גילגמש הצעיר והגן המכושף – ביקורת ספר

נובמבר 1, 2016

גילגמש הצעיר והגן המכושף - הספרייה הפנטסטית

גילגמש הצעיר והגן המכושף, מאת שירלי גרץ, הוא פרי קסום שנולד מתוך אהבה לסיפור סיפורים ולמיתולוגיה הבבלית

גילגמש הצעיר והגן המכושף - שירלי גרץ - הספרייה הפנטסטית
כריכת הספר: גילגמש הצעיר והגן המכושף

"גילגמש הצעיר והגן המכושף", ספרה הראשון של שירלי גרץ, הוא פרי קסום שנולד מתוך אהבה לסיפור סיפורים ולמיתולוגיה הבבלית, כך לפחות נראה לי. הספר כתוב בשפה פשוטה ונגישה, המתאימה מאוד לתחושת "סיפור הסיפורים." אך השפה לא באה על חשבון הסיפור עצמו, שאותי באופן אישי, החזיר לימי ילדותי ולספרי האגדות שקראו לי הוריי. בנוסף, העובדה שהטקסט כולו מנוקד וכתוב בכתב יד גדול, הופכת אותו למושלם עבור קוראים מתחילים בכל גיל.
אל הטקסט נלווים איורים נפלאים של אוריאל זוהר, שמהם ייהנו גם ילדים שאינם יודעים עדיין לקרוא, ואין לי ספק שאלה יזינו את דמיונם בקסם.
היבט נוסף שאהבתי בספר, הוא שהוא נותן את מרכז הבמה למיתולוגיה נפלאה שלא זוכה לכבוד המגיע לה, בהשוואה למיתולוגיות כגון היוונית, הרומאית, הגרמאנית או הקלטית. הגיע הזמן להוסיף חומרים חדשים-ישנים אלה לתבשיל הנרטיבים, שמרבית מרכיביו כבר נוצלו עד תום ועד מיאוס. מבחינה זו, המיתולוגיה הבבלית שבבסיס הספר מגיעה כמשב רוח מרענן ומרגישה איכשהו קרובה יותר הביתה, ל"לוקוס" המוכר לנו.
ואם לא די בכל אלה כדי לגרום לכם להתעניין בספר הזה, הרי שיש בו גם ממד הפעלתי – בתחילת הספר ניתן אלפאבית אוגריתי, בהתאם לאותיות האלפאבית העברי. ראשי הפרקים ומספרים נוספים בספר כתובים באותיות אלו והקוראים/ות מוזמנים לפענח את הכתוב בהם. רעיון נפלא, שרק תורם ומעצים את חוויית הקריאה.

קצת קשה להאמין שספר שכזה יצא במסגרת מימון המון ובהוצאה עצמית – או שמא בחרה המחברת לנקוט במסלול זה, בלי לנסות להוציא אותו באחת מן ההוצאות המסורתיות? כך או אחרת, "גילגמש הצעיר והגן המכושף" מצטרף לרשימה הקצרה מדי של ספרים בהוצאה עצמית שיכולים וראויים להצליח.
הסייג היחיד שיש לי מן הספר, וגם זה עם לא מעט מחשבה, הוא שלא הייתה מזיקה לו עוד קצת עריכה, את האקסטרה הזה שיהפוך את הכתיבה בו ליותר מלוטשת ומהודקת, כיאה לקלסיקות בהתהוות. אבל אם זה לא מובן משאר הדברים שכתבתי – מומלץ, מומלץ, מומלץ!

קראו את הפרק הראשון

גילגמש והגן המכושף
מאת: שירלי גרץ
אנכי הוצאה לאור (2016)
81 עמודים

 

 

Save

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.