ביקורת: "הקמע: קללת שומרת האבן"

פברואר 10, 2013

הקמע: קללת שומרת האבן - קאזו קיבואישי - הספרייה הפנטסטית

הקמע: קללת שומרת האבן/ קאזו קיבואישי

מאת: מתן עבודי

בסדרת "הקמע" נתקלתי לפני זמן לא רב, אי שם בחודש אוקטובר. הספר הראשון, "הקמע: שומרת האבן", ספר קומיקס לילדים ולנוער תפס אותי במהירות; רומן גרפי יפהפה, העוסק בעולם פנטסטי מלא ביצורים מוזרים, וכל זה – בעברית. "הקמע" היא כאמור סדרת ספרים, והחשש הגדול ביותר שלי היה שייקח זמן עד לספר הבא. החשש שלי התבדה, שכן במהירות יחסית של כמה חודשים, השכילה הוצאת "כתר", להוציא את הספר השני בסדרה – "הקמע: קללת שומרת האבן".

הספר השני בסדרה ממשיך באופן ישיר את עלילת הראשון. בספר הראשון, אמילי ונאבין, איבדו בתאונת דרכים את אביהם, ואם זה לא מספיק, גם אימם נעלמה במסתוריות, לאחר שהם מוצאים מה שמתברר כקמע קסום. הם יוצאים למסע חיפושים אחריה, ומגיעים לעולם חדש ומיוחד, פוגשים חברים חדשים, ובסופו של דבר מוצאים את אימם, רק כדי לגלות שהיא מחוסרת הכרה.

כעת, בספר השני, אמילי ונאבין צריכים להתמודד מול הרפתקה חדשה – למצוא את התרופה שתעיר את אימא שלהם. כמו בספר הראשון, העניינים לא כל כך פשוטים, ואמילי ונאבין נאלצים להשיב מלחמה מול אויבים רבים.

הספר השני לא נופל ברמתו הגרפית מהספר הראשון – האמנות הנהדרת של קיבואישי ממשיכה להמם את הקורא, ומשפיעה מאוד על הסיפור ואופיו. הקריאה והאיורים נותנים חוויה שונה לגמרי מקריאה בספר רגיל – קל מאוד להתחבר לרומן הגרפי, ולהישאב יחד עם אמילי ונאבין להרפתקה.

מעבר לכך, ניתן לראות ש"קללת שומרת האבן" הרבה יותר מעניין מבחינה עלילתית – אם הספר הראשון היה מעין צלילה עמוקה לעולם החדש, בספר השני יש כבר לסיפור על מה להתבסס, והדבר ניכר בהחלט: העלילה יותר מורכבת, דמויות מופיעות ונעלמות, אויבים חדשים מציבים אתגרים, והתהליך שעוברים אמילי ונאבין משמעותי הרבה יותר. הדמויות משחקות תפקיד מרכזי הרבה יותר בספר השני, וזה רק לטובתנו הקוראים.

בנוסף, הנושאים והערכים שמעלה קיבואישי בספר הראשון, כמו אומץ, חברות או משפחה, ממשיכים לעלות גם בספר השני, בצורה מוגברת אך עדיין מוסוות ולא פולשנית מדי.

מן העבר השני, העלילה – שאמנם השתפרה עשרות מונים מהספר הראשון, הודות לפיתוח הדמויות והבסיס הפנטסטי שנתן הספר הראשון, עדיין לוקה בחסר. מדובר עדיין בעלילה פשטנית. בכל הזדמנות שאמילי ונאבין נתקלים בבעיה מסוימת, הפתרון נמצא ממש בהישג ידם, ומגיע עמודים בודדים אחר כך. הבעיות וההרפתקאות אינן מורכבות מדי, ולכן הספר לא מצליח להתעלות לרמה עלילתית גבוהה במיוחד.

ראוי לציין שהדבר פוגם בחוויית הקריאה אך ורק אם שמים לב אליו, דבר שקורה בעיקר לקוראים בוגרים יותר, שהם לא קהל היעד העיקרי של סדרת "הקמע". לקהלים הצעירים יותר, הדבר לא יפריע, ואולי אף יקל עליהם בקריאה.

לסיכום

מדובר בהמשך מוצלח מאוד של "שומרת האבן", המשך שמתעלה על איכויות קודמו. הסדרה מתפתחת בקצב נהדר, העלילה כיפית וזורמת, גם אם לא תמיד מורכבת מדי, והאמנות של קיבואישי וחבריו רק מוסיפה לחוזקו. זהו ספר קומיקס מעולה, שאולי עם הצלחתו הגוברת, יביא לקדמת הבמה ספרי קומיקס נוספים, וכולי תקווה שכך יקרה.

כל שנותר עכשיו הוא לחכות לספר הבא, ולמי שהסבלנות שלו לא רבה, אפשר לומר שיש תקווה שהתרגום לספר הבא יגיע במהרה, אם הוצאת "כתר" תדאג לשמור על הרקורד שהפגינה עד כה.

דוגמת קריאה מתוך "הקמע: קללת שומרת האבן"

האתר הרשמי של הקמע (אנגלית)

ביקורת על הספר הראשון – "שומרת האבן"

 

הקמע: קללת שומרת האבן

קאזו קיבואישי

כתר ספרים (עברית 2012)

מאנגלית: דנה זייברט

217 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.