יום הולדת 120 לג'.ר.ר. טולקין

ינואר 3, 2012

ההוביט - ג'ון הו - ספרי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית
בתוך מאורה באדמה חי לו הוביט… (ג'ון הו 2002 – כל הזכויות שמורות)

היום יום-הולדתו ה-120 של טולקין, מחבר ההוביט ושר הטבעות, ואחד הסופרים הגדולים של המאה ה-20
ג'.ר.ר. טולקין - סופרי פנטזיה - הספרייה הפנטסטית


 פרופסור ג'. ר. ר. טולקין (ג'ון רונלד ראואל טולקין) – מחברם של ההוביט, סדרת ספרי שר הטבעות ועוד ספרים ושירים רבים אחרים, נולד היום, לפני בדיוק 121 שנים. אף על פי שטולקין אינו סופר הפנטסיה הראשון, הרי שבעיני רבים, הוא נחשב לאבי ספרות הפנטסיה המודרנית.כיאה לסופר פנטסיה אפית, טולקין נודע בסלידתו מן המודרניזציה והתיעוש של העולם במאה ה-20. אף על פי שנולד כמעט בסוף התקופה הוויקטוריאנית, נראה היה כי זו התאימה לו בהרבה. במקום המולת העיר, המפעלים והמכוניות, העדיף טולקין את השקט והשלווה של אוקספורד והאזורים הכפריים, וכן לרכוב על אופניו או (בדומה לבילבו, גיבור ספרו ההוביט) לטייל ברגל.

ספריו של טולקין ראו הצלחה אדירה והביאו לו תהילה כבר בימי חייו. למעשה, בערוב ימיו, תהילה זו החלה כבר להעיק עליו, והוא נאלץ להסיר את מספר הטלפון שלו מספר הטלפונים ואף לעבור מביתו. הפופולריות של ספרים כגון ההוביט, שר הטבעות והסילמריליון לא דעכה במהלך השנים. למעשה, ספרים אלה אחראים במידה רבה לתופעה התרבותית שהיא הפנטסיה המודרנית, בין אם מדובר בספרות, במשחקי תפקידים, באומנות או על המסך.

עם השנים הפכו טולקין וספריו לעניין של חובבים נאמנים בעיקר, אך ב-2001 שבו יצירותיו של המחבר האנגלי לתודעת הציבור הרחב בזכות טרילוגיית סרטי שר הטבעות, בבימויו של סר פיטר ג'קסון. למעשה, כה רבה הייתה הצלחתם כי בימים אלה נמצאים בהפקה שני סרטים נוספים המבוססים על ההוביט. לאחר צאתם של צמד סרטי ההוביט, בדצמבר 2012 ובדצמבר 2013, מתלוצצים מעריצי טולקין, כל שייוותר הוא לעבד למסך הגדול גם את הסילמריליון.

הרמת הכוסית השנתית
כדי לחגוג את יום הולדתו של טולקין, נוהגים מעריציו מסביב לעולם לבצע הרמת כוס ולברך את הסופר האהוב בכל 3 לינואר, בשעה 21:00 (לפי הזמן המקומי). הברכה, לכל מי שתוהה, היא פשוטה למדי: "הפרופסור".

אתר המעריצים "הטבעת האחת", מסביר את טקס הרמת הכוסית הבריטי:
"כדי לבצע הרמת כוסית לכבוד יום הולדתו של אדם, עליך לעמוד, להרים כוס ובה משקה לבחירתך (לא בהכרח אלכוהולי), ולציין את חתן יום ההולדת, במקרה זה – "הפרופסור", בטרם הלגימה (או הגמיעה, תלוי מה מתאים למשקה). כעת כל שנותר הוא לשבת וליהנות מן המשקה.

אגודת טולקין הקימה עמוד מיוחד בשביל הרמת הכוסית של 2012, בו חובבי טולקין מכל רחבי תבל יכולים לעדכן חובבים אחרים כיצד הם מתכוונים לחגוג ולהזמינם, אם הם מתכננים אירוע מיוחד, או פשוט כדי לחלוק עם העולם איזה משקה הם מתכוונים להרים את כוסית יום ההולדת.

האם תרימו כוסית הערב לכבוד יום הולדתו של פרופסור טולקין, ואם כן, כוסית של מה?

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.