המוכר של גיבורי הנוקמים. "דוקטור סטריינג'" הוא אחד הסרטים הטובים ביותר שיצאו לאחרונה ומראה שכוחה של מארוול עוד במותניה, ועל אף כמה סרטים לא מוצלחים במיוחד לאחרונה (אולטרון ואנט-מן), נראה שמלחמת האזרחים החזירה אותה למקום הראוי ונראה שגם בסיבוב הזה מארוול מנצחת ובגדול.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.