ביקורת: קרקס החלומות

אוגוסט 16, 2013

קרקס הלילה - ארין מורגנסטרן - הספרייה הפנטסטית

ביקורתה של אפרת זואי קדם על "קרקס החלומות", מאת סופרת הפנטסיה, ארין מורגנסטרן

"הקרקס מופיע בלי אזהרה. שום הודעות אינן מקדימות את בואו. פתאום הוא שם, אחרי שאתמול לא היה. ברוכים הבאים לקרקס החלומות".

"קרקס החלומות" הנו ספר הביכורים של ארין מורגנסטרן. הראשון, ואני מקווה שלא האחרון, מכיוון שזהו סיפור אגדה מקסים ומורכב.

לרוב אנו מצפים למצוא בספרים גיבור אחד, כאן אנו מקבלים שניים. בחור ובחורה שנכבלו לחיים בהם לא בחרו, במסגרת דו-קרב מסתורי בו הם משחקים זה מול זה במשחק שאיש מהם אינו יכול לשער כיצד יסתיים בסופו של דבר. אולי זה נשמע קצת כמו עלילת "משחקי הרעב", אך הספר פנטסטי הרבה יותר ממנו, בכל מובן אפשרי.

כאמור, גיבורינו, סיליה ומרקו, הוכשרו מילדותם להתמודד זו מול זה, במשחק שמשוחק כבר מאות שנים על ידי שני קוסמים רבי-עוצמה – הקוסמים פרוספרו ואלכסנדר, זאת מבלי להכיר כלל האחד את השנייה. כל אחד מהם מוכשר מאוד באסכולת הקסם שלו. אהבתי את העובדה שהקסם שלהם אינו זהה – היא מתמחה במניפולציות של העולם הפיזי, והוא באשליות מנטאליות יותר.  התיאורים של הקסמים שהם מבצעים והאשליות הנהדרות שמוצגות לקהל, וכמובן גם לנו הקוראים, הנם עתירי דמיון ועשירים בפרטים שמסייעים לנו, כקוראים, לצייר לעצמנו את העולם בו פועלות הדמויות ואת השפעתן עליו. משום כך, לא התפלאתי כאשר קראתי כי הסופרת היא אמנית פלסטית ואמנית מולטימדיה, אשר לדבריה "כותבת את מה ש[היא] לא יכולה לצייר, ומציירת את מה ש[היא] לא יכולה לכתוב".

עובדה זו ניכרת גם בתיאורי העיצוב של אוהלי הקרקס המגוונים והמשתנים ללא הרף, שכל אחד מהם מהווה מעין "ארץ פלאות" בפני עצמו. הרגשתי כי כאשר אנו כקוראים נכנסים עם אורחי הקרקס לאוהל חדש אנו מתפעלים ממנו בדיוק כמותם.

הסיפור בנוי כך, שהוא מצליח להכיל בתוכו מספר רב של דמויות מעניינות ועגולות. כל דמות בספר, ראשית ומשנית כאחד, זוכה לתיאור מפורט ולאפיונים משלה, והיא מעניינת בפני עצמה, ולא משמשת רק ככלי שטחי להנעת העלילה. כמו כן, למרות ריבוי הדמויות והקפיצות הכרונולוגיות בספר, לא מרגישים באף רגע במהלך הקריאה ש"אובדים" בין שלל הדמויות וההתרחשויות.

הספר עוסק בקסם ובאהבה, וגם בדמיון, ביצירתיות האנושית שאין לה גבולות, ובחמלה. לא מדובר בסיפור אגדה קלאסי, וגם הסוף אינו סוף קלאסי.

כמה מילים על עיצוב הספר: העיצוב מתאים לסיפור העלילה בצורה מושלמת. כמו הקרקס, גם העטיפה מעוצבת בשחור ולבן, ובשולי הכריכה העיצוב הוא של פסים בשחור ולבן, ממש כמו אוהל קרקס. חדי-העין יבחינו גם בעיטורים אדומים קטנים, ולאחר קריאת הספר יבינו מדוע נוספו אף הם לכריכה.

דבר אחד שהיה קצת מעצבן במהלך הקריאה – מדי פעם מוזכרות מילים בצרפתית, ולא נוסף להן תרגום בעברית או באנגלית, כך שמי שרוצה לדעת את פירושן צריך לרוץ למילון או לנסות להבינן מההקשר. מכיוון שלא לכולנו הייתה משפחה שעבדה פעם בארמונו של מלך מרוקו – הייתי שמחה אם היה קיים תרגום למילים בצרפתית, אפילו בהערת שוליים.

"קרקס החלומות" היה מועמד לפרס גרדיאן 2011, נמכר ליותר מ-35 מדינות, והוא מעובד לקולנוע על ידי דיוויד היימין, המפיק של "הארי פוטר".

האתר הרשמי של ארין מורגנסטרן

האתר האינטראקטיבי של "קרקס החלומות"

 

קרקס החלומות (The Night Circus)

ארין מורגנסטרן

מאנגלית: שאול לוין

כנרת זמורה-ביתן (2013)

447 עמודים

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.