פוסטר חדש ל"הקוסם מארץ עוץ"

יולי 7, 2012

 סרט הקוסם מארץ עוץ - סרטי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית

דיסני שחררו את הפוסטר הראשון של "Oz the Great and Powerful" – האם ישחזר את "אליס בארץ הפלאות"?

זוכרים במרץ שסיפרתי לכם על הפקות "הקוסם מארץ עוץ"? ובכן, אחת מהן, "Oz the Great and Powerful", ירתה את יריית הפתיחה במסע הפרסום במרוץ אל הבכורה ושחררה פוסטר רשמי ראשון. הפוסטר מקסים ויזואלית, אבל אם הוא אמור להעיד משהו על תפיסת העלילה של הסרט, הוא גם בעייתי משהו.

את תרגום תקציר העלילה הרשמי תוכלו למצוא כאן, אבל בקצרה, מדובר במעין פריקוול למתרחש בספר הראשון של באום ולסרט הקלאסי של MGM. כך, במקום להתמקד בדורותי, צפוי הסרט להתמקד בקוסם המתחזה אשר העניק לספר ולסרט את שמם, ולספר כיצד זה הגיע אל ארץ עוץ ואל הארמון בעיר האזמרגד. הקוסם, כפי שיודע כל מי שמכיר את הסיפור, הוא בכלל אדם פשוט, מפעיל כדור פורח בקרקס, אשר נסחף יום אחד בעקבות תאונת תעופה והגיע בטעות אל הארץ הקסומה, שנים לפני שסופת הטורנדו תיקח את דורותי למסע דומה.

קצת על עיר האזמרגד והקוסם

הקוסם מארץ עוץ - MGM - הספרייה הפנטסטית
אייקון תרבותי - עיר האזמרגד בסרט של MGM מ-1939

עיר האזמרגד, ביתו של הקוסם, הוקמה בהוראתו "כדי להעסיק את תושבי המקום" שהעריצו את האורח החדש מן השמיים. למעשה, העיר כה מפוארת וירוקה, שבוהקה נראה למרחוק, והיא משמשת אולי כעדות העזה ביותר לעוצמתו. תמונתה של דורותי וחבורתה העליזה על רקע העיר בסרט הקלסי היא אחד מן האייקונים הגדולים של התרבות האמריקאית בפרט והתרבות המערבית בכלל. אבל היא גם עומדת במרכזה של מחלוקת רבת שנים, אותה ניתן לסכם בשאלה: ירוקה, או לא ירוקה?

כאשר דורותי וחבריה מתקרבים אל העיר בפעם הראשונה, הם רואים את הזוהר הירוק שלה בשמיים, שכן הסיפורים מספרים שהיא כה עשירה שרחובותיה ובתיה משובצים באבני אזמרגד. אך כאשר הם מגיעים אל העיר, הם נדרשים להרכיב על עיניהם משקפיים ירוקים. אלה, מגלה החבורה מאוחר יותר, גורמים לכך שהכול ייראה ירוק, אולם לדברי הקוסם, על אף שהעיר אכן עשירה ומשובצת באבנים יקרות, למעשה, אינה באמת ירוקה יותר מכל עיר אחרת. זוהי רק עדות נוספת לשקריותו של הקוסם המתחזה, וכנראה גם ביקורת של פרנק באום, המחבר, על כך שאנשים ישכנעו את עצמם בכל שקר, מגוחך ככל שיהיה, אם ירצו בכך.

הגילוי המרעיש הזה לא מסביר מדוע, אם עיר האזמרגד באמת אינה ירוקה יותר מכל עיר אחרת, דורותי וחבריה רואים אותה זורחת בצבע זה למרחוק לפני שהרכיבו את המשקפיים, ופעם נוספת, לאחר שהם יוצאים משעריה אחרי שהסירו אותם. לסוגיה הזאת הסברים שונים, כולל הסבר לפיו באום פשוט פספס. קורה. הסבר אחר גורס כי העיר אינה ירוקה, אך חומותיה עשויות אזמרגד ולכן היא בוהקת בירוק למרחוק. במקרה זה, הקוסם כמובן שוב משקר כאשר הוא אומר שהעיר אינה ירוקה יותר מכל עיר אחרת. אם תקראו את הספר בעיון, אולי תוכלו למצוא לחידה זו פתרון משלכם.

הייתה או לא הייתה

עכשיו, כשאנחנו יודעים טיפה על עיר האזמרגד, נחזור אל הפוסטר של הסרט. למרות הפרדוקס בנוגע לצבעה של העיר, דבר אחד אינו מוטל בספק – הקוסם הוא שהורה לבנות אותה ואת הארמון המפואר שבליבה. אולם בפוסטר ניתן לראות את הקוסם ואת הסופה שמביאה אותו אל הארץ הקסומה (למרות שבספר המקורי הוא פשוט נסחף עם הרוח, ללא סערה). הקוסם, איש צעיר עדיין בשלב זה, צופה מן הכדור הפורח אל עבר עיר האזמרגד שבקצה דרך האבנים הצהובות. הבעיה היא, כמובן, שבשלב זה, כאשר אותו איש קרקס לא נחת עדיין, העיר כלל לא נבנתה, ועל כן גם השביל המפורסם אשר אמור להוביל אליה.

יכול להיות שאני קטנוני. יכול להיות שהפוסטר בעצם לא מעיד על כלום, או לפחות לא מעיד על סצנה. מצד שני, יכול להיות שהוא מעיד על כך שהסרט אינו מתכוון באמת להיות פריקוול וכי מפיקיו מתכננים לקחת מספר חירויות משמעותיות עם הספר האהוב. "מן המפיק של 'אליס בארץ הפלאות' והבימאי רב-החזון של 'ספיידרמן'" כתוב בראש הפוסטר בגאווה. אולם אם החירויות שטים ברטון לקח לעצמו עם ספרו של לואיס קרול אמורות להעיד משהו לגבי מה שניתן לצפות מהסרט הזה, אני חושש – חושש מאוד…

למרות כל הנאמר, ברור כי זהו רק הצעד הראשון של הסרט בדרך אל המסכים והרבה עוד ייאמר ויתגלה לפני שנראה אותו. ואנחנו הרי נראה אותו. הלוא כל הזדמנות לבקר בממלכות הקסם ולהצית את הדמיון היא סיבה למסיבה, ועוד כשמדובר בארץ עוץ! אני יודע שסביר להניח שאכסוס כבר ציפורניים בציפייה להיסחף אל ארץ עוץ על המסך הגדול. כך או אחרת, אקפיד לעדכן אתכם בכל התפתחות מעניינת בהמשך.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.