ביקורת: גיבור העידנים

ספטמבר 9, 2013

גיבור העידנים - ברנדון סנדרסון - הספרייה הפנטסטית

ביקורתה של מיכל מוסאי על "גיבור העידנים" הספר השלישי והאחרון בטרילוגיית "הערפילאים" של ברנדון סנדרסון

כדי להביא שלום לעולם, וין הרגה את השליט הגדול, אך כמובן שכאן הסיפור לא נגמר. הריגת השליט גבתה מחיר כבד. העולם הפך לתוהו ובוהו: ערפילים קטלניים יורדים אל העולם, ויחד איתם מגיעים ממטרי אפר ורעידות אדמה עוצמתיות ונוראיות. אם המצב לא יתוקן, האנושות עלולה למצוא עצמה נכחדת אט-אט. רמזים ברחבי העולם, שהשאיר השליט הגדול, הם הסיכוי היחיד להצלת האנושות מהכחדה. מטרת הרמזים הללו היא להעניק לוין ואלנד את הכוח והידע הדרושים להם כדי להציל את העולם. לוין ול(קיסר) אלנד יש הרבה בני ברית העומדים לצדם. כעת, כאשר רוב האימפריה עומדת לרשות אלנד, חשוב שהוא ינצל בדרך הטובה ביותר, בחוכמה ובתעוזה את המשאב האדיר הנ"ל. למרות הכוח העצום שברשותם של וין ואלנד, לא בטוח שהאימפריה האחרונה תמשיך להתקיים, עקב האירועים הרבים שפוקדים את הספר בקצב מסחרר.

במהלך הקריאה, מצאתי את עצמי שקועה בספר לחלוטין. העלילה זרמה בצורה נפלאה (בעיקר ביחס לספרים הקודמים בסדרה), והשאירה אותי קצרת נשימה. לא פעם עצרתי לרגע, וניסיתי לדמיין עצמי בתוך העולם שהסופר יצר: איך הייתי שורדת, האם הייתי לוקחת חלק פעיל בהצלת האימפריה? האם הייתי פועלת כמו הדמויות הראשיות? או שאולי אחרת?. התהליך הזה, של 'חשיפה' לשתי עלילות מקבילות כביכול (של ברנדון סנדרסון ושלי) היה מהנה ביותר. מעטים הספרים שגרמו לי לדמיין את עצמי כל כך עמוק בעלילה. לאחר שסיימתי לקרוא את הקריאה, לאחר שכל חלקי הפאזל התחברו, נדהמתי לגלות כמה תכנון השקיע ברנדון סנדרסון בסדרה. כבר בספר הראשון, "האימפריה האחרונה", הוא שתל פריטי מידע רבים, שהתבררו לנו לגמרי רק בסוף "גיבור העידנים". מעטים הסופרים שיכולים לעשות זאת במיומנות, וברנדון סנדרסון פשוט קלע למטרה.

למרות העלילה המצוינת, הפריע לי כל כך שברנדון סנדרסון הורג את גיבוריו, פירות יצירתו, באופן כפייתי כמעט. ספרים טרגיים אכן נחקקים בזיכרון, אבל הרגשתי שזה כבר מאולץ, ואפילו צולע. אבל היי, מי יודע? אולי האובססיה הזו להריגה תיחקק לי בזיכרון, והיא תהפוך את הספר לבלתי נשכח מבחינתי. אחזור אליכם עם תשובה בעוד כמה שנים.

לסיכום, סדרת "הערפילאים" החלה עם "האימפריה האחרונה", ספר פנטזיה מרענן ולא קלישאתי. לאחר מכן, המשיכה עם "באר האלוהות", שעלילתו הייתה קצת פחות טובה מזו של קודמו, לטעמי, ולקינוח הסתיימה עם "גיבור העידנים" – ספר מצוין, עם סיום מפתיע ומטלטל, שגרם לי להעריך (ואפילו להעריץ) את ברנדון סנדרסון.

"גיבור העידנים" (סדרת "הערפילאים")

ברנדון סנדרסון

הוצאת אופוס (2012)

תרגום מאנגלית: צפריר גרוסמן

720 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.