דל טורו מציג – אימאל'ה

ינואר 9, 2013

מאמה - סרטי אימה - הספרייה הפנטסטית

סרט אימה חדש בהפקתו של גיירמו דל טורו ישנה את הדרך בה חשבתם על אימהות לנצח.

ב-2006, במהלך יום צילום אחד בלבד, אנדי וברברה מוסצ'טי, צמד אחים מספרד, הצליחו ליצור סרט אימה קצר כתרגיל בסגנון ולהראות שאנדי מסוגל ליצור גם חומרים אפלים, בנוסף לפרסומות המשעשעות אותן ביים עד אז. שנתיים נוספות נדרשו עד שהסרט הקצר נערך ונוספו לו האפקטים המיוחדים שנדרשו על ידי הבימאי הצעיר והמפיקה. לאחר שהושלם הסרט והופץ, הוא זכה לתשומת לב מרובה בפסטיבלים בינלאומיים, ולבסוף, גם בתעשייה. השאר, כמו שאומרים, הוא היסטוריה.

הסרט משך את תשומת לבו של גיירמו דל טורו הכותב/בימאי/מפיק שהפיק קרוב לעשרים סרטים, רבים מהם עם בימאים מתחילים. דל טורו, מסתבר, צופה במאות סרטים קצרים מדי שנה, ומנסה להציע מילות עידוד ליוצרי סרטים מתחילים, בזמן שהם עושים את המעבר לפרויקטים יותר גדולים. אבל מדי פעם, הוא מוצא משהו מיוחד באמת. כך היה כאשר העוזר שלו הראה לו את עבודתם של האחים מסצ'טי. בעקבות הצפייה בסרטון, החליט דל טורו לסייע להפוך את הסרטון לסרט אימה באורך מלא.

אז על מה הסרט?

גיירמו דל טורו מציג את "מאמה" (Mama), מותחן על-טבעי המגולל את סיפורן של שתי ילדות קטנות שנעלמו ביערות ביום בו הוריהן נהרגו. כאשר הן מחולצות, שנים לאחר מכן, הן מתחילות חיים חדשים, אך מגלות שמישהי, או משהו עדיין רוצה להשכיב אותן לישון בלילה.

לפני חמש שנים, שתי האחיות, ויקטוריה ולילי נעלמו מן השכונה הפרברית בה התגוררו, מבלי להותיר סימן. מאז, דודן, לוקאס (ניקולאי קוסטר-וולדאו) וחברתו, אנבל (ג'סיקה צ'סטיין), חיפשו אחריהן במסירות. אבל כאשר, הלא-יאומן מתרחש, והילדות נמצאות בחיים בבקתה מטה לנפול ביער, הזוג מתחיל לתהות האם הילדות הן האורחות היחידות שהזמינו לביתם.

בזמן שאנבל מנסה להשיב את הילדות למסלול חיים נורמלי, היא מתחילה להשתכנע בנוכחותה של ישות מרושעת בביתם. האם הילדות חוות תסמונת פוסט-טראומה, או האם הן נרדפות על ידי רוח רפאים? כיצד שרדו הבנות השבורות כל השנים הללו לבדן? הניסיון לענות על השאלות המטרידות, עלול לחשוף בפני האם החדשה תשובות רצחניות.

לדברי דל טורו, מה שמשך את תשומת לבו במיוחד, הייתה ההחלטה של האחים מסצ'טי להציב שתי ילדות קטנות במרכזו של סרט כה מפחיד. הבימאי המקסיקני האמין כבר שנים רבות כי רכיב יסודי בסיפורי אימה, כיוון ש"המקור של סיפור האימה הוא המעשייה—מעשיות האחים גרים, סיפורי עמים ממזרח-אירופה, רוסיה והאפלצ'ים מלאות באלימות ובאימה".

ומה יהיה סיפור אימה על ילדים בלי דמות אם משוגעת? דל טורו מוסיף: "אני חושב שהאימא הרכושנית היא רעיון נפלא למפלצת, כי כל אחד הכיר אחת כזאת, בין אם זאת אמו שלו, או אימא של חבר או אימא מהסיפורים". על ידי אימוץ של אותם אלמנטים מסיפורי המעשיות וסיפורי הרוחות המוכרים, יוצרי הסרט רצו ליצור מותחן על-טבעי שיפחיד את הצופים ברמה קמאית, לחדור לרמת המשפחה ולספר לא רק על מפלצת, אלא גם על רגש מאוד אנושי שעוות מעבר לפרופורציה עד שצורתו מפלצתית.

המעניין לגבי שיווק הסרט הזה, הוא שבפרסומים שלו מצוין כי הוא מגיע מבית היוצר של גיירמו דל טורו – היוצר של "המבוך של פאן". זאת היא בחירה מעניינת עבור סרט אימה, בהתחשב בכך ש"המבוך של פאן" שווק בזמנו כסרט פנטסיה לילדים. כפי שיודעים כל מי שראו את הסרט ההוא, מדובר בסרט מזוויע למדיי, שלא ממש מתאים לילדים. מבחינה הזאת, אין המדובר בהפתעה גדולה, אבל הבחירה דווקא בסרט "המבוך של פאן" כאמצעי לקידום "מאמה" יש בו משום הודעה רשמית בכך שהסרט הקודם לא התאים לילדים כלל, והשתייך יותר לז'אנר הפנטסיה האפלה, או האימה, מאשר לסרטי הילדים.

בכורה עולמית: 18.01.2013

בכורה בארץ: 04.04.2013

האתר הרשמי של "מאמה"

אזהרה: הצפייה בסרטונים המצורפים אינה מתאימה לילדים, או לכל מי שרגיש/ה ולא מגיב/ה טוב לבהלה ולתכנים מטרידים ויזואלית!

הקדימון לסרט "מאמה"

 

הסרט הקצר שהתחיל את הכול

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך תוכן וכמתרגם. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.