פנטסיה בירושלים – שדים ברחוב אגריפס

אפריל 20, 2012

שדים ברחוב אגריפס - חגי דגן - הספרייה הפנטסטית

שלל ספרי פנטסיה ישראליים ומקוריים פוקדים את ארצנו הקיץ, וספרן הלילה שמח לדווח לכם עליהם.

כבר לפני למעלה מעשור יצאו מדי פעם בפעם ספרי פנטסיה שנכתבו על ידי מחברים או מחברות ישראליים. באותם ימים, כמעט כל ספר שכזה התהדר בצורה כזאת או אחרת בהיותו ספר הפנטסיה הישראלי הראשון – הספר שהביא את הפנטסיה לישראל. טענה מגוחכת, אבל בזמנו, לא מופרכת לחלוטין, כיוון שהספרים שיצאו לא תפסו (יש מי שיאמר, בצדק) ונשכחו עד מהרה. אבל בשנה-שנתיים האחרונות, דברים מתחילים להשתנות.

במרוצת השנים, משהו השתנה בז'אנר. דור שלם של יוצרים עמל מאחורי הקלעים, התמקצע, השתפשף וחיפש אחר הקול הישראלי המקורי, זה שיאפשר ליצור באמת פנטסיה מקומית, במקום לחקות מוסכמות מאנגליה ומארה"ב. הדגש הוא על עבודה מאחורי הקלעים, מכיוון שמדובר בתהליך ניסוי ולמידה סיזיפי, עם הרבה תסכולים ומעט תגמולים. תהליך זה רחוק מרחק שנות אור מן הכתיבה הילדותית, שהייתה נפוצה בעבר, בה כל אחד שאף להמציא עולם, לכתוב בו הרפתקה גנרית ומשמימה ולזכות לתהילה כ"טולקין הישראלי" או "ג'יי.קיי. ראולינג הישראלית". אף על פי שעדיין נשמעים קולות כאלה, התקדמנו משם. התבגרנו. ואת ההתבגרות הזאת, ניתן לראות בכמה מספרי הפנטסיה אשר יצאו השנה, ובכמה מאלו אשר צפויים לצאת בהמשך השנה.

כבר כתבתי לכם על "דם כחול" מאת ורד טוכטרמן, אשר הצליח להביא את מיתוס הערפדים לארץ, ולהחליף את הרכבת התחתית ואת מעילי העור הארוכים בפארק הירקון ובערפדוסים. כעת, אני שמח לדווח על ספר פנטסיה חדש, "שדים ברחוב אגריפס", מאת חגי דגן, אשר מגדיל לעשות ושואב מתוך המיתולוגיה והפנתיאון המקומי, ומעניק מקום של כבוד לעיר הבירה, ירושלים.

דגן אינו טירון בתחום הכתיבה או בחומרים העומדים בבסיס ספרו האחרון. הוא חוקר ומרצה למחשבת ישראל במכללת ספיר , וכן מחבר רב-המכר "המיתולוגיה היהודית", מתוך סדרת ספרי המיתולוגיה המצליחה של הוצאת "מפה". "שדים ברחוב אגריפס" הוא ספרו השביעי, והמחבר אף זכה בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת 2007. כל אלה, הופכים את הספר לאחד מספרי הפנטסיה המבטיחים של השנה, לפחות עבורי.

עלילת הספר (מן הכריכה האחורית)
כששבי, נהג מונית חובב נשים ואלכוהול, יוצא אל הכביש ביום קודר וסוער אחד בתחילת החורף, אין לו מושג שהוא עומד ללכת לכל השדים והרוחות. הוא מעלה לרכבו נוסעת אקראית ומוצא עצמו כחבר שלא מן המניין בצוות הממונה על מיגור תופעות על-טבעיות בבסיסי צה"ל. הצוות– הכולל פסיכולוג ומדען שהפך לפרפסיכולוג, חוקרת פנטזיה שופעת שיש בה יותר מן הנראה לעין, מגרשת שדים ערבייה ואקדמאי מומחה למיתוסים יהודיים – נלחם בשדים שמתעקשים לחזור ולהגיח אל חיי היומיום מתוך הכתבים העתיקים, המסורות והאמונות.

אט-אט מבינים חברי הצוות שהעלייה התלולה במספר ההתגלויות מצביעה על כוחות אדירים הרוחשים מתחת לפני השטח ועליהם. יום המים הגדולים מתקרב, וגורלן של שתי אֵלוֹת – איזיס ופורטונה – שנשבּו בישראל בתקופת התלמוד, עומד להיגזר.

שדים ברחוב אגריפס מתרחש בעיקר בירושלים – עיר שהעבר הרחוק פולש אל תוך ההווה שלה ולעיתים אף גובר עליו, שהטבעי והעל-טבעי משמשים בה בערבוביה – שפועמת לצלילי המוזיקה הצוענית השמחה שבוקעת מהמונית של שבי ובוהקת באור דמדומים מטורף ומשעשע.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.