ליל כל המכשפות – דבורה הרקנס

אוקטובר 8, 2012

ליל כל המכשפות - דבורה הרקנס - הספרייה הפנטסטית

ספר הביכורים של דבורה הרקנס משיב את המכשפות לאור הזרקורים, לצד ערפדים, שדים וכל השטיק.

"אל תשפוט ספר לפי הכריכה שלו", אומרים באנגלית, ויכול להיות ש"ליל כל המכשפות" (A Discovery of Witches) הוא דוגמה לכך. ביקורת תפורסם בהמשך, לאחר שאקרא אותו, אבל ממחקר בנבכי הרשת עולה שיש למה לצפות. מדוע? קודם כל בגלל המחברת. דבורה הרקנס לא סתם אוהבת היסטוריה – היא פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת דרום קליפורניה. התמחותה היא בהיסטוריה של המדע והרפואה, ובמיוחד במאות ה-15 עד  ה-17. שני ספרים אקדמיים פרי עטה עסקו בקבלה, באלכימיה ובלונדון בתקופת המהפכה התעשייתית. היא כנראה מבינה דבר או שניים בחומר עליו היא כותבת.

כעת, לא חסרים אנשי אקדמיה אשר מנסים את ידם בתחום הסיפורת, אבל כנראה שבמקרה של הרקנס משהו גם עבד, משום ש"ליל כל המכשפות", הרומן הראשון שלה, אשר ראה אור בשנה שעברה, היה לרב-מכר של הניו-יורק טיימס ותורגם ופורסם מאז בלא פחות מ-34 מדינות. אם לא די בכך, הרי שהוא הראשון בטרילוגיית "כל הנשמות", והזכויות לעיבוד הטרילוגיה למסך הגדול כבר נמכרו לחברת Warner Brothers Pictures. לפי אתר המחברת, העבודה כבר החלה על עיבוד הספר הראשון, כאשר דניס דינובי ואליסון גרינספאן מפיקות והמחזאי זוכה פרס הפוליצר והטוני, דייווייד אובורן ("הוכחה" 2005) נשכר לכתיבת התסריט.

למה לספר כה מבטיח יש כריכה של רומן-רומנטי? אני לא בטוח. יכול להיות שהסיבה היא שהוא אכן רומן-רומנטי, גם אם קצת יותר מתוחכם. אבל אני אהיה יותר חכם כשיצא לי להתעמק בו.

עלילת הספר מגב הכריכה

דיאנה בישופ, חוקרת מאוניברסיטת ייל, באה לאוקספורד לסיים עבודת מחקר בתחום הלכימיה. בספרייה היא מזמינה כתב יד עתיק שנקרא 'אשמול 782'. דיאנה, נצר לשושלת של מכשפים, חשה מיד שכתב היד מכושף, אך מעדיפה שלא לאמת את תחושתה. היא רק אינה יודעת שספר האלכימיה העתיק הזה נחשב לאבוד, והופעתו הפתאומית חוללה סערה בעולם של יצורים בעלי כוחות על-אנושיים. עד מהרה פולשת חבורה טורדנית של שדים, מכשפים וערפדים לחדר הקריאה של שהספרייה, בהם מתיו קלרמון, גנטיקאי מכובד אפוף סוד, יוגיסט נלהב, מבין גדול ביינות – וערפד שמגלה עניין רב ב'אשמול 782'.

ליל כל המכשפות הוא רומן אפי שוקק חיים שיש בו היסטוריה ומאגיה, רומנטיקה ומתח, והוא עובר בין רחובות אוקספורד לטירות הרריות בצרפת ולעיירה אמריקנית. דבורה הרקנס טווה במיומנות של חוקרת ובכישרון של מספרת-אגדות סיפור של תשוקה ואובססיה, התנגשות של אלכימיה, מאגיה ומדע, וסודות שמורים היטב של עולם מכושף.

האתר הרשמי של דבורה הרקנס

ליל כל המכשפות

דבורה הרקנס

הוצאת כנרת ומטר (עברית 2012)

תרגום מאנגלית: נועה בן פורת

670 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.