ביקורת: גיבורי המיתולוגיה היוונית

ינואר 17, 2013

גיבורי המיתולוגיה היוונית - סיפורי מיתולוגיה - הספרייה הפנטסטית

"גיבורי המיתולוגיה היוונית" מזמין אתכם להציץ לתוך עולמם המיתולוגי של גיבורים, מפלצות ואלי יוון העתיקה

ספרים המציעים גרסאות לילדים של סיפורי מיתולוגיה בכלל, וסיפורי המיתולוגיה היוונית בפרט, נפוצים מאוד. מבחינת ההוצאות, מדובר, פעמים רבות במן הימור בטוח. אלו סיפורים ידועים ואהובים, והם אינם מתיישנים עם השנים. יחד עם זאת, זה רק אומר שיש להוצאות אשר בוחרות להוציא ספרים מסוג זה תחרות לא קלה. יש בשוק הרחב הרבה מוצרים כאלה.

כל זאת, לא בא להגיד שספרי הסיפורים מן המיתולוגיה אינם טובים או רצויים. נהפוך הוא – כאשר הם עשויים היטב, הם אכן מעניקים לקוראים הצעירים נקודת דריכה ראשונית ואיתנה אל תוך אחד מעמודי התווך של התרבות המערבית. אלו הסיפורים אשר הופכים את הארי פוטר, פרסי ג'קסון ואחרים למה שהם, וחייהם התרבותיים של צעירים שלא מכירים את הסיפורים הללו, עלולים להיות עניים למדיי. יש משהו בסיפורים האלה, ששרדו אלפי שנות שפשוף ועיצוב, שהותיר אותם כיהלום מלוטש.

על הספר – מגב הכריכה

סיפורי המיתולוגיה היוונית מרתקים את בני האדם במשך מאות ואלפי שנים.

גיבוריהם העשויים ללא חת מציתים את דמיוננו  היום בדיוק כפי שעשו בעבר הרחוק.

הם יצאו למסעות מסעירים, עברו הרפתקאות מסמרות שער, נלחמו במפלצות מעוררות אימה, ולא פעם נאלצו אפילו להתמודד מול אלי האולימפוס עצמם.

פרסיאוס האמיץ אכילס רב-הכוח, יסון ההרפתקן ודידלוס החכם הם רק חלק מהדמויות המאכלסות את דפיו של ספר יפהפה זה, שיפתח בפניכם חלון אל הרפתקאותיהם הגדולות מהחיים של גיבורי המיתולוגיה היוונית.

מבין הכותרים הרבים המוצעים בתחום, "גיבורי המיתולוגיה היוונית" של ג'. אמרסון היקס הוא דווקא חביב. הסיפורים בו מוצגים בצורה מעודנת, אך לא מעודנת מדי. הוא גם מכיל כמות נחמדה של סיפורים, ביניהם, סיפוריהם של גיבורים מוכרים יותר, כגון פרסיאוס, אכילס, יסון, קדמוס, דידלוס וגיבורים מוכרים פחות, כגון קדמוס ובלרופון. מבחינת השפה, "גיבורי המיתולוגיה" של דני ספרים מצטיין בשפה נעימה ומאוזנת – לא נמוכה מדי, אך גם לא מתנשאת ולא נגישה.

תכונה ראויה לציון נוספת של האוסף, היא האיורים הצבעוניים המעטרים אותו. מצד אחד, רמתם של אלה לא אחידה, וחלקם בפירוש טובים יותר ומעוררי דמיון יותר מאחרים. מצד שני, זה רק אומר שיש שם כמה איורים שבהחלט יכולים לשלוח ילד (או מבוגר), פעם אחר פעם, בחזרה אל מדף הספרים, כדי לשלוף את הספר מן המדף.

האיורים הגדולים והצבעוניים יכולים להפוך הקראה מתוכו לחוויה מהנה. עם זאת, הם עלולים להתגלות כמטעים. הסיפורים, על אף שהם מעודנים למדיי, לא מתאימים לכל ילד/ה ובכל גיל. דרושה רגישות הורית בנושא. אחד מן האיורים המוצלחים מעטר את הכריכה, ומתאר את סצנת מותו של אכילס. זהו ציור צבעוני, מפורט יחסית, מעניין מבחינת פרספקטיבה ועתיר באקשן. יחד עם זאת, אני לא בטוח שזהו האיור שהייתי רוצה על אוסף סיפורים לילדים – לפחות לא אם לא הייתי מרגיש בשל עדיין לנהל עם ילדיי שיחה בנושא המוות.

כספר לקריאה עצמאית של ילדים בשלבי קריאה ראשונים, הספר יכול להתאים, משום שהוא מנוקד וכתוב בצורה ברורה ופשוטה יחסית (אך לא פשטנית). נראה לי שיותר מכול, הוא מתאים לקבוצת גיל זו, של הכיתות הראשונות, בהן ילדים כבר יודעים לקרוא, אך עדיין לא מסתדרים לגמרי עם קריאה ללא ניקוד. אני בהחלט יכול לראות כיצד ילדים ייהנו ממנו מאוד. אבל כאן נתקלתי בתעלומה: "גיבורי המיתולוגיה היוונית" הוא פשוט ספר גדול! אני מתכוון לכך במובן הכי מילולי של המילה. אורכו 33 ס"מ, רוחבו 24.5 ס"מ, ואף על פי שלא שקלתי אותו, אי אפשר להגיד שהוא קל משקל. גם גודל הפונט של האותיות בפנים גדול מדי – מסוג הגדלים שמאפיינים, בדרך כלל, ספרי הקראה לפעוטות ולילדים צעירים. לפיכך, יכול להיות שהגודל ירתיע קוראים צעירים, בעוד שקוראים מבוגרים יותר עשויים לרצות גרסאות יותר בוגרות של סיפורי המיתולוגיה. כמו כן, אני לא בטוח כמה הוא יהיה להם נוח לקריאה, קל וחומר לנשיאה בילקוט.

למרות שעל פני הדברים, מתאים לספר מיתולוגיה להיות ענקי, ולמרות שממדים אלה יכולים לעשות צדק לאיורים, האיורים בספר אינם כה מורכבים שהם דורשים זאת. לכן, לתחושתי, טוב הייתה עושה ההוצאה, אם הייתה מוציאה את "גיבורי המיתולוגיה היוונית" בפורמט קטן בהרבה – כזה שקל לשכן על המדף וקל להוציא, וכן כזה שקל יותר לשאול מן הספרייה ולהכניס לתיק.

לסיכום

"גיבורי המיתולוגיה היוונית" הוא כותר מצוין בשביל לעשות עמו את הצעדים הראשונים בהיכרות עם סיפורי המיתולוגיה היוונית. קשה להישאר אדישים לסיפורים ולאיורים, שיציתו ודאי את דמיונם של ילדים רבים. הניקוד והשפה הקולחת, באדיבות תרגומו של חגי ברקת, מבטיחים אף הם חווית קריאה מהנה לילדים אשר נמצאים בתחילת דרכם בעולם הקריאה. יחד עם זאת, במקרה של הוצאה נוספת, הייתי שוקל להקטין את הספר משמעותית, ואולי אף לעשות שימוש בנייר פחות כבד.

גיבורי המיתולוגיה היוונית

ג'. אמרסון-היקס

מאנגלית: חגי ברקת

הוצאת דני ספרים (2012)

80 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.