לא רק בהוגוורטס – קסם של לימודים

ספטמבר 13, 2011

שיעורי העשרה לבתי ספר - סתיו אומנויות - הספרייה הפנטסטית

הפעלות לילדים - סתיו אומנויות - הספרייה הפנטסטית
ספטמבר ותחילת שנת הלימודים הם בדרך כלל נקודת הזמן בה מתחיל האקשן האמיתי בספרי הארי פוטר. אבל בעוד הארי וחבריו מצפים לשוב לבית ספרם הקסום, במציאות, מרבית התלמידים משרכים את רגליהם באי-רצון אל בית הספר. את האמת? אני קצת מזדהה איתם. גם כשאני הייתי ילד, בתי ספר לא היו בדיוק הוגוורטס. מצד שני, לתלמידים כיום יש אפשרות ליהנות מסוג של שיעורים, שבתקופת הלימודים שלי, אפילו לא היו בגדר חלום – שיעורי מדעים חווייתיים, שיעורי דרמה חווייתית, משחקי תפקידים (מבוכים ודרקונים) לפיתוח יצירתיות ועוד.

את כל זה גיליתי במהלך שיחה עם סתיו מורג, המפעילה את סתיו אומנויות – גוף חינוכי עצמאי וותיק, אשר כותב ומפעיל תכניות העשרה לילדים ונוער. בנוסף לשיעורים שהוזכרו מעלה, סתיו מציעה גם תכניות לגיל הרך, כגון סיפור ויצירה ועוד שלל פעילויות. הקו המנחה את סתיו אמנויות, הוא שלימודים והנאה אינם צריכים להיות בסתירה זה לזה, ושבאמצעות העשרה וחינוך בגובה העיניים, אפשר להשתמש בסקרנות הטבעית של הילד ובתחומי העניין שלו כמניע ללמידה.

קסם, הנאה ולימודים?הפעלות לימי הולדת - סתיו אומנויות - הספרייה הפנטסטית

ובכן, מסתבר שהשילוב הזה יכול לעבוד לא רק בפנטזיה. סתיו, כותבת התכנים הלימודיים, מביאה עימה ניסיון רב במסגרות לימוד מגוונות, לרבות מסגרות להוראת מחוננים במרכזים עירוניים ופרטיים ומסגרות לא פורמליות של חוגים ותוכניות העשרה. החיבור בין הנאה ולימוד עם ערך מוסף, בעצם מחבר מחדש בין לימוד פורמלי וחינוך, ומעודד לערכים כגון יוזמה, סקרנות, כושר המצאה וסבלנות.

לדברי סתיו, תוכניות הלימודים והפעילויות השונות מותאמות לצורכי כל מוסד לימודי ודרישותיו. בין אם מדובר בפעילות חד-פעמית או בתוכנית לימודים ממושכת, הכול מתבצע בתיאום מלא ובשיתוף הדדי. החברה מציעה תוכניות לימוד שנתיות, סמיסטריאליות, הפעלות חד-פעמיות הכוללות ימי נושא, כנסים, הפעלות לקייטנות או לחגים בנושאים מגוונים, וכן ימי הולדת ייחודיים. אז עבור הספרן הזה ושאר המבוגרים, זה כנראה כבר אבוד. לטוב ולרע, אנחנו את בית הספר סיימנו. אבל אם מישהו מכם מחפש דרכים להעשיר את תוכנית הלימודים, ולהעניק לילדים את מתנת הדמיון, הפנטזיה והלימודים מתוך סקרנות ועניין, עכשיו יש לכם כתובת.

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.