ביוגרפיה חדשה של טולקין בעברית

ינואר 9, 2013

סיפור חייו של טולקין - ביוגרפיה של טולקין - הספרייה הפנטסטית

בואו להכיר את סיפור חייו של טולקין – הסופר שברא את "ההוביט" ו"שר הטבעות", מאת המפרי קרפנטר

חובבי ספרות רבים אינם מסתפקים בקריאת יצירותיהם של הסופרים והסופרות החביבים עליהם, הם רוצים להכיר גם את האנשים שמאחורי היצירות. ככל שהיוצרים ידועים יותר ומשמעותיים יותר, כך הרצון לדעת דבר מה על חייהם ועל הרקע ליצירתם יותר חזק. לכן, זה לא מפתיע כי חובבי יצירתו של הסופר ג'.ר.ר. טולקין, מי שנחשב לאבי הפנטסיה המודרנית, ידועים במיוחד בקשר שלהם, לא רק עם היצירה, אלא עם הסופר עצמו.

ג'ון רונלד ראואל טוֹלקין, הסופר שיצר את "ההוביט" ואת טרילוגיית "שר הטבעות"' בדה מדמיונו המופלא עולם פנטסיה עשיר המאוכלס בהוביטים, במכשפים, באוֹרקים, אלפים וששלל יצורים אהובים נוספים. כבר בילדותו הוקסם טולקין מהנופים הכפריים שבסמוך לבירמינגהם, שם טייל עם אחיו הצעיר והמציא שמות לדמויות שפגשו בדרך. לאחר מותה בטרם עת של אמם, נדדו שני האחים בין משפחות אומנות ומוסדות לימוד שונים. אז גם החלו לנבוט ניצני אהבתו של טולקין לשפות – אהבה אשר השפיעה מאוד על יצירתו. הוא נמשך לצלילים מסתוריים של שפות עתיקות, ובמהרה החל להמציא שפות משלו. אבל גם אז אף אחד לא שיער לאילו הישגים אדירים יגיע הבלשן החובב.

"סיפור חייו של טולקין" היא הביוגרפיה הרשמית היחידה – והמצליחה ביותר – של טולקין. המחבר, המפרי קרפנטר, זכה להכיר מקרוב את הסופר ולראיין אותו בשנותיו האחרונות. בביוגרפיה זו, מנסה קפנטר לפצח את חידת האיש שהצליח לברוא עולם שלם ולהחזיר לספרות העולמית את הקסם שבאפוס, תוך שהוא מסתמך על השיחות והמכתבים הנדירים שהגיעו רק לידיו.

התוצאה היא אוצר בלום שבתוכו מסתתרות תשובות לשאלות מרתקות: איך נבראה "הארץ התיכונה", וכיצד נולדו דמויותיהם הבלתי נשכחות של גנדלף, גולום, פרודו ובילבו באגינס; כיצד חלחלה תקופת ילדותו של טולקין ליצירותיו, ומה היו מקורות ההשראה לבריאת השושלות המשפחתיות הענפות ולהמצאת שפות חדשות לעמים הבדיוניים שלו; וגם – מה הוא חש כלפי דמויותיו, מדוע הוא כעס על המו"ל שלו, וכיצד דווקא קתולי אדוק כמוהו ברא עולמות של פיות, שדים ורוחות. כעת, באמצעות התרגום החדש זמינה הביוגרפיה לראשונה גם לקהל קוראי העברית!

 

בואו להתרשם מקטע לדוגמה מתוך הביוגרפיה

סיפור חייו של טולקין: הסופר שברא את "ההוביט" ו"שר הטבעות"
המפרי קרפנטר
הוצאת "אחוזת בית" (2013)
מאנגלית: דני אורבך
אחרית דבר: עמנואל לוטם
352 עמודים

 

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.