צל ועצם – לי ברדוגו

פברואר 7, 2014

צל ועצם - טרילוגיית הגרישה - לי ברגודו - הספרייה הפנטסטית

חדש בהוצאת "אריה ניר" – "צל ועצם", ספר ראשון בטרילוגיית הפנטסיה "הגרישה", מאת לי ברדוגו

לי ברדוגו, מאפרת אמנותית במקצועה, הפתיעה את עולם ספרות הפנטסיה עם ספרה הראשון, "צל ועצם", אשר פותח טרילוגיה בשם "הגרישה". בספר זה בראה המחברת עולם חדש ומרענן, הנשען, לשם שינוי, על התרבות הסלאבית ולא על התרבות האמריקאית או המערב אירופית. בעולם תרבותי זה שזרה ברדוגו את כל מה שאהבה מעולם הזוהר והתעתועים. התוצאה כנראה הייתה מרשימה למדי, כיוון שספרה הפך לרב המכר בינלאומי והזכויות הקולנועיות לטרילוגיה נרכשו על ידי דרימוורקס ומפיקי סרטי הארי פוטר!

עולם החושך

את הרעיון לטרילוגיית "הגרישה" קיבלה ברדוגו במקרה, כאשר הייתה בחופשה בהרים, עם חברים. בערב, לאחר שכולם התפזרו, נשארה המחברת עם ספר שקראה ונרדמה. כשהתעוררה, מצאה עצמה בחשיכה גמורה. ברדוגו, שגדלה כל חייה בעיר, לא הייתה מורגלת בחשיכה המוחלטת, וכשניסתה למצוא את דרכה בחושך, נבהלה כששמעה נשימות לצדה. באין נשק אחר בהישג יד, הסירה את נעלה כדי להתגונן מפני הפורץ, רק בשביל להבין לאחר זמן קצר שהנשימות אותן שמעה היו נשימותיה שלה.

החוויה המשעשעת, גם אם מפחידה קלות, הביאה את ברדוגו לחשוב על כך שיש פחדים שלא באמת עוזבים אותנו לעולם. בשכבה במיטה באותו הלילה רדפה אותה המחשבה, "מה אם החושך היה מקום? מה אם לא הייתה דרך להדליק את האור? ומה אם כל המפלצות שחששת שעורבות בחשיכה היו אמתיות?" הרעיון הזה, הפך ל"קפל הצל" העומד במרכזו של "צל ועצם".

כאשר השאלות והמחשבות המשיכו לבוא, ברדוגו הבינה שהשינה לא עומדת לבוא, אז היא קמה והתחילה לכתוב. התוצאה, היא טרילוגיית "הגרישה". עד כה, ראו בטרילוגיה שני ספרים, "צל ועצם", אשר ראה אור לאחרונה בהוצאת "אריה ניר", בתרגומה של נעה שביט, ו"מצור וסערה" (תרגום משוער ל-Siege and Storm). הספר השלישי צפוי לצאת בהמשך 2014.

מחושך לאור

מהר מאוד, לאחר צאתו, הפך "צל ועצם" לרב מכר, ואף תורגם לשפות רבות ברחבי העולם. כפי שצוין קודם, את הזכויות לעיבוד הסדרה למסך הגדול רכשה חברת דרימוורקס ומפיקי סרטי "הארי פוטר" מיהרו להצטרף, גם הם. הפבלישרז וויקלי הגדיר את "צל ועצם" כ"הרפתקה בלתי נשכחת, קסם מהפנט ושופע תפניות בעלילה. שילוב של מתח וסכנה עם זווית רומנטית." ריק ריירדן, מחבר סדרת "פרסי ג'קסון" (כמו גם אינספור חוות דעת לכריכות של ספרים), כתב כי "ברדוגו שוזרת הרפתקה מסמרת שיער, רומן עסיסי ותעלומת מתח מסקרנת והכול בספר אחד!" כשמציגים את הטרילוגיה באור הזה, נראה שיש סיבה לבחון אותה, בהחלט.

תקציר העלילה (מגב הכריכה)

מאומה לא הכין את אלינה לקראת היום הגורלי שבו נשלחה לחצות את קפל הצל – מדבר חשוך שורץ מפלצות מעופפות אוכלות אדם. אבל כשהשיירה שלה מותקפת וחברה הטוב, מאל, נפצע אנושות, פורץ מתוכה לפתע כוח כביר שישנה לא רק את עולמה אלא את גורל הממלכה כולה.

אלינה נעקרת מכל מה שהכירה ונלקחת לחצר המלכות לעבור הכשרה כבת גרישה, אליטה בעלת כוחות קסם שבראשה עומד האופל המסתורי. הוא מאמין שבעזרת כוחה יוצא הדופן של אלינה הם יוכלו סופסוף להרוס את קפל הצל. כעת צריכה אלינה למצוא דרך לשלוט בכישרונה הפראי ולהשתלב בחייה החדשים בלי מאל לצדה. אבל בעולם המפואר הזה שום דבר אינו כפי שהוא נראה. כשאיום על הממלכה מתעצם ומשיכתה המסוכנת אל האופל מתגברת, תגלה אלינה סוד שיקרע את לבה – ואת ארצה – לשניים.

האם תוכל נערה אחת לגבור על האופל ולהציל את ארצה ואת אהובה?

קצת על המחברת

אם השם, לי ברדוגו, נשמע לכם ישראלי משהו, זה לא בכדי. ברדוגו נולדה בירושלים, אך גדלה בלוס אנג'לס. היא למדה באוניברסיטת ייל, וכיום היא חיה בהוליווד, וכאשר אינה כותבת, היא עובדת כמאפרת אמנותית ושרה בלהקת הרוק "Captain Automatic".

קדימון הספר

בקרו באתר הבית של לי ברדוגו

קראו את הפרק הראשון של "צל ועצם"

צל ועצם (Shadow and Bone)
ספר ראשון ב"טרילוגיית הגרישה" (Grisha Trilogy)
מאת: לי ברדוגו
תרגום מאנגלית: נעה שביט
הוצאת אריה ניר (2014)
304 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.