120 שנה למותו של קרלו קולודי – אבי פינוקיו

אוקטובר 26, 2010

120 שנה למותו של קרלו קולודי - מחבר פינוקיו - הספרייה הפנטסטית

"היה היה, לפני שנים רבות… 'מלך!' יצעקו ודאי קוראיי הצעירים. לא, ילדים, טעות בידיכם. היה היה פעם בול עץ". כך מתחיל סיפורו של פינוקיו, אחד מסיפורי הילדים האהובים ביותר בהיסטוריה.

היום (26.10), לפני מאה ועשרים שנה, הלך לעולמו הסופר האיטלקי קרלו לורנזיני, הלא הוא קרלו קולודי – המחבר שהביא לעולם את דמותו האל-מותית של ילד העץ אשר רצה להיות ילד אמיתי. את ההשראה לשם העט שלו שאב קולודי משם הכפר בו נולדה אימו. בתחילת קריירת הכתיבה שלו כתב מאמרים ומחזות סאטיריים ותרגם סיפורי ילדים. בין השנים 1881 – 1883, כתב סדרה של סיפורים אשר יחדיו מהווים את הרפתקאות פינוקיו. הסיפורים הופיעו בהמשכים בכתב עת לילדים בשם הייחודי Giornale Per I Bambini  או בתרגום לעברית – "כתב העת לילדים". לאחר פרסום הסיפור האחרון, נאספו כל הסיפורים לספר אחד, שלימים תפס את מקומו בפנתיאון התרבות העולמית והפך לאחד הספרים הפופולאריים ביותר בהיסטוריה.

הרפתקאות פינוקיו תורגם ליותר ממאתיים שפות, ואף זכה לתואר המפוקפק משהו של "ספר ההדרכה לילדים" ב-הא הידיעה. כ"ספר הדרכה" הספר עלול להימצא מזעזע למדי בסטנדרטים המקובלים בעולם כיום. הספר מכיל סצנות של אלימות לשמה וסצנות בהן מוצגת אכזריות קשה והונאה חסרת מצפון. בנוסף, יש בו נגיעות רבות של מוות, אשר הופכות את הקסם שלו לקסם מסתורי ואפל. כך, למשל, הפיה הטובה הזכורה לטוב מן הסרט של וולט דיסני, מתוארת בעת כניסתה לסיפור כרוח רפאים של ילדה הממתינה לארון קבורתה:

לקול הרעש העז, נפתח חלון וילדה יפהפייה הביטה החוצה. שיערה היה כחול ופניה לבנות כשעווה. עיניה היו עצומות וידיה נחו על חזה. מבלי להניע כלל את שפתותיה, אמרה בקול שנשמע כאילו בא מעולם אחר:

"אין איש חי בבית זה. כולם מתים".

"האם לא תפתחי לפחות את הדלת למעני?" קרא פינוקיו בקול תחינה.

"גם אני מתה".

"מתה? אם כך, מה את עושה ליד החלון?"

"אני ממתינה לארון הקבורה שיישא אותי מכאן".

קולודי לא חסך דבר מן הילדים האיטלקים בסוף המאה ה-19. באותה המידה שהוא אפל, כך שופע הסיפור גם אינספור רגעים מצחיקים להפליא. כמו כן, כפי שקורה בספרי ילדים רבים, גם הרפתקאות פינוקיו עמוס ברגעים מלאי תובנה לגבי האופי האנושי. לא אכביר עוד במילים. היום הוא תירוץ מצוין לקחת את הספר ליד או לצפות באחד מעשרות עיבודיו למסך. לחילופין (או בנוסף), תוכלו לפצוח במסע גילוי מרתק בנבכי האינטרנט, וללמוד עוד על אותה יצירה ספרותית מופלאה, אליה כיף לשוב כל פעם מחדש.

120 שנה למותו של קרלו קולודי - מחבר פינוקיונראית קצת יותר טוב – הפיה הטובה בסרט פינוקיו של וולט דיסני (1940)

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.