מפלת גונדולין, מאת ג'.ר.ר טולקין

יוני 26, 2020

נפילת גונדולין - כריכת ספרו של ג'.ר.ר. טולקין

מפלת גונדולין, הספר האחרון שהוציא כריסטופר טולקין מבין כתביו של אביו, ראה אור בעברית

במשך עשרות שנים, כריסטופר טולקין, בנו של ג'.ר.ר. טולקין. ליקט וערך בשקידה את הגרסאות השונות של סיפור גוֹנְדוֹלִין שכתב אביו. כפי שכתב בהקדמתו לספר, זהו האחרון מבין כתבי אביו שהוציא לאור. בינואר השנה (2020) הלך לעולמו, בגיל המכובד – 95. הוצאת כתר, שבשנים האחרונות לקחה על עצמה להוציא את כתביו הנוספים של טולקין בעברית, שבה כעת עם "מפלת גונדולין". לא חסרים כתבים וסיפורים של טולקין אותם ניתן לתרגם ולהוציא לאור, ובכל זאת, יש ביציאתו של הספר הזה בישראל מין נקודת ציון. זה נכון במיוחד השנה, לאור פטירתו של כריסטופר טולקין, האיש שלטוב ולרע שמר על מורשתו של טולקין האב חיה ובועטת, והמשיך להנגיש את כתביו לקהל הרחב.

הספר תורגם על ידי דר' עמנואל לוטם, מן המתרגמים הבכירים בישראל וחובב פנטזיה ומד"ב ידוע משכבר הימים. בנוסף, שמו של לוטם נקשר גם במהדורות בעברית של אחרים מכתביו של טולקין, וביניהם גם "שר הטבעות". לכן, ניתן לשער שהספר זכה לכבוד המגיע לו וצפוי לאכלס את מדף הספרים של כל חובב טולקין. כל זאת בלי לומר מילה על כך שכל ספר של טולקין שמונגש עבור קהל שקורא בעברית הוא סיבה למסיבה.

תקציר העלילה

העיר המעטירה גוֹנְדוֹלִין, "עיר האבן" היא מעוזם האחרון של העֲלָפִים במלחמתם הממושכת נגד שׂר האופל מֶלְקוֹר–מוֹרְגוֹת וצבאותיו האדירים. היא נסתרת מעיני כול, בין ההרים החובקים אותה, שעליהם עומדים למשמר תוֹרוֹנְדוֹר מלך העֵיטים ונתיניו, ורק מנהרה נסתרת ושמורה היטב מוליכה אליה מן העולם שמחוצה לה.

במנהרה הזאת עובר טוּאוֹר בן הוּאוֹר, אדם בן–תמותה, ובפיו דבר שליחות אל טוּרְגוֹן המלך מאת הוַלָא אוּלְמוֹ, שׂר כל המים בעולם: על טוּרְגוֹן לכנס את חילותיו ולצאת לקרב נגד מֶלְקוֹר, שאם לא כן ישתלטו צבאותיו על כל הארץ התיכונה וישעבדו את כל יושביה. אולם טוּרְגוֹן, הבוטח בחוסן עירו הנסתרת, מפקפק ברצונם הטוב של הוַלָאר, האֵלים, מסרב למלא אחר מצוותו של אוּלְמוֹ ונשאר מסוגר בעירו.

טוּאוֹר נשאר בגוֹנְדוֹלִין, ונושא לאישה את בת המלך, יִדְרִיל. לבסוף מצליח מֶלְקוֹ רלגלותה,והוא עולה עליה עם הבַּלְרוֹגִים ,האוֹרְקִים והדרקונים שלו. הקרב הנורא מסתיים במפלת העיר, אבל טוּאוֹר ויִדְרִיל ניצלים, ומהם צומחת תקווה חדשה לעולם.

מפלת גונדולין
מאת ג'.ר.ר טולקין (בעריכת כריסטופר טולקין)
תרגום מאנגלית: עמנואל לוטם
הוצאת כתר (2020)

ספרן הלילה

ספרן הלילה

ספרן הלילה הוא חובב, חוקר ואספן של ספרות פנטסיה, פולקלור ומיתולוגיה. במהלך היום הוא עובד כעורך ספרות, מתרגם ומרצה. הוא גם משתדל שלא להתייחס לעצמו בגוף שלישי. אבל בלילה הוא עמל על תפעול הספרייה הפנטסטית.

אולי תאהבו גם

ניצוצות - ספר פנטזיה - צילום כריכה
טעימות קריאה

ניצוצות – פרק ראשון לקריאה

בואו לקרוא את הפרק הראשון מתוך ניצוצות – ספר פנטזיה אורבנית ישראלי, מאת מיכל בסן ואור רוט קריאה נעימה! פרק ראשון 1.